| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Jakie wyzwania i szanse czekają polski rynek usług frachtu lotniczego

Jakie wyzwania i szanse czekają polski rynek usług frachtu lotniczego

W najbliższym czasie, nie należy oczekiwać większych zmian na polskim rynku cargo lotniczego. Jakkolwiek zarówno agentów linii lotniczych, jak i ich agentów handlingowych, a szczególnie spedytorów lotniczych elektryzuje oczekiwanie na wdrożenie przepisów unijnych związanych z uregulowaniem kwestii podmiotu „zarejestrowanego agenta”.

Zgodnie z dyrektywą Komisji Europejskiej każdy kraj członkowski Unii Europejskiej jest zobligowany do wprowadzenia przepisów regulujących kwestie „zarejestrowanego agenta”. Brak wdrożenia tych przepisów powoduje konieczność prześwietlania przesyłek w portach lotniczych słabo przystosowanych do obsługi takiej ilości cargo, jaką notujemy obecnie. Generuje to dodatkowe koszty wynikające z konieczności opłaty za czynności prześwietlania, a także opóźnienia. Miejmy nadzieję administracja rządowa wkrótce rozpatrzy konieczność uregulowania tej kwestii w trybie pilnym.

Przewozy lotnicze: Ukraina nową szansą

Spore szanse na rodzimym rynku przewozów lotniczych upatrywać można w szykowanej właśnie umowie stowarzyszeniowej Unii Europejskiej z Ukrainą lub ewentualnej unii celnej. Wówczas niewykluczone jest, że bliskie sąsiedztwo naszych krajów przyczyni się do stymulacji rynku przewozów lotniczych w regionie. Wówczas można spodziewać się ruchu cargo lotniczego do i z Ukrainy przez polskie porty lotnicze. 

Kolejną szansą dla polskiego rynku frachtu lotniczego może być organizacja Piłkarskich Mistrzostw Europy w Polsce i na Ukrainie, wydarzenie to z pewnością zwróci uwagę linii lotniczych na region. Oczywiście nie należy oczekiwać „cudów” w kontekście ruchu frachtowego. Natomiast z pewnością zanotujemy wiele pasażerskich czarterów na różne lotniska w kraju realizowane również przez duże linie lotnicze. W takim wypadku doświadczenie dotyczące zdobywania pozwoleń i obsługi czarterów „przetrze szlaki” zarówno operatorom, jak i służbom towarzyszącym.

Połączenia frachtowe: Rejsy transatlantyckie

W kategoriach sukcesu można upatrywać kontynuowane w 2010 roku z dużą regularnością pierwsze prawdziwe transatlantyckie połączenie frachtowe, które we współpracy z kanadyjskim Air Cargo oferuje LOT. Wydawało się, że sukces tego połączenia zachęci inne linie lotnicze do podobnych inicjatyw. Dotychczas jednak tak się nie stało.

Być może wciąż niedostatecznie rozwinięta infrastruktura rodzimych lotnisk jest przeszkodą dla przewoźników. Nie jest tajemnicą, że opłaty towarzyszące obsłudze maszyn operujących na polskich lotniskach są mało konkurencyjne w porównaniu do lotnisk czeskich czy węgierskich. Jednakże przykład lotniska w Pyrzowicach czy rozbudowa podrzeszowskiej Jasionki dają nadzieję na odważniejsze posunięcia ze strony linii lotniczych.


reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Monika Smulewicz

Dyrektor Działu Usług Kadrowo-Płacowych w FPA Group

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »