| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > „Pojazd nienormatywny” „pilot” i „ładunek niepodzielny” teraz w prawie o ruchu drogowym

„Pojazd nienormatywny” „pilot” i „ładunek niepodzielny” teraz w prawie o ruchu drogowym

Prezydent podpisał nowelizację prawa o ruchu drogowym dotyczącą m.in. przewozów tzw. ładunków nienormatywnych, czyli np. wyjątkowo ciężkich.

Ustawa porządkuje przepisy regulujące kwestie przejazdów pojazdów nienormatywnych (na przykład samochodów ciężarowych przewożących wielkogabarytowe ładunki) po drogach publicznych.

Bałagan w przepisach o przewozach

Zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami zasady udzielania zezwoleń na ruch pojazdów nienormatywnych po drogach publicznych, kategorie tych zezwoleń, organy właściwe do ich wydawania oraz pojazdy zwolnione z obowiązku uzyskania zezwoleń określają przepisy Prawa o ruchu drogowym.

Natomiast opłaty za przejazdy po drogach publicznych pojazdu nienormatywnego oraz kary za taki przejazd bez zezwolenia uregulowane są w ustawie o drogach publicznych.

Nowe definicje w ustawie o ruchu drogowym

Teraz, zgodnie z nowelizacją, wszystkie przepisy regulujące przewozy nienormatywne będą w prawie o ruchu drogowym. Pojawią się tam definicje, pojazdu nienormatywnego”, „pilota” i „ładunku niepodzielnego”.

Co to jest pojazd nienormatywny

Według nowych przepisów, pojazdem nienormatywnym jest pojazd lub zespół pojazdów, którego naciski na osi są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi w przepisach o drogach publicznych.

Za taki pojazd uważany będzie również ten, którego wymiary lub rzeczywista masa wraz z ładunkiem przekraczają normy.

Nowelizacja zakłada, że drogach publicznych będą mogły jeździć pojazdy o dopuszczalnym nacisku do 11,5 tony na oś. Za przejazd pojazdów nienormatywnych bez zezwolenia będą pobierane kary.

Dokument wprowadza siedem kategorii zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych. Za udzielanie zezwoleń na przejazd takiego pojazdu będą pobierane opłaty - od kilkudziesięciu zł do kilku tysięcy zł.

Teraz poza starostą, Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad oraz naczelnikiem urzędu celnego zezwolenia będzie mógł też wydawać zarządca drogi oraz prezydent miasta na prawach powiatu.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia. Niektóre przepisy mają zacząć obowiązywać z dniem ogłoszenia a także w terminie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.

(PAP)

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Tax-Net Jacek Adamczak

Kancelaria Podatkowa - Biuro Rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »