| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Od września 2011r. nowe zaświadczenie dla kierowców ciężarówek

Od września 2011r. nowe zaświadczenie dla kierowców ciężarówek

Firmy transportowe muszą wystawiać nowe, rozszerzone zaświadczenia o przerwach w pracy kierowcy. Dochodzą trzy nowe przypadki i specjalny, szczegółowy formularz (do pobrania w artykule).

Polska dostosowała swoje przepisy do prawa unijnego. Zmiany wiążą się jednak z dodatkowymi obowiązkami firmy wobec kierowców.

Urządzenia rejestrująca, potocznie zwane tachografami rejestrują tylko kilka elementów:

  • czas prowadzenia pojazdu,
  • okresy przerw w pracy,
  • okresy dziennego odpoczynku,
  • czas gotowości do pracy oraz
  • tzw. inna praca, czyli czas pozostałych czynności, które nie zaliczają się do okresów prowadzenia pojazdu.

Są to m.in. załadunek i rozładunek oraz nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem, pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym, czynności spedycyjne, obsługę codzienną pojazdów i przyczep, inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy, niezbędne formalności administracyjne, utrzymanie pojazdu w czystości.

Podczas kontroli (Inspekcja Transportu Drogowego lub Państwowa Inspekcja Pracy), kierowca musi okazać wydruki lub tzw. wykresówki za dany dzień i dni poprzednie.

Jeśli kierowca był na zwolnieniu lekarskim, urlopie wypoczynkowym lub prowadził pojazd wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub Umowy AETR, to miał obowiązek posiadać stosowne, wystawione przez pracodawcę zaświadczenie.

31 sierpnia 2011 weszła w życie zmiana w ustawie o czasie pracy kierowcy, która rozszerza listę przypadków wymagających zaświadczenia.

Pobierz nowy formularz zaświadczenia TUTAJ

Teraz kierowca musi mieć zaświadczenie gdy między okresami wynikającymi z wydruków tachografów:

  • przebywał na zwolnieniu lekarskim z powodu choroby,
  • przebywał na urlopie wypoczynkowym,
  • prowadził pojazd wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub Umowy AETR,
  • miał czas wolny od pracy (np. dzień wolny), NOWY PRZYPADEK
  • wykonywał inną pracę niż prowadzenie pojazdu, NOWY PRZYPADEK
  • pełnił dyżur poza godzinami pracy NOWY PRZYPADEK

Tak więc dochodzą trzy nowe przypadki.

Ustawa wprowadza też nowy formularz. Nie wystarczy, jak dotąd, spisanie oświadczenia przez pracodawcę i podpis kierowcy. Formularz również do pobrania na stronie Ministerstwa Infrastruktury.

(pp)

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Paszek

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »