| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Najważniejsze zmiany w przepisach regulujących przewóz towarów niebezpiecznych

Najważniejsze zmiany w przepisach regulujących przewóz towarów niebezpiecznych

Od 1 stycznia 2011 roku, na terytorium Unii Europejskiej, obowiązują nowe przepisy techniczne dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych (ADR 2011).

Podobnie jak w latach poprzednich ustanowiono sześciomiesięczny okres przejściowy w czasie którego można stosować postanowienia umowy ADR 2009.

Najistotniejsze zmiany w ADR 2011 dotyczą zasad przewozu towarów niebezpiecznych pakowanych w ilościach ograniczonych (LQ).

Od 1 stycznia 2011 roku nadawca towarów niebezpiecznych pakowanych w ilościach ograniczonych ma obowiązek poinformować przewoźnika (kierowcę) na piśmie o całkowitej masie brutto nadawanych towarów (niezależnie od ilości tych towarów).

W praktyce oznacza to dodatkowy wpis w dokumentacji przewozowej (w liście przewozowym lub otwartym dokumencie towarzyszącym).

Natomiast każdy kierowca prowadzący samochód o dopuszczalnej masie całkowitej wyższej niż 12 t będzie miał obowiązek oznakowania pojazdu specjalnym napisem, tablicą lub znakiem, gdy masa takich towarów (LQ) przekroczy 8 ton.

Nowy znak LQ dla towarów pakowanych w ilościach ograniczonych:

UWAGA: w okresie przejściowym – do 2015 roku będzie można również stosować dotychczasowe znaki podane w ADR 2009

do przewozu drogowego

do przewozu lotniczego

Nowy uczestnik przewozu – rozładowca

W nowych przepisach został także zdefiniowany nowy uczestnik przewozu – rozładowca.

W myśl ADR 2011 rozładowca - to przedsiębiorstwo dokonujące rozładunku towarów niebezpiecznych z pojazdu lub kontenera.

Do obowiązków tego uczestnika przewozu należy m.in:

  • upewnienie się, czy zostały rozładowane właściwe towary (przez porównanie odpowiednich informacji zawartych w dokumencie przewozowym z informacjami znajdującymi się w sztuce przesyłki, kontenerze),
  • sprawdzenie przed i podczas rozładunku, czy opakowania nie są uszkodzone w stopniu zagrażającym bezpieczeństwu czynności rozładunkowych (w przypadku stwierdzenia takiego uszkodzenia wstrzymanie rozładunku do czasy zastosowania odpowiednich środków),
  • dokonanie odpowiedniego oczyszczenia i odkażenia pojazdów.

Co w praktyce zmiany te oznaczają dla przewoźników i kierowców i jaki wpływ będą miały na branżę TSL?

Najważniejsze zmiany podyktowane nowymi przepisami, dotyczą przede wszystkim zasad przewozu towarów niebezpiecznych pakowanych w ilościach ograniczonych (LQ). Są to ważne zmiany dla całej branży TSL, gdyż wdrożenie ich wymaga dodatkowych (obowiązkowych) wpisów w dokumentacji przewozowej oraz dodatkowego (obowiązkowego) oznakowania pojazdów.

Dotychczas przewóz tego typu towarów nie był limitowany ilościowo i nie podlegał żadnemu oznakowaniu pojazdu.

W ADR 2011 nastąpiły też inne zmiany np. w treści Instrukcji Bezpieczeństwa dla kierowców w wyniku, której dotychczasowe Instrukcje utraciły ważność, wprowadzenie nowego wzoru zaświadczenia ADR dla kierowców itd., ale są to zapisy o mniejszym znaczeniu w porównaniu do zmian w wyłączeniach LQ.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Robert Ofiara

Kancelaria Adwokacka

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »