REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy poświadczone zgłoszenie celne (PZC) uprawnia do preferencyjnej stawki VAT 0%?

Paweł Barnik
Ekspert podatkowy
Agnieszka Pabiańska
Kiedy przewoźnik może zastosować preferencyjną stawkę VAT?
Kiedy przewoźnik może zastosować preferencyjną stawkę VAT?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W jakich okolicznościach przewoźnik świadczący usługi międzynarodowego transportu towarów może zastosować 0 proc. stawkę VAT? Jakie dokumenty są wymagane. Jakie przepisy regulują tę kwestię?

Przewoźnik świadczący usługi międzynarodowego transportu towarów (w ramach dokonanego przez usługodawcę importu towarów) stosował preferencyjną 0% stawkę podatku VAT, gdy kontrahent przekazał mu kopię dokumentu SAD (z którego treści jednoznacznie wynikał fakt wliczenia wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów). Obecnie od kontrahentów otrzymuje jedynie wydruk dokumentu PZC.

REKLAMA

Czy przewoźnik nadal ma prawo stosować 0% stawkę podatku VAT?

Podstawowa stawka podatku wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści samej ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział pewnego rodzaju preferencje.

I tak, w myśl art. 83 ust.1 pkt 23 stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Należy zauważyć, że przez usługi te, na mocy art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy VAT rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju.

Jednocześnie, dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego stanowią następujące dokumenty:

a) w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim,
  • faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora),

b) w przypadku transportu towarów importowanych:

  • ww. dokumenty, a nadto dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów (art. 83 ust. 5, pkt 1-2 ustawy VAT).

Przepisy ustawy VAT nie precyzują w jakiej formie powinien być sporządzony przywołany powyżej dokument celny.


Niemniej, analiza regulacji unijnych prowadzi do wniosku, że polskie podmioty dokonujące obrotu towarowego z państwami niebędącymi członkami UE, mają możliwość wypełniania formalności celnych również przy użyciu elektronicznych technik przetwarzania danych. 

Elektroniczne zgłoszenia celne

REKLAMA

Alternatywę taką stwarza m.in. bezpośrednio skuteczny art. 4a ust. 1 rozporządzenia Komisji nr 2454/93 z 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny, Dz. U. UE L z dnia 11 października 1993 r.).

Co więcej, jak wynika z „Instrukcji obsługi i stosowania elektronicznych zgłoszeń celnych w procedurach przywozowych” (dostępnej na stronie www.mf.gov.pl), przedsiębiorcy mają możliwość stosowania elektronicznych zgłoszeń celnych (PZC), bez konieczności dodatkowego przedkładania organom celnym papierowej formy takiego zgłoszenia.

Na takie poświadczenie składa się bowiem: adnotacja urzędu o dacie i czasie przyjęcia zgłoszenia celnego oraz o dacie i czasie zwolnienia towaru, jak również podpis elektroniczny generowany przez system teleinformatyczny.

Powyższe uprawnienie nie oznacza jednak całkowitego wyparcia z obiegu zgłoszeń celnych składanych w formie papierowej na formularzu SAD.

Bowiem do czasu wdrożenia właściwych przepisów unijnych z zakresu prawa celnego ustanawiających obowiązkowe elektroniczne zgłoszenie celne, papierowe wersje odpraw celnych pozostaną jedną z dopuszczalnych form dokonywania zgłoszeń.

Odnosząc powyższe unormowania do przedmiotowego stanu faktycznego uznać należy, że wydruk PZC, przedstawiany przez klientów spółki skutecznie zastępuje kartę 8 zgłoszenia dokonywanego na formularzu SAD.

Tym samym, Spółka świadcząca usługę międzynarodowego transportu towarów importowanych, posiadająca dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ustawy VAT, w tym wydruk PZC (z którego można odczytać wartość usługi transportu wliczonej do podstawy opodatkowania) jest uprawniona do zastosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług 0% .

Analogicznie stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 12.01.2012 r. (sygn. IPTPP2/443-658/11-4/JN) uznając, że:

„w sytuacji gdy Wnioskodawca na dowód świadczenia usług transportu towarów wykonywanego w całości na terytorium kraju i stanowiącego część usługi transportu międzynarodowego towarów importowanych, posiada wszystkie niezbędne dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ustawy tj. list przewozowy stosowany w komunikacji międzynarodowej, potwierdzający przekroczenie granicy z państwem trzecim w wyniku dokonanego przewozu, fakturę VAT stwierdzającą wykonanie usługi transportowej oraz dokument „Poświadczone Zgłoszenie Celne” (PZC), jednoznacznie potwierdzający wliczenie wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, wówczas jest uprawniony do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla przedmiotowej usługi.”

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA