REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PKP Cargo: 398 mln zł zysku netto

REKLAMA

REKLAMA

Zysk na sprzedaży PKP Cargo osiągnął poziom 365,5 mln zł, a zysk netto wyniósł 398,6 mln zł.

- Po raz pierwszy w historii Spółki opinia wydana przez biegłego rewidenta nie zawierała żadnych zastrzeżeń i stąd znaczący wzrost zysku netto w porównaniu do wyników wstępnych – wyjaśnia Wojciech Balczun, prezes zarządu PKP CARGO.

REKLAMA

Do poprawy wyniku finansowego netto za 2011 rok przyczyniło się rozwiązanie rezerw na kolejowe świadczenia przejazdowe, w związku ze zmianą zasad, z inicjatywy właściciela, na jakich PKP CARGO będzie wykupować w kolejnych latach uprawnienia do kolejowych świadczeń przejazdowych dla pracowników, emerytów, rencistów i członków ich rodzin (łącznie na ponad 120 mln zł), a także podatek odroczony w kwocie 60 mln zł.

Spółka utworzyła aktywa na odroczony podatek dochodowy od całości pozostałych do rozliczenia strat podatkowych za lata 2008-2009, w związku ze strategią na lata 2012-2016, wskazującą istnienie dużego prawdopodobieństwa rozliczenia w przyszłości całości strat podatkowych.

PKP CARGO ma nową strategię

Rada nadzorcza na początku kwietnia br. zaakceptowała nową strategię PKP CARGO na lata 2012-2016. Zakłada ona systematyczny wzrost wartości Spółki poprzez zwiększanie rentowności świadczonych usług w kraju i za granicą, a także utrzymanie pozycji lidera w Polsce i dalszą dynamiczną ekspansję na rynki zagraniczne.


REKLAMA

Dokument zakłada, że po nieznacznym spadku przewozów PKP CARGO w obecnym roku (do 127,3 mln ton), w kolejnych czterech latach przewozy spółki będą systematycznie rosły, w tempie średnio 2,35 proc. rocznie i w 2016 roku osiągną poziom 139,6 mln ton. Jednocześnie w latach 2012-2016 ogólna wielkość rynku przewozów kolejowych w Polsce powinna wzrosnąć o 7,2 proc., z 228,4 mln ton do 244,8 mln ton. Ma to pozwolić na zwiększenie udziałów PKP CARGO w rynku (pod względem przewiezionej masy) z niespełna 56 proc. w roku 2012 do ponad 57 proc. w roku 2016.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spośród najważniejszych grup towarowych w ciągu najbliższych pięciu lat najszybciej będą rosnąć przewozy intermodalne, których wzrost w okresie 2012-2016 strategia spółki przewiduje na 67 proc. (7,2 mln ton w roku 2016, wobec 4,3 mln ton w roku 2012).

Przewozy kolejowe

Stabilne mają być w tym czasie przewozy węgla kamiennego, nieznaczny wzrost przewidywany jest w przypadku nawozów i produktów chemicznych, ropy naftowej i paliw oraz koksu, rud i metali, natomiast niewielki spadek czeka przewozy kruszyw i materiałów budowlanych.

REKLAMA

- Zakładamy również znaczący wzrost przewozów poza granicami Polski. W 2012 roku mają one wynieść 1,65 mln ton, czyli zaledwie 1,3 proc. łącznych przewozów firmy. W kolejnych latach mają one jednak dynamicznie wzrastać, by w 2016 roku osiągnąć poziom 8 mln ton (niemal pięciokrotnie wyższy niż w roku 2012), co będzie stanowiło już niemal 6 proc. wszystkich przewozów PKP CARGO – zapowiada prezes Wojciech Balczun.

Po spadku liczby pracowników PKP CARGO do ok. 24,5 tys. osób w 2011 roku i planowanym utrzymaniu tego stanu w roku 2012, w kolejnych latach, zgodnie z nową strategią, stan zatrudnienia w PKP CARGO ma ponownie zacząć rosnąć, osiągając w 2016 roku poziom 25,5 tys. pracowników. Jednocześnie jednak planowane jest odmłodzenie kadry Spółki – średni wiek pracownika ma się zmniejszyć z 48,2 lat w roku 2012 do 46,3 lat w roku 2016.


Łącznie w latach 2012-2016 PKP CARGO zamierza zatrudnić blisko 5 tys. osób w wieku do 30 lat, podczas gdy w tym samym czasie niespełna 4 tys. pracowników odejdzie na emerytury.

Ponad 1,7 mld zł zysku netto w pięć lat

W okresie 2012-2016 przychody ze sprzedaży PKP CARGO mają wzrosnąć łącznie o 28 proc., do 6,55 mld zł, podczas gdy wzrost kosztów działalności operacyjnej zaplanowany został na 19 proc., do 5,78 mld zł.

Szczególnie cieszy wysoka dynamika wzrostu planowanych przychodów z zagranicy. W 2012 roku mają one wynieść 32 mln zł (zaledwie 0,63 proc. wszystkich przychodów firmy), by do roku 2016 wzrosnąć aż siedmiokrotnie, do 230 mln zł, co będzie wówczas stanowić ponad 3,5 proc. łącznych przychodów Spółki.

Bardzo optymistycznie przedstawiają się prognozowane w dokumencie wynik na sprzedaży oraz wynik netto. Skumulowana wartość zysku na sprzedaży za lata 2012-2016 ma wynieść 2,21 mld zł, a skumulowana wartość zysku netto 1,72 mld zł. Łączna wartość EBITDA w tym okresie ma wynieść 3,85 mld zł.

PKP CARGO nie będzie również oszczędzać na inwestycjach. Łącznie do roku 2016 nakłady inwestycyjne mają wynieść 2,87 mld zł, z czego ok. 80 proc. stanowić będą wydatki na modernizacje lokomotyw (łącznie blisko 400 sztuk) i zakupy wagonów (prawie 1800 sztuk).

źródło: PKP Cargo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA