| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Kto odpowiada za brak opłaty drogowej - kierowca czy przedsiębiorca

Kto odpowiada za brak opłaty drogowej - kierowca czy przedsiębiorca

Jak uniknąć wysokich kar za brak opłaty drogowej? Kiedy firma powinna się odwołać. Kto odpowiada za nieprawidłowości przy naliczaniu opłat za przejazd?

Jednakże nie jest już tak oczywista kara za nieuiszczenie opłaty. Stosownie do art. 13 k ust. 1 ustawy o drogach publicznych za przejazd po drodze krajowej kierującemu pojazdem samochodowym, za który pobiera się opłatę elektroniczną: 

1) bez uiszczenia tej opłaty - wymierza się karę pieniężną w wysokości 3 000 zł;

2) bez uiszczenia tej opłaty w pełnej wysokości - wymierza się karę pieniężną w wysokości 1 500 zł.

Ustawodawca w sposób niekonsekwentny sformułował obowiązki i sankcje związane z elektronicznym system poboru opłat drogowych. Otóż obowiązek uiszczenia opłaty w świetle art. 13 ust. 1 ustawy ciąży na „korzystającym z dróg publicznych” – w zdecydowanej większości będzie to przedsiębiorca prowadzący działalność transportową. 

Kary dla kierującego pojazdem

Natomiast karę za niedopełnienie tego obowiązku nakłada się na „kierującego pojazdem”. Taka konstrukcja prawna statuująca obowiązek uiszczenia opłaty dla przedsiębiorcy, a ryzyko kary dla kierowcy może prowadzić do łamania a nawet nadużywania prawa. W ten oto sposób kierowca zapłaci karę za błąd, zaniechanie lub celowe nieuiszczenie opłaty przez pracodawcę. 

Powyższe kary pieniężne mogą nałożyć w drodze decyzji administracyjnej uprawnieni do kontroli tj. funkcjonariusz Policji, inspektor Inspekcji Transportu Drogowego funkcjonariusz Straży Granicznej, naczelnicy urzędów celnych oraz dyrektorzy izb celnych. 

Kierującego pojazdem nie można ukarać, jeżeli wykaże, iż opłata elektroniczna została uiszczona zarówno poprzez pobór elektroniczny, jak i pobór niewykorzystujący jednej z technologii elektronicznych (art. 13 k ust. 3 ustawy). Ponadto każdemu kierowcy (jak i przedsiębiorcy) przysługuje możliwość odwołania się od niesłusznie nałożonej kary.

Kierowca w terminie 14 dni od doręczenia decyzji może złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy podając wszelkie fakty i dowody na jego poparcie (np. wydruki potwierdzające dostępność środków na koncie, zestawienie operacji i pobranych przez system opłat).

Istotną z tego punktu widzenia okolicznością jest wystąpienie z wnioskiem o wstrzymanie rygoru natychmiastowej wykonalności, czyli o odroczenie obowiązku zapłaty kary do czasu wydania stosownej decyzji. W przeciwnym razie po bezskutecznym upływie 21 dni od doręczenia decyzji na zapłatę kary zostanie wszczęte postępowanie egzekucyjne najczęściej zmierzające do zajęcia środków przez komornika. 

Liczne problemy związane z funkcjonowaniem systemu opłat elektronicznych, częste wskazywanie błędnych naruszeń (np. wielokrotne pobieranie opłat za ten sam przejazd), technologiczne niedociągnięcia i problemy samych urządzeń w ramach systemu ViaToll oraz zupełna niekonsekwencja ustawodawcy co do trybu poboru opłat i kar prowadzi w większości przypadków do wydawania decyzji obciążających kierowców wysokimi karami pieniężnymi w sposób co najmniej wątpliwy i sprzeczny z wieloma normami. W dłużej perspektywie czasowej trudno sobie wyobrazić system funkcjonowania i kontroli opłat elektronicznych bez jasnych przepisów i jednolitych wytycznych dotyczących ich stosowania,.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Robert Augustyn

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »