REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

DB Schenker Rail: Podwyżki opłat za tory nieuzasadnione

REKLAMA

REKLAMA

Firma DB Schenker Rail Polska wystąpiła do Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) o niezatwierdzanie nowych, wyższych stawek za korzystanie z infrastruktury kolejowej. Zdaniem przewoźnika, podwyżki są nieuzasadnione.

PKP PLK podwyższa stawki

REKLAMA

8 marca br. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przedłożyła do zatwierdzenia prezesowi UTK projekt "stawek jednostkowych opłaty podstawowej i opłat dodatkowych za korzystanie z infrastruktury
kolejowej wraz z kalkulacją ich wysokości". Nowe stawki miałyby obowiązywać od 9 grudnia 2012 r. W najbliższą środę w siedzibie UTK w Warszawie ma spotkać się zajmujący się oceną tego projektu zespół.

REKLAMA

Według informacji Urzędu, propozycja PKP PLK jest "poddawana analizie podczas prowadzonego postępowania administracyjnego, które zostanie zakończone wydaniem decyzji zatwierdzającej stawki lub odmawiającej ich zatwierdzenia". Według przedstawicieli DB Schenker Rail Polska proponowane nowe stawki są wielokrotnie wyższe niż w obecnie obowiązującym rozkładzie jazdy. "W ujęciu ogólnym wzrost zawiera się w przedziale od ok. 6  do 60 proc. w zależności od kategorii linii kolejowej oraz masy brutto pociągu" - czytamy w piątkowym komunikacie spółki. Szczególnie drastyczne - według przedstawicieli przewoźnika - są podwyżki stawek jednostkowych opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej, który dla przewoźników towarowych jest dotkliwy w przedziale tonażowym od 600 do 1100 ton brutto.


Zdaniem przedstawicieli DB Schenker Rail Polska podwyżka zawsze uderza najpierw w przewoźników, a potem w klientów. "Nowa koncepcja stawek o wiele silniej odbija się na działalności prywatnych przewoźników niż PKP Cargo. Jest zupełnie niezrozumiałe, dlaczego stawki dostępu do infrastruktury kolejowej dla przewoźników towarowych w Polsce są ponad dwa razy wyższe niż w przypadku stawek wyliczonych dla transportu pasażerskiego. 

Transport towarowy dyskryminowany

Można więc pokusić się o stwierdzenie, że w Polsce kolejowy transport pasażerski jest dotowany przez transport towarowy" - napisano w komunikacie. Według DB Schenker Rail Polska żaden z przewoźników nie jest w stanie zrekompensować podwyżki stawki za dostęp do infrastruktury w całości stawką za tzw. przewoźne, co może spowodować niewypłacalność kilku mniejszych przewoźników. "Mając na uwadze rozwój rynku transportu kolejowego w Polsce, wyrażamy nasze ogromne zaniepokojenie takim postępowaniem. Wprowadzenie wyższych stawek spowoduje jeszcze większy wzrost kosztów transportu w Polsce. To na dłuższą metę odbije się negatywnie na atrakcyjności Polski jako kraju, gdzie warto inwestować, bo koszty logistyczne są niezmiernie istotne dla potencjalnych inwestorów" - skomentował cytowany w komunikacie członek zarządu spółki Christian Schreyer. 

Rosną koszty transportu

Jego zdaniem już dziś opłaty za korzystanie z infrastruktury kolejowej należą w Polsce do najwyższych w Europie Środkowej, przy jednocześnie stale pogarszającej się jakości tej infrastruktury. "Przy tak złym stanie infrastruktury, a co za tym idzie niskiej przepustowości, niskiej prędkości handlowej, remontach i licznych objazdach, ciężko jest przekonać klientów korzystających dotychczas z transportów samochodowych do zmiany i przejścia na transport kolejowy. Akceptacja podwyżek opłat, które w naszej opinii są całkowicie nieuzasadnione, doprowadzi do zahamowania rozwoju transportu kolejowego, powodując jeszcze większy spadek jego konkurencyjności względem transportu drogowego" - czytamy w komunikacie. Firma DB Schenker Rail Polska zapowiedziała "czynne uczestnictwo w proteście wobec nowego cennika na lata 2012/2013 i zamierza podnosić kwestię cen w ramach organizacji, w których jest zrzeszona". Ten temat ma być też poruszony na spotkaniach Rady Przewoźników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(PAP)

DB Schenker Rail Polska uważa, że podwyżki są nieuzasadnione
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    REKLAMA

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    REKLAMA

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    REKLAMA