| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Spedycja > Współpraca przewoźnika ze spedytorem - umowa czy relacja?

Współpraca przewoźnika ze spedytorem - umowa czy relacja?

O czym musi pamiętać przewoźnik nawiązując współpracę z firmą spedycyjną.

Sposób komunikacji i jej jakość. Istotnym elementem codziennej współpracy jest styl komunikacji. Jeśli już przy pierwszym zleceniu nie mamy kontaktu z kierowcą i dyspozytorem, mamy trudności z uzyskaniem statusu przesyłki drobnicowej, jesteśmy przerzucani z działu do działu w poszukiwaniu naszego ładunku lub dokumentów – zaczynamy mieć poważne wątpliwości co do dalszej współpracy. W dzisiejszych czasach chcemy mieć informację pewną i otrzymywać ją w sposób szybki – dlatego spedytor wręcz żąda telefonu do kierowcy lub dostępu do podglądu GPS.

Terminowość regulowania zobowiązań. Przewoźnik zobowiązuje się za wynagrodzeniem wykonać określony przewóz, spedytor natomiast zobowiązuje się wynagrodzić go zgodnie z zawartą umową.

Problem z frachtem

Smutną rzeczywistością w Europie Środkowo-Wschodniej w tym szczególnie w Polsce stał się zwyczaj wyłudzania frachtów lub unikania regulowania zobowiązań. Nie mówimy w tym przypadku o firmach, które mają rzeczywiste kłopoty finansowe, lecz o firmach, które świadomie wprowadzają w błąd podwykonawców. Nauczeni na błędach z lat 2009-2010 przewoźnicy zaczęli ostrożniej dobierać partnerów spedycyjnych, nierzadko stawiając warunki nie do spełnienia – rozliczenie gotówkowe na rozładunku lub przedpłata. Im bardziej jednak poprawia się koniunktura rynkowa, tym szybciej wszyscy zapominają, że podwykonawców należy sprawdzać zawsze pod kątem zamiarów i wypłacalności. Dotyczy to zarówno spedytorów jak i przewoźników.

Profesjonalizm. Każdy z nas ceni fachowców i wiedzę zawodową drugiej strony. Z tym w Polsce bywa różnie. Znajomość prawa przewozowego lub konwencji międzynarodowych jest na bardzo niskim poziomie, a poziom kadry w firmach logistycznych nierzadko pozostawia wiele do życzenia.

Nie raz spotkałem się z komentarzem ”Na co komu spedycja?”. Bierze się to z niezrozumienia roli spedytora w procesie organizacji łańcucha logistycznego. Otóż moim zdaniem spedytor jest nierozerwalnie powiązany z klientem i przewoźnikiem. W większości przypadków żadna ze stron nie może obejść się bez spedytora. Podobnych argumentów nie używają za to spedytorzy doskonale wiedząc, że przewoźnik jest podstawowym narzędziem pracy.

Musi być spełniony tylko jeden podstawowy warunek – to powinien być spedytor zawodowy, znający swoje prawa i obowiązki, znający przepisy w krajach, na obszarze których prowadzi działalność. Spedytor, który będzie wspierał klienta i proponował mu optymalne rozwiązania.

Podsumowując - przewoźnik nie może obejść się bez spedytora i odwrotnie. Droga do sukcesu we współpracy pomiędzy nimi jest długa i wyboista, ale jest realna.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Kosy

Ekspert, trener, konsultant, wykładowca uniwersytecki. Absolwent Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów doktoranckich w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej. Doradztwem w zarządzaniu zasobami ludzkimi zajmuje się od ponad 15 lat, realizując różnorodne projekty z zakresu HR. Ma za sobą długoletnie doświadczenie zdobyte w międzynarodowych firmach doradczych: Capgemini Ernst & Young, SHL Ireland, Hudson Global Resources, PWC. Zrealizował różnorodne projekty dla wiodących organizacji działających w Polsce, Irlandii, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii (m.in. Accenture, Aer Rianta, AIB, Bank of Ireland, Dairygold, Lafarge, Oriflame, Sulzer, Ulster Bank). Autor artykułów publikowanych w Serwis HR, Personel i Zarządzanie oraz Rzeczpospolitej, a także pozycji naukowych i książkowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »