| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Spedycja > Jak uzyskać certyfikat AEO (upoważnionego przedsiębiorcy) ?

Jak uzyskać certyfikat AEO (upoważnionego przedsiębiorcy) ?

Aby uzyskać status AEO należy przejść odpowiednie postępowanie sprawdzające, prowadzone przez właściwą ze względu na siedzibę wnioskującego przedsiębiorcy, Izbę Celną.

Jakie dokumenty są wymagane przy składaniu wniosku o AEO

Przedsiębiorca starający się o uzyskanie statusu upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) powinien złożyć w Izbie Celnej wniosek wraz z następującymi dokumentami:

1. potwierdzenie prowadzenia działalności gospodarczej, tj. wyciąg z KRS lub ewidencji działalności gospodarczej,

2. zaświadczenie o niekaralności przedsiębiorcy (w przypadku gdy jest to osoba prawna lub stowarzyszenie sprawdzeniu podlegają wszystkie osoby kierujące przedsiębiorstwem),

3. wykaz stałych przedstawicieli prawnych do spraw celnych, z których usług korzysta w momencie składania wniosku oraz oświadczenie o ich niekaralności,

4. oświadczenie, iż w stosunku do niego nie jest prowadzone postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne w związku z ogłoszeniem upadłości, 

5. kwestionariusz samooceny,

6. procedury obowiązujące u przedsiębiorcy, dokument polityki bezpieczeństwa informacji obowiązujący i funkcjonujący w firmie przedsiębiorcy.

Jak Izba Celna prowadzi postępowanie sprawdzające?

1. przestrzeganie wymogów celnych. Sprawdzane są informacje z okresu ostatnich trzech lat, czy przedsiębiorca nie naruszył przepisów regulujących obrót towarowy z zagranicą. Sprawdzana jest również organizacja wewnątrz przedsiębiorstwa pod kątem czy istnieją procedury, mechanizmy pozwalające na unikniecie w przyszłości (lub minimalizacje) ewentualnych nieprawidłowości,

2. czy istnieją odpowiednie systemy zarządzania ewidencjami handlowymi, transportowymi, które to umożliwią właściwą kontrolę celną. Kontrolą objęte są zarówno procedury wprowadzania danych do elektronicznych ewidencji jak również bezpieczeństwo samych baz danych (zabezpieczenia przed możliwością dostępu dla osób nieuprawnionych),

3. czy przedsiębiorca może udokumentować swoją wypłacalność, tzn. badana jest jego kondycja finansowa, sprawozdanie finansowe oraz to czy na bieżąco reguluje swoje zobowiązania,

4. spełnienie odpowiednich standardów bezpieczeństwa i ochrony, tj. wprowadzenie odpowiednich norm bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie, ochrona stref takich jak miejsca załadunku, rozładunku towarów.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Posyniak

Notariusz Szczecin

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »