REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Logistyka kontraktowa - nadchodzące trendy

Anna Galas, Kierownik ds. rozwoju logistyki kontraktowej w ROHLIG SUUS Logistics
Anna Galas, Kierownik ds. rozwoju logistyki kontraktowej w ROHLIG SUUS Logistics
Media

REKLAMA

REKLAMA

W branży logistycznej w 2013 r. daje się zauważyć dalszy wzrost zainteresowania outsourcingiem, klienci modyfikują swoje oczekiwania względem dostawców usług. Przedstawiamy trendy w logistyce kontraktowej.

Rozwój branży TSL w dużej mierze uzależniony jest od kondycji firm produkcyjnych i dystrybucyjnych. Wskazując trendy w logistyce kontraktowej, nie sposób zatem nie odnieść się do obsługiwanych klientów i ich sytuacji. Na podstawie działalności naszych partnerów biznesowych, zauważamy trzy główne tendencje w obszarze logistyki kontraktowej.

REKLAMA

Reakcja firm na zapowiadane spowolnienie gospodarcze bywa różna. Wbrew pozorom nie zawsze wiąże się z zahamowaniem rozwoju czy ograniczaniem kosztów. Przykład trzech wybranych branż pokazuje, iż w wymagających czasach dla biznesu inwestycje w rozwój i intensywną promocję sprzedaży okazują się słuszną drogą, która pozwala firmom zwiększyć obroty. Co więcej, trafne działania klientów bezpośrednio przekładają się na rozwój współpracy w logistyce kontraktowej. 

Trendy w logistyce kontraktowej -inwestycja w nowe technologie i rozwój produktów (branża AGD/RTV oraz telekomunikacyjna)

Znaczna część producentów AGD/RTV zapowiadała podwyższenie cen towarów wraz z początkiem 2013 roku. Informacja ta spowodowała zwiększenie popytu na te produkty w grudniu, co przełożyło się na wzrost wolumenu dla operatorów. W naszym przypadku sięgnął on 20% względem grudnia 2012, co więcej, mimo rosnących cen obserwujemy, że sprzedaż produktów AGD/RTV w styczniu utrzymała się na równie wysokim poziomie. Najprawdopodobniej spowodowane jest to wprowadzeniem przez producentów towarów opartych na nowych technologiach, co pozwoliło zbudować przewagę konkurencyjną i w większym stopniu przyciągnąć uwagę konsumentów w oparciu o intensywne działania marketingowe.
Również w branży telekomunikacyjnej nowe technologie to jeden z czynników budowania przewagi konkurencyjnej. Obecny rok to m.in. wdrażanie nowej technologii LTE. Jeden z naszych stałych klientów, wykorzystując ten fakt, odpowiednio wcześnie zainwestował w nowoczesne rozwiązania i dzięki temu wygrał przetarg na dostarczenie technologii LTE dla dużego operatora komórkowego w Polsce. Dostosowaliśmy więc zakres świadczonych usług do nowych realiów. Obecny kontrakt zakłada czterokrotne zwiększenie wolumenów wykonywanych operacji, tj. składowania, kompletacji towarów w magazynie oraz dystrybucji. Przez 3 miesiące w roku wykonujemy 800% standardowej liczby zleceń z pozostałych miesięcy. Co więcej, rozszerzyliśmy miejsce świadczenia usług i do gdańskiej i poznańskiej lokalizacji dołączyliśmy Szczecin oraz Wrocław, by być bliżej ostatecznego odbiorcy klienta.

Inwestycja w promocję sprzedaży (branża spożywcza)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inną, choć równie pozytywną, sytuację obserwujemy w branży spożywczej. Bez względu na sytuację gospodarczą popyt na tego typu towary utrzymuje się na stałym poziomie. Ogólny wolumen obsługiwanego towaru oscyluje na zbliżonym pułapie, a jedyną zauważalną zmianą jest zmniejszenie popularności artykułów droższych na rzecz bardziej atrakcyjnych cenowo. Obserwujemy jednak, że producenci towarów luksusowych aktywnie reagują na tą sytuację, przygotowując większą liczbę masowych akcji promocyjnych skierowanych do konsumentów. W efekcie rośnie zapotrzebowanie na usługi logistyczne, tj. co-packing, konfekcjonowanie czy dostawy do dyskontów lub sieci sprzedaży.
Warto wspomnieć, że według I Ogólnopolskiego Badania Logistyki Kontraktowej pod hasłem: „Twój Manifest Logistyki 2020”, producenci FMCG rzadziej zmieniają operatorów niż przedstawiciele innych branż. Zapewne jednym z ważniejszych powodów takiego zachowania są wysokie wymagania stawiane firmie logistycznej podczas obsługi, tj. posiadanie zaawansowanego systemu WMS umożliwiającego zarządzanie towarem np. w oparciu o datę przydatności do spożycia czy numer partii.

Trendy w logistyce kontraktowej - wzrost zainteresowania outsourcingiem usług logistycznych

Drugą zauważalną przez nas tendencją wśród klientów jest większe zainteresowanie outsourcingiem usług logistycznych. I Ogólnopolskie Badanie Logistyki Kontraktowej pokazało, że w ciągu ostatnich 5 lat liczba firm outsourcujących wzrosła o 100%, z czego połowa tego wzrostu przypada na ostatnie 2 lata. Najprawdopodobniej ze względu na chęć obniżania kosztów stałych w firmach, trend rosnący nadal będzie zauważalny, a nawet się umocni.
Niestety nie każda firma decydując się na outsourcing usług logistycznych, podpisuje kontrakty długoterminowe. Niektóre przedsiębiorstwa preferują doraźne korzystanie z usług operatora - w miarę pojawiającego się zapotrzebowania. Niesie to za sobą pewne ryzyka. Takim klientom trudniej jest negocjować atrakcyjne stawki z firmą logistyczną. Co więcej, nie mając gwarancji stabilnej i długotrwałej współpracy, operator mniej chętnie inwestuje w dedykowane usługi, lepiej dopasowane możliwości operacyjne czy rozwiązania IT. Klient, kierując się doraźnymi korzyściami ekonomicznymi, traci z pola widzenia możliwość trwałej optymalizacji procesów i kosztów logistycznych oraz rezygnuje z priorytetowej i najwyższej jakości obsługi.

Trendy w logistyce kontraktowej - kryteria wyboru operatora ewoluują

Odpowiedni wybór operatora zawsze był pierwszym i najważniejszym krokiem owocnej współpracy. W obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej decyzja ta nabrała jednak jeszcze większego znaczenia. Jak pokazało badanie logistyki kontraktowej, klienci zaczęli modyfikować swoje oczekiwania przy wyborze operatora. Wprawdzie nadal najczęściej kierują się ceną oraz jakością, jednak zaskakująco dużą wagę przywiązują też do kreatywności rozwiązań, nowoczesnych systemów IT (głównie WMS) oraz błyskawicznego procesu decyzyjnego. Najpewniej więc w tym kierunku będzie rozwijała się współpraca miedzy klientem a operatorem logistycznym. Zauważamy to już dziś wśród naszych klientów. Od pewnego czasu coraz częściej pytają oni i doceniają nasz nowoczesny system WMS czy indywidualne, ponadstandardowe rozwiązania. Klienci dostrzegają, iż zalety te bezpośrednio wpływają na efektywność prowadzonego przez nich biznesu.

Trendy w logistyce kontraktowej - rok 2013, rokiem wyzwań

Według zapowiedzi, najbliższe miesiące nie będą łatwe dla żadnego sektora gospodarki. Jednak, jak pokazują przykłady naszych klientów, inwestycje mogą być dobrym sposobem na przetrwanie kryzysu, a wręcz rozwój biznesu. Usługa logistyki kontraktowej, niczym naczynie połączone, będzie w dużej mierze uzależniona od kondycji biznesowej klientów. Widzimy jednak, że podejmują oni konkretne, racjonalne działania, które w dłuższej perspektywie korzystnie wpłyną na przyszłość usług logistyki kontraktowej.

Tekst: Anna Galas, Kierownik ds. rozwoju logistyki kontraktowej w ROHLIG SUUS Logistics

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA