| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Od września 2011r. nowe zaświadczenie dla kierowców ciężarówek

Od września 2011r. nowe zaświadczenie dla kierowców ciężarówek

Firmy transportowe muszą wystawiać nowe, rozszerzone zaświadczenia o przerwach w pracy kierowcy. Dochodzą trzy nowe przypadki i specjalny, szczegółowy formularz (do pobrania w artykule).

Polska dostosowała swoje przepisy do prawa unijnego. Zmiany wiążą się jednak z dodatkowymi obowiązkami firmy wobec kierowców.

Urządzenia rejestrująca, potocznie zwane tachografami rejestrują tylko kilka elementów:

  • czas prowadzenia pojazdu,
  • okresy przerw w pracy,
  • okresy dziennego odpoczynku,
  • czas gotowości do pracy oraz
  • tzw. inna praca, czyli czas pozostałych czynności, które nie zaliczają się do okresów prowadzenia pojazdu.

Są to m.in. załadunek i rozładunek oraz nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem, pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym, czynności spedycyjne, obsługę codzienną pojazdów i przyczep, inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy, niezbędne formalności administracyjne, utrzymanie pojazdu w czystości.

Podczas kontroli (Inspekcja Transportu Drogowego lub Państwowa Inspekcja Pracy), kierowca musi okazać wydruki lub tzw. wykresówki za dany dzień i dni poprzednie.

Jeśli kierowca był na zwolnieniu lekarskim, urlopie wypoczynkowym lub prowadził pojazd wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub Umowy AETR, to miał obowiązek posiadać stosowne, wystawione przez pracodawcę zaświadczenie.

31 sierpnia 2011 weszła w życie zmiana w ustawie o czasie pracy kierowcy, która rozszerza listę przypadków wymagających zaświadczenia.

Pobierz nowy formularz zaświadczenia TUTAJ

Teraz kierowca musi mieć zaświadczenie gdy między okresami wynikającymi z wydruków tachografów:

  • przebywał na zwolnieniu lekarskim z powodu choroby,
  • przebywał na urlopie wypoczynkowym,
  • prowadził pojazd wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub Umowy AETR,
  • miał czas wolny od pracy (np. dzień wolny), NOWY PRZYPADEK
  • wykonywał inną pracę niż prowadzenie pojazdu, NOWY PRZYPADEK
  • pełnił dyżur poza godzinami pracy NOWY PRZYPADEK

Tak więc dochodzą trzy nowe przypadki.

Ustawa wprowadza też nowy formularz. Nie wystarczy, jak dotąd, spisanie oświadczenia przez pracodawcę i podpis kierowcy. Formularz również do pobrania na stronie Ministerstwa Infrastruktury.

(pp)

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

MotoKariera

Kariera w motoryzacji na najwyższym biegu!

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »