W przypadku transportu międzynarodowego ważnym jest podanie wartości towaru. W transporcie międzynarodowym tą odpowiedzialność określa konwencja CMR i ogranicza ją do kwoty 8,33 SDR za rzeczywisty kilogram wagi ładunku. Jeżeli wartość towaru przewyższa wskazane w CMR ograniczenie, a nie została wpisana w zlecenie bądź w list przewozowy, reklamacja Klienta zostanie ograniczona do 8,33 SDR za rzeczywisty kilogram wagi ładunku.
Jaka jest różnica między zleceniem spedycyjnym a transportowym
Warto w tym miejscu zaznaczyć różnicę między zleceniem transportowym a zleceniem spedycyjnym. Różnica dotyczy m.in. odpowiedzialności. Przy zleceniu spedycyjnym odpowiedzialność spedytora jest ograniczona. Spedytor nie odpowiada za przewoźników i dalszych spedytorów, którymi posłużył się do realizacji zlecenia, jeśli nie ponosi winy w ich wyborze (799 k.c.). Spedytor może sam dokonać przewozu, wtedy jednak ma prawa i obowiązki przewoźnika. Ze zleceniem transportowym związana jest odpowiedzialność przewoźnika. Pierwszy przewoźnik ponosi odpowiedzialność za czyny i pomyłki każdej następnej osoby, z której usług korzystał przy wykonywaniu przewozu.
reklama
reklama
W Polsce większość zleceń spedycyjnych jest w rzeczywistości zleceniami transportowymi, gdyż zlecenia dotyczą tylko przewozu, dlatego też nagłówek „zlecenie spedycyjne” nie ma tu znaczenia. Poza samym przewozem spedycja obejmuje usługi dodatkowe jak opakowania towaru, sztauowania itd.
Przekazując zlecenie spedycji należy zwrócić uwagę na ograniczenia odpowiedzialności jakie wskazuje większość firm.