| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Nie każdy wypadek kierowcy jest wypadkiem przy pracy

Nie każdy wypadek kierowcy jest wypadkiem przy pracy

Pracodawca prowadzi działalność polegającą na przewozach towarów na terenie Polski i zagranicy. Charakter pracy kierowców wiąże się z dużą częstotliwością występowania wypadków przy pracy. Podczas sporządzania dokumentacji wypadkowej pojawia się wiele wątpliwości w zakresie ustalenia, czy zdarzenie wypadkowe jest wypadkiem przy pracy czy wypadkiem traktowanym na równi z wypadkiem przy pracy. Kiedy więc wypadek kierowcy samochodu będzie wypadkiem przy pracy, a kiedy wypadkiem traktowanym na równi z wypadkiem przy pracy?

Podstawowym kryterium odróżniającym wypadek przy pracy od wypadku na równi z wypadkiem przy pracy jest ustalenie, czy pracownik przebywał w delegacji służbowej oraz jakie czynności wykonywane były przez kierowcę podczas zdarzenia wypadkowego.

Podczas ustalania okoliczności przyczyn wypadku przy pracy bardzo ważne jest właściwe ustalenie okoliczności zdarzenia w celu właściwej jego kwalifikacji. Za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych.

Natomiast na równi z wypadkiem przy pracy traktuje się wypadek, któremu pracownik uległ w czasie podróży służbowej w okolicznościach innych niż podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych, chyba że wypadek spowodowany został postępowaniem pracownika, które nie pozostaje w związku z wykonywaniem powierzonych mu zadań.

Czynnościami wykonywanymi w ramach czasu pracy w przypadku kierowcy są w szczególności:

  • prowadzenie pojazdu,
  • załadowywanie i rozładowywanie oraz nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem,
  • nadzór oraz pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym,
  • czynności spedycyjne,
  • obsługa codzienna pojazdów i przyczep,
  • inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy,
  • niezbędne formalności administracyjne,
  • utrzymanie pojazdu w czystości,
  • pozostawanie kierowcy na stanowisku pracy w gotowości do wykonywania pracy, w szczególności podczas oczekiwania na załadunek lub rozładunek, których przewidywany czas trwania nie jest znany kierowcy przed wyjazdem albo przed rozpoczęciem danego okresu,
  • 15 minutowa przerwa w pracy, którą pracodawca jest obowiązany wprowadzić, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin.

Jeżeli więc wypadek nastąpił w trakcie którejś z wyżej wymienionych czynności, należy uznać go za wypadek przy pracy.

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

GRU22
TydzieńPWŚCPSN
491234567
50891011121314
5115161718192021
5222232425262728
129303101020304

Ostatnio na forum

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Europejskie Centrum Konsumenckie

Pomoc prawna dla konsumentów w UE

Zostań ekspertem Infor.pl »