REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyznaczenie przychodu przy świadczeniu usług w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem

Wyznaczenie przychodu przy świadczeniu usług w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem.
Wyznaczenie przychodu przy świadczeniu usług w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dropshipping stanowi model logistyczny, w ramach którego prowadzenie działalności gospodarczej opiera się na pośrednictwie handlowym przy sprzedaży przez internet. Z uwagi na specyfikę działalności, określenie przychodu na gruncie podatków dochodowych dokonywane jest w odmienny sposób, niż w przypadku tradycyjnych form działalności związanych z oferowaniem sprzedaży produktów przez internet.

Co to jest Dropshipping?

Dropshipping stanowi model logistyczny, w ramach którego prowadzenie działalności gospodarczej opiera się na pośrednictwie handlowym przy sprzedaży przez internet. Rola podmiotu pośredniczącego, prowadzącego działalność w powyższym zakresie, sprowadza się do zbierania zamówień od konsumentów oraz przekazywania ich do głównego dostawcy, który bezpośrednio realizuje wysyłkę do klienta. Pośrednik pobiera również wpłaty od klientów i przekazuje dostawcy kwoty należne za sprzedaż towarów. Wynagrodzenie przysługujące pośrednikowi stanowi zazwyczaj prowizję, o którą pomniejszana jest kwota przekazywana dostawcy towaru. Z uwagi na specyfikę działalności, określenie przychodu na gruncie podatków dochodowych dokonywane jest w odmienny sposób, niż w przypadku tradycyjnych form działalności związanych z oferowaniem sprzedaży produktów przez internet.

REKLAMA

Zobacz też: Kiedy warto outsourcować logistykę e-sklepu?

Wyznaczenie przychodu przy świadczeniu usług w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem

W świetle art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zobacz też: Spedycja – rozliczenie importu usług w VAT

W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej, polegającej na standardowej sprzedaży produktów przez internet, za przychód uzyskany z danej transakcji uznać należy kwotę należną stanowiącą cenę netto towaru, a wiec pomniejszoną o udzielone rabaty bądź upusty oraz podatek od towarów i usług. Przyjęcie powyższego rozwiązania nie jest jednakże możliwe w odniesieniu do przychodów osiąganych w ramach pośredniczenia w transakcjach sprzedaży w oparciu o model dropshippingu. Podkreślenia wymaga, że w procesie sprzedaży z wykorzystaniem pośrednictwa w zakresie przekazywania zamówienia i płatności, podmiot działający w oparciu o model dropshippingu na żadnym etapie transakcji nie staje się stroną umowy sprzedaży. Przede wszystkim podmiot ten nie dokonuje zakupu towarów będących przedmiotem umowy sprzedaży, ani nie jest ich właścicielem. Dlatego wyznaczenie przychodu w wysokości kwoty otrzymanej od konsumenta tytułem zapłaty ceny za nabyty towar, która pomniejszona o wartość prowizji jest następnie przekazywana na rzecz dostawcy, byłoby nieprawidłowe. Przychodem podatnika prowadzącego działalność, stanowiącą pośrednictwo handlowe w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem będzie wyłącznie wysokość prowizji, przysługującej w związku z podejmowanymi czynnościami. Jak czytamy w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 24.08.2015r. (znak IPTPB1/4511-291/15-4/MM): "jeżeli w istocie Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej pośredniczyć będzie jedynie w sprzedaży towarów handlowych (nie będzie dokonywała ich zakupu oraz nie będzie ich właścicielem), to przychodem uzyskanym z tego tytułu będzie wartość prowizji, którą stanowi różnica pomiędzy kwotą przelaną na konto bankowe Wnioskodawczyni od klienta, a kwotą przekazaną przez Nią do dostawcy (właściciela towaru) tytułem poszczególnych transakcji. Tak określony przychód pomniejszony o koszty uzyskania przychodów (tj. koszty utrzymania strony internetowej, koszty telefonu, koszty obsługi księgowej, koszty reklamy, koszty utrzymania rachunku bankowego) stanowi podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych." Podobnej oceny dokonano również w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 2.09.2015 r. (znak IBPB-1-1/4511-314/15/EN) oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 29.01.2016 r. (znak ITPB1/4511-1085/15/DP).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tekst: Aleksandra Kołc, Konsultant Podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA