| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Co należy wiedzieć o paletach i kontenerach lotniczych

Co należy wiedzieć o paletach i kontenerach lotniczych

Co to jest ULD i co oznaczają jego numery. Czy ważne są dla nas wymiary palet i kontenerów? Jak je dopasować do przestrzeni ładunkowych przykładowych samolotów transportowych.

Trudno wyobrazić sobie usługę kurierską bez odpowiednio przygotowanego kartonu, w którym umieszczona jest zawartość paczki. Jeszcze trudniej przychodzi wyobrażenie transportu drogą lądową bez palety, z której sformowana jest jednostka ładunkowa paletowa o odpowiedniej wadze i wymiarach.

Co to jest ULD

Bardzo podobną rolę jak karton w usługach kurierskich czy paleta w transporcie drogowym pełni ULD (Unit Load Device) w transporcie drogą powietrzną.

W artykule zostaną przedstawione standardy oznaczania ULD, wymiary oraz informacje o dopasowaniu do przestrzeni ładunkowych przykładowych samolotów transportowych.

Jednostkami ULD mogą być zarówno palety, jak i kontenery lotnicze. Paleta lotnicza jest skonstruowana jako aluminiowa płyta, która posiada zaczepy trzymające siatkę. Element ten przykrywa i zabezpiecza przed poruszeniem ładunki umieszczone na palecie. W taki sposób formowana jest jednostka ładunkowa paletowa w transporcie lotniczym.

Kontenery lotnicze tworzą konstrukcję zamkniętą, która stworzona jest z aluminium lub kombinacji aluminium (podstawa kontenera) z poliwęglanem Lexan (ściany kontenera). Jeśli ładunek wymaga transportu w temperaturze kontrolowanej, kontenery są wyposażane w tego typu urządzenia.

W powszechnej praktyce stosuje się na równych prawach oznaczenia typów ULD zatwierdzone przez organizację IATA (The International Air Transport Association) oraz ATA (The Air Transport Association of America).

Dla przykładu: kontener typu 5 zgodnie z oznaczeniem IATA jest równoznaczny z sygnaturą LD-9 zatwierdzoną przez ATA.

Co oznacza numer kontenera lotniczego?

Znakowanie jednostek ULD jest również ustandaryzowane - zawiera osiem do dziesięciu znaków (litery i cyfry) i posiada następującą konstrukcję: 

Oznaczenie ULD = trzyliterowy prefix + cztero lub pięcioliczbowy unikalny numer + kod właściciela ULD.

Zgodnie ze schematem przedstawionym powyżej pierwszym elementem oznaczenia jest trzyliterowy prefix. 

  • Pierwsza litera w prefixie oznacza kategorię ULD. Na przykład: litera A – certyfikowany kontener lotniczy, P – certyfikowana paleta lotnicza, R – certyfikowany termiczny kontener lotniczy.
  • Druga litera w prefixie oznacza wymiary bazowe ULD. Na przykład: litera A – 224 x 318 cm (88 x 125 cali), B – 224 x 275 cm (88 x 108 cali). Dla przypomnienia 1 cal = 2,54 cm.
  • Ostatnia litera uzupełnia opis profilu jednostki ULD.

Lista możliwych kombinacji związanych z trzecią literą prefixu znajduje się w odpowiednich technicznych dokumentach IATA.

Kolejnym elementem oznaczenia ULD jest cztero lub pięciocyfrowy numer seryjny. Jeśli numer ma cztery cyfry jest ogromna szansa, że kontener został wyprodukowany przez 1 października 1993 roku.

Identyfikacja ULD kończy się podaniem kodu jego właściciela.

Dla przykładu: LH – Deutsche Lufthansa, BA – British Airways, KL – linie KLM.

Pełna unikalna sygnatura charakteryzująca daną jednostkę ULD może wyglądać następująco: AKN 1234 KL.

Oznaczać to będzie kontener LD3 (równoznaczny z typem 8 wg IATA) o numerze 1234, o wymiarach 153 cm (szerokość) x 200 cm (długość) x 162 cm (wysokość) z miejscem w konstrukcji przeznaczonym do wprowadzenia wózka widłowego, należący do linii lotniczych KLM.

Na wszystkich sygnaturach muszą się zaleźć jeszcze: maksymalna waga brutto kontenera (MGW – Maximum Gross Weight) w kilogramach i funtach oraz aktualna waga tara (TARE) również w kilogramach oraz w funtach. 

Dla przypomnienia: 1 funt = 0,453 kg.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Witold Michałek

Minister ds. procesu stanowienia prawa Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC. Członek i współzałożyciel Stowarzyszenia Profesjonalnych Lobbystów w Polsce. Współwłaściciel firmy lobbingowej i doradczej UNILOB. Koordynator i konsultant w wielu międzynarodowych projektach, mających na celu pomoc we wprowadzaniu regulacji i instytucji gospodarki rynkowej w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, Azji i Afryki, finansowanych przez USAID, UE oraz rząd Wielkiej Brytanii. Ekspert BCC ds. gospodarki, legislacji i lobbingu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK