REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co trzeba wiedzieć o kontenerach morskich?

Tomasz Dobczyński
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Aby mieć w pełni świadomość warunków przewozu morzem, warto poznać standardowe typy, wymiary, konstrukcje, oznakowanie oraz kontrolę bezpieczeństwa jednostki transportowej tego typu.

Klienci, dla których czas oczekiwania na ładunek nie jest czynnikiem krytycznym, mogą zdecydować się na korzystanie z usług transportu morskiego. Aby mieć w pełni świadomość warunków przewozu morzem, warto poznać standardowe typy, wymiary, konstrukcja, oznakowanie oraz kontrola bezpieczeństwa jednostki transportowej tego typu.

REKLAMA

Pomysłodawcą masowego zastosowania kontenerów w transporcie morskim był Malcolm McLean. Przedsiębiorca, który przed 20 lat z sukcesami prowadził firmę zajmującą się transportem drogowym, w 1955 roku zdecydował się na jej sprzedaż. Wszystkie środki ze sprzedaży zainwestował w przebudowę statku z tankowca na statek, który mógłby przewozić kontenery. 

Przeczytaj artykuł Tomasza Dobczyńskiego: Co należy wiedzieć o paletach i kontenerach lotniczych

REKLAMA

Zmiana charakterystyki statku z przewożącego materiały płynne (zbiornikowiec) na przewożącego kontenery dała początek rewolucyjnym zmianom w transporcie morskim pod względem stosowanych opakowań. Coraz powszechniejsze zastosowanie kontenerów przyczyniło się do określenia ich definicji przez komitet techniczny ISO.

Zgodnie z nią, kontener to jednostka wyposażenia transportowego mająca: dostateczną wytrzymałość do wielokrotnego użytku, specjalną konstrukcję zapewniającą przewóz kilkoma rodzajami transportu bez pośrednich przeładunków samego towaru oraz specjalne wyposażenie zapewniające zmechanizowany przeładunek - zwłaszcza pojazdu jednego rodzaju transportu na pojazd innego rodzaju transportu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojemność kontenera wg ISO nie może być mniejsza niż 1 m3. Kontener przeznaczony do transportu morskiego to specyficzny rodzaj kontenera, który odpowiada normom ISO oraz może być przewożony statkami kontenerowymi (w tej definicji wyraźnie widać odcisk idei McLeana).

Konstrukcja standardowego kontenera oparta jest na stalowej ramie, która składa się z czterech słupków narożnych oraz czterech belek wzdłużnych i poprzecznych. Na nich oparta jest podstawa i dach kontenera.

Wymiary kontenera

Podstawową jednostką wymiarową kontenera jest jego długość zewnętrzna określona na 20’ (20 stóp, przy czym 1 stopa = 304,80 mm = 0,304 m).

REKLAMA

Obowiązującym określeniem jednostki standardowej jest TEU (twenty-feet equivalent unit). Pod względem wielkości kontenery dzieli się na: małe (maksymalna waga brutto do 2500 kg), średnie (powyżej 2500 kg a poniżej 10000 kg) oraz wielkie (powyżej 10000 kg). W transporcie morskim najczęściej wykorzystywane są kontenery należące do serii I wg norm ISO.

Wśród tej grupy bardzo często stosowane są: kontener typu 1C o wymiarach (szerokość x wysokość x długość) 8’ x 8’ x 20’ i maksymalnej wadze brutto 24000 kg oraz kontener typu 1A o wymiarach 8’ x 8’ x 40’ i maksymalnej wadze brutto 30480 kg. Przeznaczenie wyżej wymienionych kontenerów jest uniwersalne. Istnieje poza tym szereg jednostek o specjalistycznym zastosowaniu (kontenery chłodnicze, kontenery z otwieranym dachem, kontenery zbiornikowe (cysterny) i wiele innych).


Jak czytać oznaczenia kontenerów morskich ?

System identyfikacji kontenerów podany został w normie PN-EN ISO 6346:1995 i obejmuje: kod właściciela (trzy litery), identyfikator kategorii wyposażenia (jedna litera), numer seryjny kontenera (sześć cyfr) oraz cyfrę kontrolną (jedna cyfra). Poniżej na przykładzie zostanie umówione praktyczne stosowanie powyższych zaleceń. Jak interpretować przykładowe oznaczenie identyfikacyjne kontenera: VOR U 432289 3?

A więc:
- oznaczenie VOR wskazuje na właściciela danego kontenera, czyli firmę Volvo Ocean Race. Kod właściciela musi być zarejestrowany i zatwierdzony w międzynarodowej organizacji BIC - Bureau International des Containers et du Transport Intermodal,
- identyfikator kategorii wyposażenia – U jest zarezerwowany dla grupy kontenerów ładunkowych,
- numer seryjny kontenera 432289 jest zbiorem sześciu cyfr arabskich unikalnych dla danego kontenera; pierwsze dwa znaki stanowią wyróżnik właściciela kontenera, cztery kolejne stricte numer identyfikacyjny jednostki,
- cyfra kontrolna 3. Jest to unikalna, niepowtarzalna liczba dla danego kontenera, ponieważ sposób jej wyznaczenia zależy ściśle od kombinacji poprzednich trzech grup identyfikacyjnych. Algorytm wyliczania cyfry kontrolnej dostępny jest w fachowej literaturze. Można ją również wyznaczyć bezpośrednio na stronie BIC, gdzie wpisując kod właściciela, identyfikator kategorii wyposażenia oraz numer seryjny kontenera wyliczana jest wartość cyfry samokontrolnej. 

Ten sam kontener opisany jest w dalszy sposób poprzez określenie wielkości i typu. Oznaczenie obejmuje kod wielkości kontenera (2 znaki) oraz kod typu kontenera (2 znaki).

Dla przykładu oznaczenie 20 GP należy rozumieć następująco:
- pierwszy znak kodu wielkości kontenera – 2 – oznacza długość kontenera określoną na poziomie 6058 mm (20’),
- drugi znak kodu wielkości kontenera – 0 – oznacza wysokość i szerokość kontenera określoną na poziomie 2438 mm (8’).
Mamy więc do czynienia z typowym kontenerem serii I ISO, typ 1C.

Pierwszy i drugi znak w kodzie typu kontenera – GP – oznacza, że mamy do czynienia z kontenerem ogólnego przeznaczenia, bez wentylacji.

Całość oznaczenia kontenera dopełnia oznaczenie eksploatacyjne, w którym pokazana jest: maksymalna waga brutto kontenera (maximum gross weight) oraz masa własna opakowania - tara (tare) podawana w kilogramach, również w funtach. Kontener oznaczony jest również przez tzw. country code, czyli kod kraju, gdzie kontener jest zarejestrowany. Kod stanowią dwie duże litery. Dla przykładu FR – Francja, US – Stany Zjednoczone.

Oprócz prawidłowego oznakowania identyfikacyjnego kontenera, musi on zawierać tabliczkę (na materiale zabezpieczonym przed korozją oraz odporną na działania ognia) stwierdzającą jego prawidłowy stan techniczny, dzięki czemu może zostać dopuszczony do obrotu towarowego.

Stan ten jest stwierdzony na metalowej tabliczce przytwierdzonej do zewnętrznej części kontenera. Stwierdzenie na tabliczce „approved for transport under customs seal” gwarantuje gotowość techniczną kontenera do spełnienia wszelkich przepisów celnych.

Stwierdzenie „CSC safety approval” na tabliczce znamionowej , oznacza, że dany kontener spełnia wszystkie normy bezpieczeństwa zgodne z konwencją “International Convention for Safe Containers”. Konwencja ustala sposoby testów, kontroli, akceptacji i zachowania bezpieczeństwa kontenerów - stosowana jest w przypadku kontenerów używanych w transporcie międzynarodowym (za wyjątkiem transportu lotniczego).

Miejsce nadania i odbioru kontenera musi znajdować się w dwóch różnych krajach, przy czym przynajmniej jeden z nich musi stosować przepisy zawarte w Konwencji. Zleceniodawca usługi transportu morskiego powierza realizację zlecenia wyspecjalizowanym firmom. Ważne jest, aby w relacji klient - podwykonawca obie strony operowały tym samym lub zbliżonym, fachowym językiem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA