REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie obowiązki ma uczestnik przewozu towarów niebezpiecznych

Tadeusz Leszczyński
Jakie obowiązki ma uczestnik transportu towarów niebezpiecznych
Jakie obowiązki ma uczestnik transportu towarów niebezpiecznych

REKLAMA

REKLAMA

Czego klient nie może wymagać od operatora w obsłudze towarów niebezpiecznych a czego domagać się powinien?

Przepisy Umowy europejskiej dotyczącej przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) bardzo precyzyjnie opisują obowiązki każdego uczestnika obrotu towarami niebezpiecznymi.
Do głównych uczestników zostali zaliczeni: nadawca, przewoźnik i odbiorca.
Inni uczestnicy przewozu towarów niebezpiecznych to: załadowca, pakujący, napełniający, operator kontenera-cysterny/cysterny przenośnej i rozładowca.
Ponieważ operator logistyczny w obsłudze towarów niebezpiecznych jest reprezentowany przez przewoźnika (kierowcę) i ma bezpośredni kontakt z nadawcą i odbiorcą – szczegółowo zostaną opisane obowiązki tych trzech głównych uczestników obrotu towarami niebezpiecznymi, traktując jako klientów operatora: Nadawcę i Odbiorcę. Przewoźnik pełni rolę operatora logistycznego.

REKLAMA

Transport towarów niebezpiecznych - Definicje głównych uczestników przewozu

REKLAMA

NADAWCA – według definicji zawartej w ADR to przedsiębiorstwo, które wysyła towary niebezpieczne we własnym imieniu, albo w imieniu osoby trzeciej. Jeżeli operacja transportowa odbywa się na podstawie umowy przewozu, to za nadawcę uważa się to przedsiębiorstwo, które jest nadawcą zgodnie z umową przewozu. Definicja ta rozwiązuje wiele problemów związanych z konkretnym ustaleniem odpowiedzialności. Zawsze należy zacząć od zapisów w umowie przewozu, przy czym należy pamiętać, że formą umowy przewozu jest również dokumentacja przewozowa (list przewozowy, CMR).

ODBIORCA – według definicji zawartej w ADR, oznacza odbiorcę zgodnie z umową przewozu. Jeżeli zgodnie z przepisami zawartymi w umowie przewozu, odbiorca wyznacza osobę trzecią, to tę osobę uważa się za odbiorcę w zrozumieniu ADR. Jeżeli operacja transportowa odbywa się bez umowy przewozu, to za odbiorcę uważa się przedsiębiorstwo, które odbiera ładunek z towarami niebezpiecznymi po jego przybyciu.

PRZEWOŹNIK – według ADR to przedsiębiorstwo, które wykonuje operację transportową na podstawie umowy przewozu lub bez niej.
OBOWIĄZKI NADAWCY.


Podstawowym obowiązkiem nadawcy jest dostarczenie (przekazanie) do przewozu tylko takich przesyłek, które spełniają wymogi przepisów ADR. W zakresie ogólnych środków bezpieczeństwa nadawca powinien w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

a) upewnić się, ze towary niebezpieczne zostały sklasyfikowane odpowiednio i zgodnie z ADR, tzn. czy posiadają certyfikat klasyfikacyjny ADR wydany przez odpowiednią i kompetentną jednostkę klasyfikacyjną; w certyfikacie klasyfikacyjnym podane są wszystkie informacje o właściwościach towaru i wszystkie kody klasyfikacyjne ADR,

b) upewnić się, że towar jest dopuszczony do przewozu zgodnie z ADR; w umowie ADR znajduje się wykaz towarów niebezpiecznych niedopuszczonych do przewozu;

REKLAMA

c) zaopatrzyć przewoźnika (kierowcę) w wymagane informacje i dane; chodzi tu m.in.. o sytuację, gdy towar niebezpieczny nadawany jest na warunkach wyłączeń ze stosowania niektórych przepisów ADR i nie ma konieczności sporządzania dokumentacji ADR; przykładowo: przy przewozie towarów niebezpiecznych pakowanych w ilościach ograniczonych (LQ) nadawca ma obowiązek „dowodnego” czyli na piśmie, poinformowania przewoźnika o masie towarów nadawanych w ilościach ograniczonych;

d) zaopatrzyć przewoźnika w wymagane dokumenty przewozowe oraz dokumenty towarzyszące (zezwolenia, dopuszczenia, powiadomienia, świadectwa itd.) uwzględniające wymagania ADR w szczególności informacje dotyczące każdego materiału i przedmiotu niebezpiecznego przeznaczonego do przewozu (np. numer UN, prawidłowa nazwę przewozową, grupę pakowania liczbę i nazwę opakowania sztuk przesyłki, ilość każdego z towarów niebezpiecznych, nazwę i adres nadawcy i odbiorcy, zapisy wymagane w umowach specjalnych, uwagi wynikające z przepisów szczególnych, kody ograniczeń przewozu przez tunele itp.); UWAGA: obecnie nadawca nie przekazuje kierowcy Instrukcji bezpieczeństwa; od kilku lat jest to obowiązek przewoźnika.

e) przekazać do przewozu wyłącznie towary niebezpieczne w opakowaniach (pojemnikach, cysternach, kontenerach), które są dopuszczone i odpowiednie do przewozu danych materiałów, w szczególności chodzi to o odpowiedni dobór opakowań posiadających certyfikat i kod opakowania zgodny z ADR; dobór opakowania odbywa się według przepisów ADR i jest uzależniony od właściwości danego towaru niebezpiecznego;

f) oznakować i przekazać do przewozu opakowania (pojemniki, cysterny, kontenery), które posiadają nalepki ostrzegawcze i oznakowanie zgodne z ADR;

g) stosować się do wymagań dotyczących sposobów nadania i ograniczeń wysyłkowych, a w szczególności do zakazów pakowania i ładowania razem oraz ograniczeń masy niektórych towarów przy załadunku do jednego pojazdu;

h) zapewnić, aby nawet próżne nieoczyszczone cysterny a także próżne nieoczyszczone pojazdy i kontenery były odpowiednio oznakowane i zaopatrzone w wymagane nalepki ostrzegawcze, a próżne nieoczyszczone cysterny były tak samo zamknięte i szczelne jak w stanie ładownym;

Obowiązki odbiorcy

Odbiorca zobowiązany jest nie opóźniać przyjęcia towarów niebezpiecznych, jeżeli takie opóźnienie nie jest konieczne, oraz sprawdzić po rozładunku, czy zostały spełnione wymagania dotyczące odbiorcy. Jeżeli w przypadku kontenera sprawdzenie ujawni naruszenie przepisów ADR, to odbiorca może zwrócić kontener przewoźnikowi jedynie po usunięciu tego naruszenia.
Jeżeli odbiorca korzysta z usług innych uczestników przewozu (w zakresie rozładunku, czyszczenia, odkażania itp.), to powinien zastosować odpowiednie środki w celu zapewnienia zgodności z przepisami dot. obowiązków odbiorcy.


Obowiązki przewoźnika

W zakresie ogólnych środków bezpieczeństwa przewoźnik powinien w szczególności:

a) upewnić się, że towary niebezpieczne zostały dopuszczone do przewozu zgodnie z ADR, w szczególności, czy nie znajdują się na liście towarów niedopuszczonych do transportu;

b) upewnić się przed rozpoczęciem przewozu, że wszystkie informacje wymagane w ADR zostały dostarczone przez nadawcę, ze wymagana dokumentacja znajduje się w jednostce transportowej,

a w przypadku stosowania wyłącznie technik elektronicznego przetwarzania lub wymiany danych, że zapewniony jest dostęp do tych danych podczas transportu w stopniu co najmniej równoważnym dokumentacji papierowej;

c) wzrokowo sprawdzić przed rozpoczęciem przewozu i na postojach, czy pojazd i ładunek nie posiada oczywistych wad oraz czy nie występują wycieki, nieszczelności, braki w wyposażeniu itp.;

d) upewnić się, czy nie minął termin ważności badania dla cystern, kontenerów itp.;

e) sprawdzić, czy pojazdy nie są nadmiernie załadowane,

f) upewnić się, że na przesyłkach, pojazdach, cysternach i kontenerach umieszczone zostało wymagane oznakowanie i nalepki ostrzegawcze;

g) przekazać kierowcy pisemną Instrukcję bezpieczeństwa ADR,

h) upewnić się, że w pojeździe znajduje się wyposażenie wymienione w instrukcjach pisemnych,

i) upewnić się, że kierowca posiada ważne Zaświadczenie ADR o przeszkoleniu kierowcy,

j) upewnić się, że nie zostały naruszone przepisy o ładowaniu razem oraz o ładowaniu razem z przesyłkami zawierającymi żywność i karmę dla zwierząt, 

k) właściwie zabezpieczyć przesyłki przed przesuwaniem się w czasie transportu;

Czynności powyższe powinny być wykonane w oparciu o dostarczone dokumenty przewozowe oraz przez sprawdzenie wzrokowe pojazdów, kontenerów i ładunku.
Przewoźnik może polegać na informacjach udostępnionych mu przez innych uczestników przewozu.

Jeżeli wykonując czynności sprawdzające przewoźnik stwierdzi naruszenie wymagań ADR, wówczas nie powinien rozpoczynać przewozu do czasu usunięcia stwierdzonych naruszeń.
Jeżeli podczas przewozu stwierdzone zostanie naruszenie wymagań ADR zagrażające bezpieczeństwu tego przewozu, przewóz ten powinien być niezwłocznie przerwany i może być on kontynuowany, gdy zostanie zapewniona zgodność z obowiązującymi przepisami. Pozwolenie na kontynuowanie przewozu może być udzielone przez kompetentne osoby lub właściwe organy władzy.

W przypadku, gdy nie można zapewnić wymaganej zgodności z przepisami i nie ma zgody na kontynuowanie przewozu, właściwe organy władzy powinny zapewnić przewoźnikowi niezbędną pomoc administracyjną. 

Wymaganie to stosuje się również w przypadku, gdy przewoźnik poinformuje władzę o tym, ze nie został powiadomiony przez nadawcę o niebezpiecznych właściwościach przewożonych towarów i w związku z tym przewoźnik zamierza te towary rozładować, zniszczyć lub unieszkodliwić.
Opisane obowiązki głównych uczestników przewozu nie są pełną listą tych obowiązków. Odnoszą się głownie do obowiązków w zakresie ogólnych środków bezpieczeństwa. Szczegółowy zakres zadań każdego z uczestników przewozu jest opisany w ADR w rozdziałach opisujących wymagania dla poszczególnych czynności i każdego etapu przewozu.

Tadeusz Leszczyński, Szef Bezpieczeństwa Produkcji i Ekologii DB Schenker, Doradca DGSA
PhotographerBartlomiej Banaszak
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA