| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Jak oceniać kondycję finansową firm transportowych

Jak oceniać kondycję finansową firm transportowych

Firmy transportowe są szczególnie narażone na pogorszenie kondycji ekonomiczno – finansowej a nawet bankructwo. W tych warunkach wzrasta ranga narzędzi analitycznych pozwalających przewidzieć zagrożenia i w efekcie odpowiednio wcześniej podjąć działania naprawcze.

Źródło: opracowanie na podstawie: Bilansowe wyniki finansowe podmiotów gospodarczych, GUS, Warszawa; Wyniki finansowe podmiotów gospodarczych, GUS, Warszawa

Wysoką wiarygodność tych modeli w procesie oceny kondycji przedsiębiorstw potwierdza fakt, iż lata 2000–2003 były okresem głębokiego kryzysu w branży TSL. Na słabszą kondycję ekonomiczną branży transportowej w latach 2000–2003 wskazują także wyniki fundamentalnej analizy wskaźnikowej. Mimo że generalnie przedsiębiorstwa transportowe mają bardzo poważne problemy z pokrywaniem kosztów działalności, to w pierwszych latach po 2000 r. wskaźnik poziomu kosztów całkowitych przedsiębiorstw tej branży był jak do tej pory najwyższy i kształtował się na poziomie przekraczającym 100% (102% w 2000 r., 102,5% w 2001 r. i 101,5% w 2002 r.)5 – przy czym za poziom jeszcze bezpieczny uznawana jest wartość maksymalna 90%6.

W konsekwencji działalność przedsiębiorstw branży transportowej w tym okresie nie była rentowna, lecz miała charakter deficytowy. Na przykład wskaźniki rentowności obrotu netto w latach 2000–2002 były notowane na poziomie ujemnym i wynosiły odpowiednio: –1,3% (2000 r.), –3,1% (2001 r.) i –6% (2002 r.)7.

Po 2003 r., jak wynika z tabeli 3 i 4, zaobserwowano wyraźny wzrost wartości obu funkcji dyskryminacyjnych. Zgodnie z przyjętą wykładnią, rosnąca w kolejnych latach wartość funkcji świadczy o poprawiającej się kondycji przedsiębiorstw transportowych. Potwierdzeniem tego zjawiska są także wyniki analizy fundamentalnej, ponieważ po 2003 r. w firmach transportowych zaczęto odnotowywać wyraźną poprawę większości wskaźników ekonomicznych.

Zastosowane funkcje dyskryminacyjne typu F i G w badaniach kondycji ekonomicznej przedsiębiorstw branży transportowej najwyższą wartość osiągnęły w 2007 r. Wartości te wynosiły odpowiednio 2,551 – funkcja typu F i 2,72 – funkcja typu G. Bazując na tradycyjnej analizie wskaźnikowej, rok 2007 był jednym z najkorzystniejszych okresów pod względem kondycji finansowej w tej branży. W 2007 r. w porównaniu z 2003 r., np. rentowność sprzedaży w transporcie wzrosła z 1,5% do 6,35%; rentowność obrotu netto wzrosła z poziomu 1,4% do ok. 6,0%; rentowność netto majątku z 0,9% do 5,4%; a rentowność kapitału własnego z 2,7% do 10,5%8.

O ile pierwsze objawy kryzysu w polskiej gospodarce pojawiły się pod koniec 2007 r., o tyle w sektorze transportowym negatywne skutki uwidoczniły się z pewnym opóźnieniem w stosunku do całej gospodarki, tj. dopiero w drugiej połowie 2008 r. Wynika to z faktu, iż popyt na usługi transportowe ma charakter wtórny w stosunku do popytu generowanego na rynku dóbr towarowych.

reklama

Autor:

adiunkt w Katedrze Polityki Transportowej Uniwersytetu Gdańskiego;

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

cd. tabeli 3
cd. tabeli 3


cd. tabeli 4
cd. tabeli 4

Tabela 2 Źródło: opracowanie na podstawie: E. Mączyńska, M. Zawadzki, Dyskryminacyjne modele predykcji bankructwa przedsiębiorstw, „Ekonomista”, Nr 2/2006
Tabela 2 Źródło: opracowanie na podstawie: E. Mączyńska, M. Zawadzki, Dyskryminacyjne modele predykcji bankructwa przedsiębiorstw, „Ekonomista”, Nr 2/2006

Źródło: opracowanie na podstawie: E. Mączyńska, M. Zawadzki, Dyskryminacyjne modele predykcji bankructwa przedsiębiorstw, „Ekonomista” nr 2/2006
Źródło: opracowanie na podstawie: E. Mączyńska, M. Zawadzki, Dyskryminacyjne modele predykcji bankructwa przedsiębiorstw, „Ekonomista” nr 2/2006


E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Marzena Dobrowolska

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »