| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Jak oceniać kondycję finansową firm transportowych

Jak oceniać kondycję finansową firm transportowych

Firmy transportowe są szczególnie narażone na pogorszenie kondycji ekonomiczno – finansowej a nawet bankructwo. W tych warunkach wzrasta ranga narzędzi analitycznych pozwalających przewidzieć zagrożenia i w efekcie odpowiednio wcześniej podjąć działania naprawcze.

•  spadkowej dynamice przychodów i aktywów,

•  występowaniu ujemnego wyniku finansowego,

•  pogarszaniu płynności finansowej,

•  spadku produktywności zasobów,

• obniżaniu się stopnia wykorzystania zdolności produkcyjnych.

W efekcie ujęte w modelach dyskryminacyjnych wskaźniki odzwierciedlają z reguły takie aspekty kondycji finansowej przedsiębiorstwa, jak: dynamika obrotów, aktywów i kapitałów własnych, płynność i zadłużenie, sprawność operacyjna i rentowność3.

Ograniczenie analizy kondycji przedsiębiorstw do kilu kluczowych wskaźników, tak jak ma to miejsce w przypadku analizy dyskryminacyjnej, może budzić pewne wątpliwości, ze względu na zbyt wąskie spojrzenie na ocenę efektywności ekonomicznej przedsiębiorstwa. Mimo to w odróżnieniu od analizy fundamentalnej modele dyskryminacyjne są bardziej przejrzyste, łatwiejsze do interpretacji, mniej kosztowne w praktycznych zastosowaniach. W związku z tym powinny one stanowić istotne uzupełnienie tradycyjnych narzędzi analitycznych.

Znaczenie statystycznej analizy dyskryminacyjnej może być postrzegane w dwóch aspektach: prognostycznym i diagnostycznym. Przede wszystkim modele dyskryminacyjne znajdują zastosowanie w badaniach prognostycznych, tj. badaniach potencjalnego bankructwa pojedynczych podmiotów gospodarczych. W tym znaczeniu modele te należą do narzędzi wczesnego ostrzegania przedsiębiorstwa.

Modele dyskryminacyjne mogą być także wykorzystywane w procesie wnioskowania diagnostycznego w odniesieniu do pojedynczych podmiotów gospodarczych, ale także w odniesieniu do grup przedsiębiorstw należących do określonej branży lub sekcji. Stały monitoring wartości funkcji dyskryminacyjnej może być podstawą określenia tendencji zmian kondycji ekonomiczno-finansowej. Tego typu analiza bazuje na założeniu, że wzrost wartości funkcji dyskryminacyjnej oznacza poprawę kondycji ekonomicznej, a spadek – pogorszenie sytuacji finansowej.

Dobór modeli dyskryminacyjnych

Spośród wielu proponowanych w literaturze przedmiotu modeli, nawiązujących do specyfiki warunków gospodarczych w Polsce, znaczną skutecznością w ocenie kondycji przedsiębiorstw usługowych, a więc i z branży transportowej, charakteryzują się modele dyskryminacyjne zaproponowane m. in. przez E. Mączyńską i M. Zawadzkiego, oznaczone jako modele F i G (tabele 1 i 2).

Tabela 1

Schemat analizy dyskryminacyjnej — model typu F według E. Mączyńskiej i M. Zawadzkiego

Schemat analizy dyskryminacyjnej — model typu G według E. Mączyńskiej i M. Zawadzkiego

reklama

Autor:

adiunkt w Katedrze Polityki Transportowej Uniwersytetu Gdańskiego;

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

cd. tabeli 3
cd. tabeli 3


cd. tabeli 4
cd. tabeli 4

Tabela 2 Źródło: opracowanie na podstawie: E. Mączyńska, M. Zawadzki, Dyskryminacyjne modele predykcji bankructwa przedsiębiorstw, „Ekonomista”, Nr 2/2006
Tabela 2 Źródło: opracowanie na podstawie: E. Mączyńska, M. Zawadzki, Dyskryminacyjne modele predykcji bankructwa przedsiębiorstw, „Ekonomista”, Nr 2/2006

Źródło: opracowanie na podstawie: E. Mączyńska, M. Zawadzki, Dyskryminacyjne modele predykcji bankructwa przedsiębiorstw, „Ekonomista” nr 2/2006
Źródło: opracowanie na podstawie: E. Mączyńska, M. Zawadzki, Dyskryminacyjne modele predykcji bankructwa przedsiębiorstw, „Ekonomista” nr 2/2006


E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Jakub Pszczółkowski

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »