| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Transport lotniczy: Jak wybrać kontener z kontrolowaną temperaturą

Transport lotniczy: Jak wybrać kontener z kontrolowaną temperaturą

Farmaceutyki czy szczepionki to towary, które wymagają przewozu w ściśle określonych warunkach z zachowaniem odpowiedniej temperatury na wszystkich etapach transportu. Ze względu na te wymogi, pojawiła się konieczność uszczelnienia całego łańcucha dostaw. Doskonałym rozwiązaniem są kontenery chłodnicze czy Pallet Shippery, których zadaniem jest utrzymanie wymaganej temperatury.

Wybór kontenera

Wśród oferowanych na rynku kontenerów możemy wyodrębnić dwa podstawowe typy:

● Refrigerated containers – to kontenery wykorzystujące suchy lód, jako źródło zimna oraz termostat i wentylator, który pomaga w utrzymaniu wymaganej temperatury. Suchy lód zlokalizowany w osobnej komorze, w tzw. bunkrze, nie ma styczności z towarem, chyba, że zaistnieje potrzeba zapewnienia bardzo niskich temperatur. Takie sytuacje mają najczęściej miejsce w przypadku transportu zamrożonych produktów spożywczych, wówczas w celu zapewnienia jak najniższej temperatury, suchy lód umieszczony jest dodatkowo w komorze z towarem.

● Heat and Cool containers – możemy wyróżnić:

- Unicooler – kontener posiadający zarówno możliwość grzania, jak i chłodzenia, dzięki zastosowaniu suchego lodu z systemem cyrkulacji powietrza i układu elektrycznego grzania.

- Opticooler to zaawansowany technologicznie kontener, który zamiast suchego lodu, wyposażony jest w nowoczesny systemem wentylacji z układem elektrycznego grzania oraz kompresorem stosowanym w celu obniżenia temperatury. Dodatkowo zaopatrzony jest w zewnętrzne i wewnętrzne czujniki temperatury.

- Envirotainer RKN e1 oraz Envirotainer RAP e2, podobnie jak Opticooler, nie wymaga użycia suchego lodu. W celu zapewnienia określonej temperatury, wykorzystuje bowiem system elektrycznego grzania oraz kompresor zimna.

W zależności od indywidualnych wymagań Klienta, kontenery dają możliwość utrzymania stałej temperatury, od -20C do +30C bez względu na warunki panujące na zewnątrz kontenera.

Obok wymaganej temperatury, istotnym kryterium, decydującym o wyborze określonego rodzaju kontenera jest jego wielkość. Największym kontenerem na rynku, utrzymującym właściwą temperaturę jest RAP (LD9), do którego
możemy załadować nawet 5,5 ton towaru. Drugim, co do wielkości kontenerem gwarantującym utrzymanie określonej temperatury jest RKN, jednak jego udźwig wynosi niewiele ponad 1100 kg.

Dopłaty do frachtu

Warto również wspomnieć, że transport przy użyciu tak zaawansowanych technologicznie rozwiązań nie należy do najtańszych. Oprócz standardowych opłat, które mają zastosowanie w przypadku transportu towarów standardowym serwisem lotniczym, należy uwzględnić koszty najmu kontenera; zazwyczaj okres dzierżawy to 4 dni, choć niektórzy przewoźnicy oferują nawet 5 dniowy okres najmu.

Niezwrócenie kontenera w terminie wiąże się z naliczeniem dodatkowych opłat za każdy dzień spóźnienia. Do tego dochodzą jeszcze koszty baterii, suchego lodu, przygotowania kontenera itd. Poza tym należy też zwrócić uwagę na tzw. pivot Wright, to jest minimalną wagę płatną, od której jest naliczana stawka frachtowa. W przypadku RKN pivot weight wynosi 755 kg, dla RAP jest to 1650 kg.

W praktyce oznacza to, że niezależnie od tego czy kontener RKN zostanie załadowany towarem o wadze 150 czy 600 kilo, linia zażąda zapłaty za 755 kilo. Decydując się na wybór kontenera warto zatem rozważyć najkorzystniejszy dla nas wariant, uwzględniając ilości towaru, które chcemy przewieźć. Biorąc pod uwagę fakt, że opłata za najem jest naliczana za każdy kontener, może się okazać, że tańszym rozwiązaniem będzie np. wybór jednego dużego kontenera, którego najem jest droższy, aniżeli ponoszenie dwu bądź trzykrotności opłat za mały kontener.

Z uwagi na konieczność zapewnienia najwyższych standardów bezpieczeństwa i jakości usług, obsługą kontenerów zajmuje się dedykowany do tego celu zespół osób, których zadaniem jest monitorowanie stanu i prawidłowego
funkcjonowania kontenera na każdym etapie transportu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Lisak

Radca prawny, ekspert w dziedzinie prawa gospodarczego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »