| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Od 4 grudnia nowe wymgania dla transportu drogowego

Od 4 grudnia nowe wymgania dla transportu drogowego

Już 4 grudnia zacznie w Polsce obowiązywać pakiet trzech unijnych rozporządzeń regulujących zasady prowadzenia firm transportowych. Eksperci Deloitte ostrzegają, że wciąż nie ma zmian w polskich przepisach, które dostosowałyby polskie prawo do nowych wymagań.

Chodzi o przepisy z tzw. "pakietu transportowego" z 2009 r. Państwa członkowskie dostały dwa lata na przygotowanie się do ich obowiązywania. Rozporządzenia nakładają na przedsiębiorców wymóg posiadania licencji na przewozy, wydawanych na nowych zasadach: żeby licencję uzyskać, firma transportowa musi mieć stałą siedzibę i bazę eksploatacyjną w kraju członkowskim i posiadać zdolność finansową, czyli dysponować rezerwami w wysokości co najmniej 9 tys. euro za pierwszy samochód i 5 tys. euro za każdy kolejny.

Ponadto przedsiębiorca musi wyznaczyć pracownika posiadającego certyfikat zarządzającego transportem lub zlecić zarządzanie transportem zewnętrznemu specjaliście, musi także cieszyć się
dobrą reputacją.

KLIKNIJ, aby zobaczyć prezentacje z konferencji "Co czeka Twoją firmę transportową po 4 grudnia 2011 r.

Jak zauważyła na czwartkowym spotkaniu z dziennikarzami Joanna Dudek z Deloitte, rozporządzenia będą w krajach członkowskich stosowane bezpośrednio, co oznacza, że nie potrzeba dokonywać zmian w prawie. Jednak - jak zaznaczyła - właściwe osadzenie w polskim prawie wymaga zmian ustawowych. Podkreśliła, że zmian tych wciąż nie ma.

KLIKNIJ, aby zobaczyć treść rozporządzeń i projekt ustawy

Jak wynika z informacji z ministerstwa infrastruktury, resort przygotował projekt nowelizacji ustaw o transporcie drogowym i o kierujących pojazdami. Jednak, jak wynika z kalendarza posiedzeń Sejmu, szanse że zostanie ona uchwalona przed 4 grudnia, są bardzo małe. Do czasu uchwalenia ustawy nie będzie więc wiadomo, jak interpretować zawarte w unijnych rozporządzeniach przepisy - nie wiadomo na przykład, czym charakteryzowałby się wymagane przez nie bazy eksploatacyjne, albo jak będzie określona "dobra reputacja" przedsiębiorców transportowych. "Bardzo dużo zależy od tego, w jaki sposób te unijne przepisy będą dostosowane do polskiego prawa, jak ta ustawa będzie ostatecznie wyglądała" - powiedział Tomasz Rutkowski z Deloitte.

Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt w sierpniu br. Teraz musi on trafić na obrady rządu, a następnie do parlamentu.

(PAP)

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Marek Nienałtowski

Ekspert Domu Kredytowego Notus

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »