| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Przesyłki drobnicowe. Czy warunki „prepaid” są rzeczywiście lepszą opcją niż „collect” ?

Przesyłki drobnicowe. Czy warunki „prepaid” są rzeczywiście lepszą opcją niż „collect” ?

Przesyłki LCL (less than container load) są wykorzystywane głównie do transportu mniejszych ładunków lub części towaru, który nie mieścił się w już załadowanym kontenerze. Często sprzedawcy z kraju pochodzenia towaru oferują organizację takiego rodzaju transportu, wliczając koszty frachtu do ceny towaru lub oferując wyjątkowo atrakcyjne stawki transportu. Warunkiem jest jednak wysłanie towaru na warunkach pre-paid czyli wg formuł INCOTERMS - CFR lub CIF.

W trakcie frachtu pojawić się oczywiście mogą koszty niestandardowe, których nie sposób określić na początkowym etapie transportu takie, jak rewizje celne, przetrzymania w porcie lub magazynie czy konieczność transportu samochodem dedykowanym, jednak z tego rodzaju kosztami importer liczy się praktycznie w każdym frachcie, opcja FOB/EXW nie jest tu więc wyjątkiem.

Pełna informacja o statusie przesyłki

Kolejną zaletą transportu na warunkach „collect” jest gwarancja pełnej informacji o statusie przesyłki, którą odbiorca otrzymuje w kraju odbioru towaru, a także znajomość agenta/przedstawiciela armatora oznaczająca możliwość kontaktu z nim w kraju odbiorcy.

Istnieje duże ryzyko, że załadowca będzie przekonywał, iż dany spedytor ma dużo wyższe koszty lokalne w kraju wysyłki, co oczywiście może być prawdą, natomiast jest to porównywanie jedynie części kosztów całkowitych transportu.

Dla należytej kalkulacji należy uwzględnić zarówno różnice w kosztach w kraju eksportu, frachtu morskiego jak i koszty odbioru towaru z magazynu drobnicowego i dostawę do drzwi odbiorcy. Jedynie takie porównanie daje możliwość rzetelnego przedstawienia argumentów załadowcy lub odbiorcy, jaka opcja jest bardziej korzystna. 

Reasumując: klienci, którzy wysyłają transport na warunkach CIF/CFR skuszeni atrakcyjną stawką frachtu morskiego muszą liczyć się z nieznanymi i często nieproporcjonalnie wysokimi kosztami po wyładunku towaru.

Takiego ryzyka nie ma w opcji frachtu na bazie „collect”, w której importer zna pełną wysokość kosztów standardowych przed podjęciem decyzji o wysyłce. Możliwym rozwiązaniem jest porównywanie kosztów przed wysyłką i decyzją o wyborze warunków Incoterms po zapoznaniu się z możliwymi opcjami.

Jakich opłat można się spodziewać w przewozach drobnicy na warunkach pre-paid?

Niejednokrotnie przedstawiciel armatora LCL obciąża odbiorcę towaru niespodziewanie wysokimi opłatami - same koszty THC mogą przekraczać 50 euro per w/m. Dodatkowe koszty są również ukryte pod różnymi skrótami typu d/o, CISF, itp., których trudno uniknąć, jeżeli chce się odebrać towar szybko i sprawnie.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Jopek

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »