| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Zmiany w Incoterms a odpowiedzialność w transporcie

Zmiany w Incoterms a odpowiedzialność w transporcie

Najnowsza edycja Incoterms – Incoterms® 2010 obowiązuje od 01 stycznia 2011 r. Wprowadzone zmiany w stosunku do poprzednio obowiązującej wersji mają duże znaczenie praktyczne.

Nowe formuły w Incoterms® 2010

DAT (Delivered at Terminal) – dostarczone do terminalu (sprzedający odpowiada za dowiezienie towaru do określonego terminalu i jego rozładunek).

Sprzedający nie ponosi również kosztów związanych z odprawą celną transportową jak również nie zajmuje się kwestiami dokumentacji.

Pod pojęciem terminalu rozumie się min. nabrzeże, terminal kontenerowy w porcie przeznaczenia a także drogowy, kolejowy, lotniczy terminal cargo w miejscu przeznaczenia. Terminal powinien być precyzyjnie określony (np. wskazanie konkretnego magazynu na terminalu).
DAT zastępuje dotychczas stosowaną DEQ (jako terminal należy wskazać określone nadbrzeże w porcie).

Obowiązki sprzedającego:

  • zawarcie umowy przewozu do określonego terminalu oraz poniesienie kosztów i ryzyka przewozu do tego terminalu,
  • wyładunek,
  • czynności celne eksportowe i związane z transportem towarów przez państwa przez które transport poprzedzający dostawę się odbywał,
  • dostarczenie kupującemu (na koszt sprzedającego) dokumentu dostawy umożliwiający kupującemu odbiór towaru z terminalu,
  • zapewnienie pomocy kupującemu na jego żądanie, koszt i ryzyko, w uzyskaniu informacji i dokumentacji dla odprawy w zakresie bezpieczeństwa których kupujący potrzebuje dla importu towarów i/lub transportu do ostatecznego miejsca przeznaczenia – podobna pomoc na tych samych zasadach zapewnia kupujący dla eksportu towarów/transportu do ostatecznego miejsca przeznaczenia.

W przypadku nie określenia przez strony określonego punktu w miejscu przeznaczenia (terminalu w porcie) nie został określony – wyboru dokonuje sprzedający.

Obowiązki kupującego:

  • ponoszenie kosztów/ryzyka od momentu dostarczenia i wyładunku towarów w terminalu,
  •   dokonanie wszelkich formalności celnych oraz opłat/podatków w imporcie.

DAP (Delivered at Place) – dostarczone do miejsca (sprzedający odpowiada za dostarczenie towaru do określonego miejsca, natomiast jego rozładunek pozostaje w gestii kupującego). Sprzedający nie ponosi również kosztów związanych z odprawą celną transportową jak również nie zajmuje się kwestiami dokumentacji.

Obowiązki sprzedającego:

  • zawarcie umowy przewozu do określonego miejsca oraz poniesienie kosztów i ryzyka przewozu do tego miejsca,
  • sprzedający pozostawia towar do dyspozycji kupującego na środku transportu (towar gotowy do wyładunku)
  • sprzedający nie ponosi kosztów wyładunku – w przypadku jednak gdy umowa łącząca go z przewoźnikiem/spedytorem obejmuje również koszty wyładunku nie może żądać ich zwrotu od kupującego (chyba że strony inaczej ustaliły)
  • sprzedający dokonuje czynności celnych eksportowych i związanych z transportem towarów przez państwa przez które transport poprzedzający dostawę się odbywał,
  • DAP zastępuje dotychczas stosowane DAF, DES i DDU, np.

DES Incoterms 2000 – DAP (port przeznaczenia) Incoterms® 2010,
DAF Incoterms 2000 – DAP (określone miejsce na granicy) Incoterms® 2010,
DDU Incoterms 2000 – DAP (miejsce/punkt przeznaczenia) Incoterms® 2010,

Obowiązki kupującego:

  • ponoszenie kosztów/ryzyka od momentu dostarczenia i wyładunku towarów w miejscu przeznaczenia,
  •   dokonanie wszelkich formalności celnych oraz opłat/podatków w imporcie,

Zarówno formuła DAT jak i DAP odnoszą się do wszystkich środków transportu, w szczególności nadają się do przesyłek kontenerowych. Kwestie celne zostały pominięte w tych formułach celowo ponieważ Incoterms® 2010 odnoszą się zarówno do handlu międzynarodowego jak i krajowego.

Kto odpowiada za ubezpieczenie towaru w czasie transportu?

W wszystkich formułach poza CIP, CIF określono że ani sprzedający nie ma obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia wobec kupującego ani kupujący wobec sprzedającego. W formułach CIP i CIF określony jest obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia i pokrycia kosztów tego ubezpieczenia przez sprzedającego. Umowa ubezpieczenia powinna być zawarta z ubezpieczycielem legitymującym się dobrą reputacją, umożliwiającą kupującemu bezpośrednie dochodzenie roszczeń od ubezpieczyciela.

Nowe obowiązki w zakresie odprawy celnej

W związku z wprowadzeniem nowych zapisów dotyczących bezpieczeństwa – do obowiązku dostarczenia dokumentacji celnej doszedł obowiązek dostarczenia dokumentacji dotyczącej bezpieczeństwa (tzw. safety and security data).

Securing and Supply Chain (USA) – nałożenie na importera/eksportera obowiązków w zakresie przekazywania szczegółowych informacji o towarach w celu zapewnienia bezpieczeństwa ładunków I łańcuchów towarów (min. reguła „24 godzin", zgodnie z którą przewoźnik jest zobowiązany do przesłania manifestu w formie elektronicznej 24 godziny przed przybyciem kontenerów).

We wszelkich formułach Incoterms® 2010 sprzedający powinien zapewnić pomoc kupującemu na jego żądanie i koszt w uzyskaniu informacji i dokumentacji dla odprawy w zakresie bezpieczeństwa jeśli kupujący potrzebuje tych informacji/dokumentacji dla importu towarów lub transportu do ostatecznego miejsca przeznaczenia. Dla formuły EXW – informacje te powinny również zostać dostarczone dla exportu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Alicja Moszyńska

Właścicielka firmy Architektura Biznesu: doradza MSP w zakresie budowania marki i kultury firmy, marketingu, negocjacji i obsługi klienta.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »