REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost kosztów to największa bolączka rynku TSL

ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

To, co czeka branżę TSL w roku 2012 to dalszy wzrost kosztów prowadzenia działalności i poszukiwanie rozwiązań do ich optymalizacji. Jaki był dla branży 2011 rok?

Dobiegający końca rok 2011 był pełnym wyzwań dla branży TSL. Do najważniejszych wydarzeń, które miały wpływ na rynek usług logistyczno - transportowych niewątpliwie zaliczyć trzeba wprowadzenie opłat drogowych. Do tego dochodzi niepokój związany z wejściem w życie 4 grudnia nowego prawa transportowego tzw. "pakietu drogowego", który zmieni warunki wykonywania zawodu przewoźnika. To, co czeka branżę TSL w roku 2012 to dalszy wzrost kosztów prowadzenia działalności i poszukiwanie rozwiązań do ich optymalizacji.

REKLAMA

REKLAMA

Mijający rok to istna sinusoida. Początek roku przyniósł spadek przewozów i walkę o rosyjskie zezwolenia. Po pierwszym kwartale nastąpiło lekkie ożywienie, a później znowu nastąpił spadek. Oczekiwanie na jesień nico zawiodło logistyków, ruch jest mniejszy niż w ostatnich latach. Na to wszystko miało wpływ kilka wydarzeń. 

- Wielu przewoźników jeżdżących do Rosji w oczekiwaniu na rosyjskie zezwolenia jeździło w Polsce, co zachwiało rynkiem krajowym. Kolejnym czynnikiem mającym wpływ na branżę transportową to wysoki kurs euro, co znacznie zmniejszyło import do Polski przy jednoczesnym zwiększaniu eksportu. Skutkiem tego było duże niezbilansowanie jazd. W czwartym kwartale hamulcem dla rozwoju rynku jest raptowny wzrost cen paliwa po wyborach - wymienia Marek Pomian-Biesiekierski dyrektor operacyjny Pekaes SA.

Z drugiej strony wymusiło to na firmach transportowych i logistycznych nauczenie się przystosowywania do działania w stanie zmienności i niepewności rynkowej. Jednakże firmy transportowe czeka kolejna trudna próba, zmierzenie się z nowymi wymaganiami prawnymi, regulującymi rynek przewozów drogowych, które wejdą w życie 4 grudnia 2011r. (tzw. pakiet drogowy trzech rozporządzeń unijnych)

- Nie można pominąć kwestii związanych z wejściem w życie trzech rozporządzeń parlamentu europejskiego i braku odpowiednich regulacji w Polsce. Co prawda nie rodzą one jeszcze żadnych skutków, ale obawy przedstawicieli branży rosną. - dodaje Marek Pomian-Biesiekierski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do wydarzeń o których mówiło się głośno, a które nie pozostały bez znaczenia na układ sił w branży transportowej, zaliczyć też należy przejęcie firmy Wincanton w Polsce i w Niemczech przez spółkę Raben.

Na kolei lekki oddech

REKLAMA

Na rynku przewozów kolejowych nastąpiło lekkie ożywienie po słabym roku 2010. Dzięki uruchomieniu inwestycji infrastrukturalnych na początku roku zwiększyły się przewozy kruszyw na budowę dróg i autostrad. Po kilku pierwszych miesiącach roku przewozy kruszyw były kilkakrotnie wyższe niż rok wcześniej, a po trzech kwartałach roku nadal rosną o kilkadziesiąt procent.

Jednakże zły stan infrastruktury kolejowej i bardzo niska prędkość handlowa na sieci PKP PLK oraz wysokie ceny dostępu do tras kolejowych w Polsce w porównaniu do innych sieci europejskich nadal hamują wzrost tych przewozów.

Ważnym wydarzeniem było uruchomienie terminala przeładunkowego w Kutnie przez firmę PCC Intermodal, a także kilku nowych połączeń do Rosji oraz z portów morskich i międzykontynentalnych przez Spółkę DB Schenker - uruchomiono pierwsze bezpośrednie połączenia z Polski do Wielkiej Brytanii. Aby jednak utrzymać trend wzrostowy pomimo trudności infrastrukturalnych, przewoźnicy oczekują wsparcia ze strony rządu. 

- Brakuje jakichkolwiek spójnych działań i sensownych rozwiązań systemowych stymulujących rozwój tej nowoczesnej gałęzi transportowej. Niestety od lat niezmiennie obserwowanym negatywnym zjawiskiem pozostaje kompletny brak zrozumienia, a tym samym także wsparcia, idei przewozów intermodalnych ze strony decydentów. Podejmowane decyzje są nielogiczne i niekonsekwentne, zwiększają poziom biurokracji i zamiast stymulować rozwój stwarzają bariery i zagrożenia - mówi Monika Konsor- Fąferek z PCC Intermodal S.A. 

Co z Air and Sea?

Pozytywnym wydarzeniem w transporcie morskim, było wprowadzenie na początku roku możliwości dokonywania odpraw celnych z odroczoną płatnością podatku VAT na terenie Polski, co zwiększyło konkurencyjność polskich portów. Daje to szansę na powrót ładunków do tej pory odprawianych w portach niemieckich. Maersk wprowadził też do swojej floty największe kontenerowce świata, które również zawijają do portu w Gdańsku. Jednakże to tylko pojedyncze wydarzenia, które w niewielkim stopniu wpływają pozytywnie na przewozy morskie w dużej mierze uzależnione od niepewnej globalnej sytuacji ekonomicznej.

- Wiele wskazuje na to, że przyszły rok nie będzie łatwy dla branży morskiej. Erozja stawek frachtowych w pewnym momencie może również doprowadzić do przesilenia i wycofania przez armatorów zbyt dużej części floty, efektem czego będzie wytworzenie się nierównowagi, czyli nadmiernego wypełnienia powierzchni załadunkowej statków i konieczności rywalizacji o miejsce dla każdej przesyłki. - komentuje Michał Kołodziejski dyrektor ds. produktu morskiego DHL Global Forwarding.
Jeszcze więcej obaw jest w transporcie lotniczym. Tutaj czynnikami wpływającymi na popyt usług były wzrastające ceny paliwa oraz wahania kursów walut. 

- Poziom stawek frachtowych to jeden ze wskaźników wyprzedzających światową koniunkturę. Klienci wybierają chętniej transport morski - dłuższy, ale tańszy od alternatywnego transportu lotniczego cargo - dodaje Jacek Kulesza dyrektor spedycji morskiej i lotniczej Pekaes SA.


Kurierzy bez spadków

Rynek przesyłek kurierskich i ekspresowych był tą grupą przedsiębiorstw w sektorze usług TSL, które najlepiej radziły sobie w tym roku. Na co wpływ niewątpliwie ma niesłabnący wzrost sprzedaży internetowej a za tym rozwój usług e-commers. Na ich rozwój wpływa w dużej mierze wzrost świadomości konsumenckiej. Coraz więcej paczek migruje z segmentu B2B do B2C, co ma z jednej strony związek ze zmianą zwyczajów zakupowych, a z drugiej jest wynikiem atrakcyjniejszej oferty sklepów internetowych.

Rynkiem kurierskim podobnie jak w całym transporcie drogowym, zachwiało wprowadzenie e-myta, bo w znacznym stopniu zwiększyło koszty tych usług. 

- Musieliśmy wprowadzać dopłaty do naszych paczek, gdyż zmieniła się struktura kosztów - podniosły się nawet o kilka procent. Nie spodziewaliśmy się tak wysokich wzrostów, bowiem do ostatniej chwili trudno było je ostatecznie oszacować. Mimo to, mamy pozytywne nastawienie i liczymy na dalszy rozwój. Jednocześnie mocno stawiamy na optymizm konsumentów - komentuje Rafał Nawłoka prezes zarządu DPD Polska.

To czego najbardziej obawiają się firmy z rynku KEP to nieprzewidywalność przepisów - brak kształtu nowej ustawy o prawie pocztowym nie pozwala na snucie długoterminowych planów. 

Kropla optymizmu?

W tej całej sytuacji firmy z branży TSL upatrują również swoich szans. Operatorzy logistyczni z niezagrożoną pozycją finansową oraz mający globalny zasięg będą mieli siłę przetargową wśród klientów, szukających stabilnego wsparcia i terminowego dostarczenia swoich towarów. To czego obawiają się przedsiębiorcy to dalsze spowolnienie gospodarcze w strefie euro, wpływające na ograniczenie ruchu międzynarodowego – w szczególności związanego z importem.

W 2012 roku minusem dla branży będzie też zapowiadany kolejny wzrost cen paliwa, a także włączenie do sieci dróg płatnych kolejnych odcinków tras krajowych.

- Obniżane prognozy gospodarcze przez instytucje rządowe i finansowe świadczą o wysokim stopniu ostrożności w ocenach. Z drugiej strony wolniejsze tempo rozwoju gospodarczego to przekornie szansa dla firm umiejących szybko reagować na zmienne potrzeby i potrafiących zaoferować kompleksowe, optymalne rozwiązania w różnych obszarach usług TSL. Utrzymywanie wyoskiego poziomu świadczonych usług przy ciągłej presji na poziom cen ze strony klientów będą stanowiły istotne wyzwania dla firm branży TSL - prognozuje Jacek Machocki prezes zarządu Pekaes SA.

Wszyscy zgodnie podkreślają, że najważniejsze będzie partnerskie podejście i obustronna odpowiedzialność za zmiany, które będą następowały w gospodarce w nadchodzącym roku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA