Trudno wyobrazić sobie usługę kurierską bez odpowiednio przygotowanego kartonu, w którym umieszczona jest zawartość paczki. Jeszcze trudniej przychodzi wyobrażenie transportu drogą lądową bez palety, z której sformowana jest jednostka ładunkowa paletowa o odpowiedniej wadze i wymiarach.
Co to jest ULD
Bardzo podobną rolę jak karton w usługach kurierskich czy paleta w transporcie drogowym pełni ULD (Unit Load Device) w transporcie drogą powietrzną.
reklama
reklama
W artykule zostaną przedstawione standardy oznaczania ULD, wymiary oraz informacje o dopasowaniu do przestrzeni ładunkowych przykładowych samolotów transportowych.
Jednostkami ULD mogą być zarówno palety, jak i kontenery lotnicze. Paleta lotnicza jest skonstruowana jako aluminiowa płyta, która posiada zaczepy trzymające siatkę. Element ten przykrywa i zabezpiecza przed poruszeniem ładunki umieszczone na palecie. W taki sposób formowana jest jednostka ładunkowa paletowa w transporcie lotniczym.
Kontenery lotnicze tworzą konstrukcję zamkniętą, która stworzona jest z aluminium lub kombinacji aluminium (podstawa kontenera) z poliwęglanem Lexan (ściany kontenera). Jeśli ładunek wymaga transportu w temperaturze kontrolowanej, kontenery są wyposażane w tego typu urządzenia.
W powszechnej praktyce stosuje się na równych prawach oznaczenia typów ULD zatwierdzone przez organizację IATA (The International Air Transport Association) oraz ATA (The Air Transport Association of America).
Dla przykładu: kontener typu 5 zgodnie z oznaczeniem IATA jest równoznaczny z sygnaturą LD-9 zatwierdzoną przez ATA.
Co oznacza numer kontenera lotniczego?
Znakowanie jednostek ULD jest również ustandaryzowane - zawiera osiem do dziesięciu znaków (litery i cyfry) i posiada następującą konstrukcję:
Oznaczenie ULD = trzyliterowy prefix + cztero lub pięcioliczbowy unikalny numer + kod właściciela ULD.
Zgodnie ze schematem przedstawionym powyżej pierwszym elementem oznaczenia jest trzyliterowy prefix.
- Pierwsza litera w prefixie oznacza kategorię ULD. Na przykład: litera A – certyfikowany kontener lotniczy, P – certyfikowana paleta lotnicza, R – certyfikowany termiczny kontener lotniczy.
- Druga litera w prefixie oznacza wymiary bazowe ULD. Na przykład: litera A – 224 x 318 cm (88 x 125 cali), B – 224 x 275 cm (88 x 108 cali). Dla przypomnienia 1 cal = 2,54 cm.
- Ostatnia litera uzupełnia opis profilu jednostki ULD.
Lista możliwych kombinacji związanych z trzecią literą prefixu znajduje się w odpowiednich technicznych dokumentach IATA.
Kolejnym elementem oznaczenia ULD jest cztero lub pięciocyfrowy numer seryjny. Jeśli numer ma cztery cyfry jest ogromna szansa, że kontener został wyprodukowany przez 1 października 1993 roku.
Identyfikacja ULD kończy się podaniem kodu jego właściciela.
Dla przykładu: LH – Deutsche Lufthansa, BA – British Airways, KL – linie KLM.
Pełna unikalna sygnatura charakteryzująca daną jednostkę ULD może wyglądać następująco: AKN 1234 KL.
Oznaczać to będzie kontener LD3 (równoznaczny z typem 8 wg IATA) o numerze 1234, o wymiarach 153 cm (szerokość) x 200 cm (długość) x 162 cm (wysokość) z miejscem w konstrukcji przeznaczonym do wprowadzenia wózka widłowego, należący do linii lotniczych KLM.
Na wszystkich sygnaturach muszą się zaleźć jeszcze: maksymalna waga brutto kontenera (MGW – Maximum Gross Weight) w kilogramach i funtach oraz aktualna waga tara (TARE) również w kilogramach oraz w funtach.
Dla przypomnienia: 1 funt = 0,453 kg.