REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zmiany podatkowe w transporcie obowiązują od 1 stycznia 2011 r.

Karolina Gierszewska
Doradca podatkowy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Firma świadczy usługi transportowe na rzecz polskich i zagranicznych nabywców (zawsze przedsiębiorców). Są to usługi transportu świadczone na trasach znajdujących się poza UE (przykładowo Chorwacja-Ukraina, USA-Chiny). Czy dokumentując sprzedaż świadczonych usług winniśmy wystawiać faktury z podstawową 23 % stawką podatku VAT czy też tzw. faktury VAT NP?

Decydujące znaczenie w kwestii ustalenia miejsca świadczenia (a tym samym sposobu opodatkowania) usług transportu towarów ma status jej nabywcy (usługobiorcy) oraz miejsce jego siedziby (ewentualnie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej). 

REKLAMA

Jeżeli nabywcą tego rodzaju usługi jest przedsiębiorca (lub podmiot zrównany z przedsiębiorcą, o którym mowa w art. 28a ustawy), wówczas sposób opodatkowana transakcji wyznacza kraj, w którym podmiot ten posiada swoją siedzibę, miejsce zamieszkania (ewentualnie stałe miejsce prowadzenia działalności). 

REKLAMA

Zasada ta wynika z treści art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że miejscem świadczenia (kraje opodatkowania) usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania.

W przypadku, gdy usługa świadczona jest dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika (usługobiorcy), które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, wtenczas za miejsce świadczenia usługi uznać należy stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 ustawy o VAT).

Transport wykonywany na rzecz zagranicznego przedsiębiorcy

W sytuacji zatem, gdy nabywcą usługi transportu na trasie Chorwacja-Ukraina, USA-Chiny świadczonej przez polską firmę transportową będzie podmiot (podatnik) nie posiadający w naszym kraju siedziby (podatnik z innego państwa członkowskiego, bądź kraju trzeciego), usługa ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usługa ta w całości podlega bowiem opodatkowaniu w kraju siedziby usługobiorcy, ewentualnie w państwie, w którym zlokalizowane jest jego stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego wykonywana jest powyższa usługa.

Fakt, że miejscem świadczenia, a zarazem miejscem opodatkowania, usługi transportu międzynarodowego we wskazanym tutaj przypadku będzie terytorium innego państwa niż Polska nie zwalnia usługodawcy (polskiego podatnika) od wypełnienia obowiązków natury formalnej: tj. wystawienia tzw. faktury VAT NP (tj. faktury bez wskazania stawki i kwoty podatku VAT, aczkolwiek z adnotacją, iż rozlicza go nabywca).

Transport towarów wykonywany pomiędzy polskimi podatnikami

Reguła ustalania kraju opodatkowania usług transportu zgodnie z miejscem siedziby usługobiorcy ma również zastosowanie do usług świadczonych między podatnikami krajowymi.

Zgodnie art. 28b ustawy o VAT, miejscem świadczenia jest wówczas terytorium Polski, przy czym okoliczność ta nie skutkuje przerzuceniem obowiązku podatkowego rozliczenia transakcji na usługobiorcę.

W obrocie pomiędzy podmiotami krajowymi podatek zawsze rozlicza sprzedawca (tutaj usługodawca). W konsekwencji, transakcję transportu towarów np. na trasie Moskwa – Split, wykonywaną przez polską firmę transportową na rzecz podatnika VAT, którego siedziba również znajduje się w Polsce, rozliczy (opodatkuje) pierwszy z ww. podmiotów (tj. usługodawca). 

Przy czym w tej materii nastąpiła od 1.1.2011 r. istotna zmiana.

Do końca 2010 r. opisaną w pytaniu usługę należało opodatkować 22 % stawką podatku VAT. Dlaczego? Otóż dlatego, że usługa ta nie wypełniała definicji transportu międzynarodowego, który korzysta z opodatkowania preferencyjnej 0 % stawki podatku VAT (po spełnieniu określonych ustawowo warunków – dokładnie posiadania odpowiedniej dokumentacji).

Ustawodawca określił, że stawkę 0 % stosuje się:

- na mocy art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT – do usług transportu międzynarodowego, za który należy rozumieć transport 

a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty – np. trasa Polska-Ukraina

b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju – np. trasa Rosja – Polska

REKLAMA

c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt) – np. trasa Ukraina – Szwajcaria, ale przez terytorium m.in. Polski

d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju – np. trasa Niemcy – Rosja, ale przez terytorium m.in. Polski

- na mocy § 9 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego do ustawy

a) usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego – np. trasa z portu w Gdańsku do Warszawy

b) wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego – np. trasa z Hamburga do Warszawy

c) usług transportu towarów świadczonych na rzecz podatnika, posiadającego na terytorium kraju siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub stałe miejsce prowadzenia działalności, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium kraju:

- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub – np. trasa Niemcy - Szwajcaria

- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju – np. trasa Ukraina - Litwa

Opisane w stanie faktycznym trasy w żaden sposób nie wypełniają:
- ani definicji transportu międzynarodowego,
- ani pozostałych przepisów pozwalających na zastosowanie 0 % stawki analizowanego podatku.

Od 1 stycznia jednakże zmienił się w ww. materii stan prawny.

Od 1.1.2011 r. opisana w pytaniu usługa winna być udokumentowana w Polsce tzw. fakturą VAT NP (niezależnie od tego czy świadczona jest na rzecz polskiego przedsiębiorcy czy też podatnika z UE/spoza UE).

Jak bowiem wskazuje obowiązujący od 1.1.2011 r. § 5 rozporządzenia w sprawie wykonania ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika będącego usługobiorcą tych usług, posiadającego na terytorium kraju siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub stałe miejsce prowadzenia działalności, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium Wspólnoty, miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie odbywa się transport.

Wskazane w stanie faktycznym trasy są wykonywane w całości poza terytorium Unii Europejskiej.

W konsekwencji, nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Powyższa zmiana pozwoli niewątpliwie na zmniejszenie cen świadczonych usług. Jednakże trzeba pamiętać, że nie ma róży bez kolców.

Zmiana ta nie oznacza bowiem, że usługa nie jest opodatkowana w ogóle. Owszem jest, ale w krajach, gdzie odbywa się transport. Zatem sprzedawca (polski podatnik) powinien zainteresować się ustawodawstwem każdego kraju, przez który transportowany jest towar i ustalić w nim swoje obowiązki podatkowe.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA