| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Spedycja > Które korytarze TEN-T przebiegają przez Polskę?

Które korytarze TEN-T przebiegają przez Polskę?

Branża transportowa stanowi jedną z najważniejszych gałęzi polskiej gospodarki. Do sprawnego funkcjonowania firm transportowych niezbędna jest doskonała infrastruktura. Jej rozwój to wciąż jeden z głównych priorytetów rządu.

Według raportu Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z grudnia ubiegłego roku najwięcej zrealizowanych inwestycji przypadło na lata 2011-2013. Łącznie od listopada 2007 r. do końca 2013 r. wybudowano 835,3 km autostrad, 955 km dróg ekspresowych, 212,9 km obwodnic oraz 687,8 km ważniejszych przebudów i wzmocnień dróg krajowych. Pozwoliło to na znaczną poprawę stanu dróg. Zakładany w  Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 próg 66% dróg krajowych o dobrej nawierzchni został osiągnięty w 2013 roku. Poprawiło się również bezpieczeństwo na polskich drogach. Liczba wypadków na drogach publicznych spadła poniżej 40 tys. rocznie.

Które korytarze TEN-T przebiegają przez Polskę?

Obecne plany w zakresie budowy dróg związane są nową perspektywą finansową na lata 2014-2020. Według komunikatu Centrum Informacyjnego Rządu, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zostało upoważnione do negocjacji z Komisją Europejską w sprawie TEN-T, czyli paneuropejskich korytarzy transportowych. Efektem rozmów będzie zatwierdzenie planów dla przebiegających przez Polskę korytarzy sieci bazowej TEN-T Bałtyk-Adriatyk oraz Morze Północne-Bałtyk.

System wdrażania transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T został wprowadzony wraz z nową perspektywą budżetową Unii Europejskiej. Jego głównym celem jest stworzenie w perspektywie średniookresowej spójnego i zintegrowanego systemu transportowego UE przede wszystkim przez usuwanie tzw. wąskich gardeł w sieci, budowanie jej brakujących ogniw, ze szczególnym uwzględnieniem odcinków transgranicznych.

Przez Polskę przebiegają dwa korytarze sieci bazowej TEN-T. Jest to korytarz Bałtyk–Adriatyk łączący polskie porty morskie, przez Czechy, Słowację, Austrię z włoskimi portami adriatyckimi. Drugi to korytarz Morze Północne – Bałtyk łączący Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę z portami morskimi w Belgii, Holandii i Niemczech.

Zobacz też: Import towarów w procedurze uproszczonej - rozliczenie korekty

Nie tylko pozytywy

Rozwój infrastruktury to jeden z niestety nielicznych czynników sprzyjających polskim firmom. – Klimat wokół polskiego transportu nie jest sprzyjający, a polscy przedsiębiorcy muszą stawiać czoła kolejnym wyzwaniom. Naprawdę ciężko to zrozumieć, ponieważ jest to gałąź polskiej gospodarki, która ma prawie 10-procentowy udział w PKB – tłumaczy Krzysztof Głogowski, Senior Sales Executive Transics a WABCO company. Wśród wyzwań, jakie specjalista Transics widzi w dalszym rozwoju sektora TSL, jest optymalizacja pracy ludzi i maszyn oraz redukcja kosztów operacyjnych. – Prowadząc przedsiębiorstwo transportowe, dochodzimy w pewnym momencie do takiego punktu, że bez zaangażowania środków finansowych na inwestycje, firma transportowa przestanie być konkurencyjna. Ciągłe obniżanie marż to krótkofalowa strategia prowadząca donikąd – dodaje ekspert globalnej firmy zajmującej się opracowywaniem i wprowadzaniem na rynek rozwiązań do zarządzania flotą.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Agata Kowalska

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »