| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Jak uniknąć oszustwa w transporcie drogowym

Jak uniknąć oszustwa w transporcie drogowym

Transport drogowy w ostatnich latach coraz bardziej narażony jest na kradzieże i wyłudzenia ładunków. Brak kierowców, zwiększony popyt na przewozy drogowe powoduje „uaktywnienie się” działalności oszustów. Obecnie największym problemem firm spedycyjnych są wyłudzenia towarów na fałszywe licencje drogowe oraz kradzieże na tzw. „fałszywego przewoźnika”.

W uproszczeniu, fałszywy przewoźnik to osoba, która podszywa się pod prawdziwego przewoźnika, przesyła zleceniodawcy (najczęściej za pomocą faxu) wymagany zestaw dokumentów (w tym polisę OC przewoźnika), podaje informacje o pojeździe oraz dane kierowcy.

Niestety są to sfałszowane kopie, które wcześniej wyłudzono od prawdziwego przewoźnika, podając się za eksportera/importera, który rzekomo zbiera oferty na przewóz. Przestępcy działają zdecydowanie, posługują się fachowymi zwrotami spedycyjnymi, są więc jak najbardziej „wiarygodni" – stąd łatwo wpaść w pułapkę…

Typowy scenariusz wyłudzenia

Niestety, na skutek działania takich „wiarygodnych” przewoźników, coraz częściej mamy do czynienia z następującym scenariuszem….

Pojazd w terminie podstawia się w miejsce załadunku, załadunek przebiega sprawnie, bez komplikacji. Wszystko wydaje się w porządku, dlatego nikt ze spedytorów nie sprawdza w trakcie załadunku dokładnie dokumentów kierowcy. Potem okazuje się, że towar nie dociera do odbiorcy. Staramy się skontaktować z przewoźnikiem, ale on „zapada się pod ziemię”…

Odpowiedzialność spedytora

Warto pamiętać, iż odpowiedzialność spedytora za szkody, które zostały wyrządzone przez przewoźników, którymi spedytor posługuje się przy wykonywaniu swojego zadania, kształtuje się na zasadzie winy w wyborze. Na mocy art. 799 k.c. spedytor odpowiada również za ich działania, chyba że nie ponosi winy w wyborze.

Odpowiedzialność spedytora nie zależy zatem w pierwszym rzędzie od winy bądź jej stopnia przewoźnika, ale od tego czy spedytor dochował należytej staranności przy wyborze swojego podwykonawcy. Należy zarazem pamiętać, że zgodnie z art. 355 § 2 k.c. należyta staranność osoby w zakresie prowadzonej przez nią działalności gospodarczej powinna być określona z uwzględnieniem zawodowego charakteru tej działalności.

W orzeczeniu Sądu Najwyższego z dnia 27.01.2004 r. sygn. akt II CK 389/02 stwierdzone zostało natomiast, iż należyta staranność w rozumieniu art. 355 k.c. w zw. z art. 799 k.c. jest zachowana, jeśli spedytor wykaże, że powierzył określone usługi przewozowe przewoźnikowi, którego profesjonalizm i jakość świadczonych usług budziła zaufanie. Zaufanie spedytora oparte musi być na jego wiedzy dotyczącej poziomu usług świadczonych przez wybranego przewoźnika.

Nawet więc jeśli szkoda wynikła z rażącego niedbalstwa lub winy umyślnej przewoźnika, nie oznacza to automatycznego przyjęcia odpowiedzialności spedytora. Spedytor mógł bowiem wybrać swojego podwykonawcę starannie i pomimo tego paść ofiarą oszustwa. W takim wypadku ma możliwość uchylenia się od skutków działania swojego podwykonawcy.

Spedytor w celu uwolnienia się od odpowiedzialności musi wykazać więc, że takiej winy w wyborze nie ponosi. Okoliczność, że spedytor powierzył wykonanie czynności osobie, przedsiębiorstwu lub zakładowi, które w zakresie swej działalności zawodowej trudnią się wykonywaniem takich czynności - nie zwalnia spedytora od odpowiedzialności. Zgodnie bowiem z art. 774 i 794 k.c. przewoźnikiem bądź spedytorem w umowach przewozu i spedycji może być wyłącznie podmiot, który prowadzi działalność gospodarczą w tym zakresie.

Odpowiedzialność spedytora opiera się na domniemaniu winy w wyborze. Ciężar udowodnienia braku tej winy i zachowania należytej staranności przy wyborze spoczywa na spedytorze (art. 6 k.c.). 

By nie paść ofiarą podobnego do przywołanego powyżej scenariusza oraz zwiększyć bezpieczeństwo ładunków podczas transportu (w szczególności tych wartościowych), konieczne jest zachowanie szczególnej ostrożności oraz nabranie pewnych nawyków, które pozwolą ograniczyć takie zdarzenia do minimum.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Zuzanna Taraszewska

PR-imo public relations

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »