| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Płock: System całodobowego ważenia ciężarówek

Płock: System całodobowego ważenia ciężarówek

W Płocku (Mazowieckie) na drodze krajowej nr 62 Włocławek-Warszawa uruchomiono system całodobowego ważenia pojazdów. Kontrole te mają eliminować z ruchu przeładowane samochody ciężarowe, które z powodu nadmiernego obciążenia niszczą nawierzchnie dróg.

Jak poinformował Miejski Zarząd Dróg (MZD) w Płocku, system działa na ul. Wyszogrodzkiej, czyli na trasie wylotowej w kierunku Warszawy. To jedna z dróg, z której najczęściej korzystają pojazdy przejeżdżające przez miasto tranzytem.

Płock jest czwartym miastem w Polsce, gdzie uruchomiono system ważenia pojazdów. Partnerem samorządu przy wdrożeniu systemu był Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie.

Waga dla samochodów została zamontowana w nawierzchni jezdni i zsynchronizowana z kamerą zamontowaną na specjalnej bramie.

Gdy pojazd najedzie na wagę i znajdzie się pod bramą zostaje sfotografowany w wysokiej rozdzielczości i precyzyjnie zważony - parametry uwzględniają masę całkowitą samochodu oraz nacisk na każdą oś. Rejestrowana jest też prędkość pojazdu i dokładny czas przejazdu. Pomiary są prowadzone przez 24 godziny na dobę.

Specjalne kamery na podczerwień odczytują numery rejestracyjne, kolor i markę pojazdu nie tylko w dzień, ale również w nocy i w niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Gdy system odnotuje, że samochód jest przeciążony ładunkiem, nadajnik wysyła informację inspektorom transportu drogowego z Płocka i Ciechanowa, a także policji.

Służby te mogą zatrzymać pojazd i dokonać powtórnego ważenia.
Jeżeli ponowny pomiar wagi potwierdzi przeładowanie samochodu na przewoźnika nakładana jest kara administracyjna, która trafia do budżetu gminy i miasta Płock.

Według Konrada Kozłowskiego, rzecznika prasowego płockiego MZD, podczas pierwszej 30-minutowej prezentacji systemu ważenia pojazdów, zarejestrował on 8 przeładowanych ciężarówek, jadących z Płocka w kierunku Warszawy.

"Rekordzista był przeciążony ponad dwukrotnie w stosunku do obowiązującej normy. Według opinii przedstawicieli Instytutu Badawczego Dróg i Mostów przejazd tylko tego pojazdu był adekwatny do przejazdu 3 milionów pojazdów nieprzeciążonych. Kara administracyjna nałożona na nieuczciwego przewoźnika za takie przeciążenie wynosi 60 tys. zł. Ten przykład ilustruje skalę problemu, z którym mieszkańcy Płocka spotykają się każdego dnia" - wyjaśnił Kozłowski.

W opinii płockiego MZD, dzięki uruchomieniu systemu ważenia pojazdów na bieżąco będzie można prowadzić szczegółowe badania ruchu, np. według typów samochodów czy miejsca rejestracji. W efekcie, korzystając ze stworzonej bazy danych, policja sprawdzi, czy trasą przejeżdżał pojazd skradziony lub poszukiwany.

Z danych Inspekcji Transportu Drogowego wynika, że co trzeci samochód ciężarowy w Polsce jest przeciążony od 10 do 50 proc. Przy średnim przeciążeniu 20 proc. i założeniu, że takie samochody stanowią 1/3 wszystkich pojazdów ciężkich, żywotność drogi ulega skróceniu od 50 do 150 proc. W praktyce oznacza to, że w skrajnych przypadkach tak użytkowaną drogę trzeba remontować nie co 10, a co trzy lata.

Przez Płock przebiegają dwie drogi krajowe nr 60 (Łęczyca-Ciechanów) i nr 62 (Włocławek-Warszawa), a także drogi wojewódzkie nr 559, 562 I 575. Według płockiego MZD, średni dobowy ruch wszystkich pojazdów wzrósł w 2010 r. w porównaniu do 2005 r. średnio o 20 proc., a ruch pojazdów ciężkich o 50 proc.

(PAP)

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Finelog

Finelog sprawia, że logistyka przestaje ograniczać Twój biznes. Tam, gdzie większość ludzi widzi tylko problemy, my widzimy wyzwania i, co jeszcze ważniejsze, rozwiązania.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »