REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

DB Schenker Rail: Podwyżki opłat za tory nieuzasadnione

REKLAMA

REKLAMA

Firma DB Schenker Rail Polska wystąpiła do Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) o niezatwierdzanie nowych, wyższych stawek za korzystanie z infrastruktury kolejowej. Zdaniem przewoźnika, podwyżki są nieuzasadnione.

PKP PLK podwyższa stawki

REKLAMA

8 marca br. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przedłożyła do zatwierdzenia prezesowi UTK projekt "stawek jednostkowych opłaty podstawowej i opłat dodatkowych za korzystanie z infrastruktury
kolejowej wraz z kalkulacją ich wysokości". Nowe stawki miałyby obowiązywać od 9 grudnia 2012 r. W najbliższą środę w siedzibie UTK w Warszawie ma spotkać się zajmujący się oceną tego projektu zespół.

REKLAMA

Według informacji Urzędu, propozycja PKP PLK jest "poddawana analizie podczas prowadzonego postępowania administracyjnego, które zostanie zakończone wydaniem decyzji zatwierdzającej stawki lub odmawiającej ich zatwierdzenia". Według przedstawicieli DB Schenker Rail Polska proponowane nowe stawki są wielokrotnie wyższe niż w obecnie obowiązującym rozkładzie jazdy. "W ujęciu ogólnym wzrost zawiera się w przedziale od ok. 6  do 60 proc. w zależności od kategorii linii kolejowej oraz masy brutto pociągu" - czytamy w piątkowym komunikacie spółki. Szczególnie drastyczne - według przedstawicieli przewoźnika - są podwyżki stawek jednostkowych opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej, który dla przewoźników towarowych jest dotkliwy w przedziale tonażowym od 600 do 1100 ton brutto.


Zdaniem przedstawicieli DB Schenker Rail Polska podwyżka zawsze uderza najpierw w przewoźników, a potem w klientów. "Nowa koncepcja stawek o wiele silniej odbija się na działalności prywatnych przewoźników niż PKP Cargo. Jest zupełnie niezrozumiałe, dlaczego stawki dostępu do infrastruktury kolejowej dla przewoźników towarowych w Polsce są ponad dwa razy wyższe niż w przypadku stawek wyliczonych dla transportu pasażerskiego. 

Transport towarowy dyskryminowany

Można więc pokusić się o stwierdzenie, że w Polsce kolejowy transport pasażerski jest dotowany przez transport towarowy" - napisano w komunikacie. Według DB Schenker Rail Polska żaden z przewoźników nie jest w stanie zrekompensować podwyżki stawki za dostęp do infrastruktury w całości stawką za tzw. przewoźne, co może spowodować niewypłacalność kilku mniejszych przewoźników. "Mając na uwadze rozwój rynku transportu kolejowego w Polsce, wyrażamy nasze ogromne zaniepokojenie takim postępowaniem. Wprowadzenie wyższych stawek spowoduje jeszcze większy wzrost kosztów transportu w Polsce. To na dłuższą metę odbije się negatywnie na atrakcyjności Polski jako kraju, gdzie warto inwestować, bo koszty logistyczne są niezmiernie istotne dla potencjalnych inwestorów" - skomentował cytowany w komunikacie członek zarządu spółki Christian Schreyer. 

Rosną koszty transportu

Jego zdaniem już dziś opłaty za korzystanie z infrastruktury kolejowej należą w Polsce do najwyższych w Europie Środkowej, przy jednocześnie stale pogarszającej się jakości tej infrastruktury. "Przy tak złym stanie infrastruktury, a co za tym idzie niskiej przepustowości, niskiej prędkości handlowej, remontach i licznych objazdach, ciężko jest przekonać klientów korzystających dotychczas z transportów samochodowych do zmiany i przejścia na transport kolejowy. Akceptacja podwyżek opłat, które w naszej opinii są całkowicie nieuzasadnione, doprowadzi do zahamowania rozwoju transportu kolejowego, powodując jeszcze większy spadek jego konkurencyjności względem transportu drogowego" - czytamy w komunikacie. Firma DB Schenker Rail Polska zapowiedziała "czynne uczestnictwo w proteście wobec nowego cennika na lata 2012/2013 i zamierza podnosić kwestię cen w ramach organizacji, w których jest zrzeszona". Ten temat ma być też poruszony na spotkaniach Rady Przewoźników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(PAP)

DB Schenker Rail Polska uważa, że podwyżki są nieuzasadnione
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA