REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miejsce świadczenia usługi spedycji

Miejsce świadczenia usługi spedycji.
Miejsce świadczenia usługi spedycji.

REKLAMA

REKLAMA

Polska firma spedycyjna X zawarła umowę o współpracy ze szwajcarską firmą Y, na podstawie której zobowiązała się do opracowywania na życzenie klienta planu dostaw towarów, organizowania przewozu towarów ze Szwajcarii do magazynu nabywcy w Polsce (X zleca transport przewoźnikom lub samodzielnie przewozi towary), kompletowania przesyłek na terenie zakładu Y, przygotowywania dokumentów celnych importowych, odbioru pustych kontenerów itp. W związku powyższym powstała wątpliwość, w jakim państwie powinny zostać opodatkowane VAT ww. świadczenia.

Na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest co do zasady miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Przy czym, jak stanowi art. 28f ust. 1a pkt 2 ww. ustawy, miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika posiadającego na terytorium państwa trzeciego siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium państwa trzeciego stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju.

REKLAMA

Zobacz też: Wymogi pozwalające opodatkować daną transakcję jako eksport towaru z terytorium Polski

REKLAMA

Należy jednak zauważyć, że przepis ten (tj. 28f ust. 1a pkt 2) odnosi się wyłącznie do usług transportowych. Zgodnie z definicją językową, transport polega na „przewozie ludzi i ładunków różnymi środkami lokomocji”(dostępne przez: http://sjp.pwn.pl/slowniki/transport.html). Umowa przewozu, na podstawie której realizowany jest transport, została zaś zdefiniowana w art. 774 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem przez umowę przewozu przewoźnik zobowiązuje się w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do przewiezienia za wynagrodzeniem osób lub rzeczy. W związku z tym, należy przyjąć, że istotą usługi transportowej jest przewiezienie z jednego punktu w inne miejsce.

W analizowanym stanie faktycznym mamy do czynienia z szeregiem świadczeń realizowanych na podstawie umowy o współpracy. Oprócz przewozu towarów (realizowanego samodzielnie przez X lub za pośrednictwem podwykonawców), polska firma zobowiązana jest również do wykonywania innych usług takich jak: opracowywanie planów dostaw, kompletowanie przesyłek, odbiór pustych kontenerów, wypełnianie dokumentacji celnej. W takim przypadku dochodzi więc do kompleksowej usługi związanej z przygotowaniem i zorganizowaniem transportu, w ramach której przewóz towarów jest tylko jednym z elementów składowych. Tym samym, należy uznać, że X realizuje na rzecz Y usługę spedycyjną.

Powyższe znajduje swój wyraz w regulacjach Kodeksu cywilnego, które wskazują na szerszy niż w przypadku transportu, zakres przedmiotowy usługi spedycyjnej. Zgodnie bowiem z art. 794 § 1 ww. ustawy, przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Podatek u źródła uregulowany przez płatnika a prawo do kosztów

Biorąc pod uwagę powołaną argumentację należy stwierdzić, że przepis art. 28f ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż dotyczy on wyłącznie usług transportowych. Dlatego też miejsce świadczenia usługi spedycyjnej realizowanej przez firmę X należy ustalić na zasadach ogólnych, tj. według miejsca siedziby usługobiorcy (tu: firmy Y). Przedmiotowa usługa spedycyjna podlega więc opodatkowaniu na terytorium Szwajcarii (art. 28b ust.1 ustawy o VAT).

Tekst: Ewelina Kalita, Młodszy konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA