| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Jak sobie radzić, gdy zleceniodawca nie płaci

Jak sobie radzić, gdy zleceniodawca nie płaci

Niewypłacalność kontrahentów i przeterminowane faktury to rzeczywistość, z którą na co dzień spotykają się niemal wszyscy przewoźnicy. Operator systemu Trans.eu, udostępnił swoim klientom nową wersję indeksu TransRisk – niezależnego wskaźnika określającego ryzyko zawarcia transakcji ze zleceniodawcą.

TransRisk to wskaźnik nadawany firmom zlecającym przewóz ładunków. Dzięki niemu przewoźnik korzystający z giełdy transportowej może łatwo i szybko zdecydować, czy warto podjąć transport od konkretnego zleceniodawcy i jak dużym ryzykiem obarczone jest zlecenie od firmy.

Jak pokazuje praktyka, dla przewoźników jest to istotny element przy weryfikacji solidności płatniczej zleceniodawcy. Z kolei firmy zlecające przewóz ładunków dzięki indeksowi mogą zwiększyć swoją wiarygodność i przekonać do współpracy większe grono przewoźników.

Indeks jest widoczny w formie statusów, np. „bardzo dobry płatnik” czy „słaby płatnik”, które zmieniają się wraz z aktywnością płatnika na giełdzie. Przy wyliczaniu statusu pod uwagę brane są takie czynniki jak: sytuacja finansowa firmy, opinie i referencje kontrahentów czy dotychczasowe opóźnienia płatnicze. 

Przewoźnicy mają problemy z otrzymywaniem płatności

I tak, jeśli dany płatnik nie ureguluje terminowo kilku faktur za transport, wartość jego indeksu szybko ulegnie pogorszeniu. Każdy przewoźnik może zobaczyć w profilu giełdowym potencjalnego zleceniodawcy, jak zmieniała się wartość jego indeksu w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, czyli – najprościej mówiąc – jak firma płaciła podwykonawcom za usługi transportowe.

Informacja o bieżącym statusie TransRisku znajduje się również na giełdzie przy ofercie ładunku wystawianej przez daną firmę.

TransRisk służy przede wszystkim przewoźnikom. Jak mówi Michał Tomaszewski z firmy Transmeble Poznań: „Zawsze kiedy zgłasza się do nas nowa firma oferująca ładunek do przewiezienia, zwracamy uwagę na jej TransRisk. To dla nas jedno z kryteriów, które pomaga nam podjąć decyzję o współpracy. W dzisiejszych czasach, kiedy dużym problemem w transporcie są zaległości z fakturami, konieczna jest dodatkowa pomoc przy weryfikacji zleceniodawców”.

Jeszcze dalej idzie Olga Babicka z firmy Premium Trade: „Nasza polityka bezpieczeństwa zabrania podejmowania ładunków od firm, których reputacja budzi wątpliwość, czyli np. kiedy zleceniodawca ma niekorzystny TransRisk lub nie ma go w ogóle”.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Mikos

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »