| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Viatoll 320 mln zł w ciągu pięciu miesięcy zgodne z planem

Viatoll 320 mln zł w ciągu pięciu miesięcy zgodne z planem

Operator e-myta zebrał ponad 320 mln zł wpływów po pięciu miesiącach funkcjonowania elektronicznego systemu poboru opłat drogowych Viatoll. To zgodne z planem – mówi Dorota Prochowicz, rzeczniczka prasowa projektu Viatoll.

Kwota ta w całości zasiliła konto Krajowego Funduszu Drogowego.

"Wstępne szacunki Ministerstwa Infrastruktury zakładały, że w ciągu pierwszych sześciu miesięcy funkcjonowania system zbierze od kierowców około 400 mln zł. Obecnie wpływy, które trafiają bezpośrednio na konto Krajowego Funduszu Drogowego, sięgają 80 proc. tej sumy. Wszystko wskazuje na to, że prognozowana kwota zostanie osiągnięta" - napisano w komunikacie.

Transport drogowy przekonuje się do e-myta

Rzeczniczka poinformowała, że cały czas rośnie liczba rejestracji kierowców; system osiągnął docelową szczelność, a wielu kierowców przekonało się, że omijanie odcinków płatnych jest tylko pozorną oszczędnością.

"W przyszłym roku do obecnej sieci 1600 km dróg objętych opłatami dołączą kolejne, o szacowanej łącznej długości 700 km, co dodatkowo przyczyni się do zwiększenia przychodów osiąganych przez system" - napisano w komunikacie.

Rzeczniczka przypomniała, że kontrakt na budowę systemu Viatoll opiewa na kwotę 4,9 mld zł. Jest ona wypłacana w ratach przez osiem lat, po osiągnięciu określonych celów, np. po włączeniu do niego określonych odcinków dróg.

"Pierwotnie szacowano, że wpływy z systemu zrównoważą wydatki na jego budowę już pod koniec 2012 roku. Nie oznacza to, że do tego czasu system zbierze 4,9 mld zł, lecz że pozyskane środki przekroczą sumę, jaką do tego czasu pochłonęła budowa i funkcjonowanie systemu, a w kolejnych okresach system będzie generował rzeczywiste zyski, które będą mogły zostać przeznaczone na cele związane z budową nowej i poprawą obecnej infrastruktury drogowej w Polsce" - napisano w komunikacie.

Rzeczywiste koszty poniesione dotychczas przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad wynoszą ponad 595 mln zł i obejmują płatności z tytułu czterech faktur związanych z płatnościami ryczałtowymi - budową systemu. Prognozy GDDKiA dotyczące przychodów i kosztów Krajowego Systemu Poboru Opłat zakładały, że system zacznie przynosić zysk na koniec 2012 roku, czyli po półtora roku funkcjonowania.

"Wdrożenie systemu Viatoll oznacza także koniec wypłacania rekompensat prywatnym koncesjonariuszom autostrad. W 2010 roku pochłonęły one większość wpływów pozyskanych ze sprzedaży winiet. Biorąc dodatkowo pod uwagę koszt dystrybucji winiet, stary system był deficytowy bez żadnych perspektyw na uzyskanie rentowności" - podsumowała rzeczniczka.

Zdaniem Marka Cywińskiego, dyrektora generalnego firmy Kapsch, wykonawcy systemu, wpływy systemu Viatoll przyniosą Skarbowi Państwa zysk wielokrotnie wyższy od poniesionych nakładów.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

DIF Brokers

Broker

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »