| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Spedycja > Status prawny spedytora w transporcie lotniczym

Status prawny spedytora w transporcie lotniczym

Spedytor na podstawie umowy spedycyjnej zobowiązuje się na wysłanie lub odbiór przesyłki albo dokonania innych usług związanych z jej przewozem. Warto zapoznać się ze statusem prawnym spedytora w transporcie lotniczym, by uniknąć nieporozumień związanych, chociażby z odpowiedzialnością za uszkodzoną przesyłkę.

Przewoźnik lotniczy ponosi odpowiedzialność za szkodę wynikłą w razie zniszczenia, zaginięcia lub uszkodzenia towaru, jeżeli tylko wydarzenie, które spowodowało taką szkodę, miało miejsce w czasie przewozu lotniczego. Przewóz lotniczy obejmuje okres, w którym towar znajduje się pod opieką przewoźnika.

Przewoźnik nie będzie jednak ponosił odpowiedzialności w przypadku i w zakresie, w jakim udowodni, że zniszczenie, zaginięcie lub uszkodzenie towaru zostało spowodowane przez jedną lub więcej spośród następujących okoliczności:

  1. naturalne właściwości, jakość lub wada własna towaru,
  2. wadliwe opakowanie towaru wykonane przez osobę inną niż przewoźnik lub osoby za niego działające,
  3. działania wojenne lub konflikt zbrojny,
  4. działanie władz publicznych związane z wwozem, wywozem lub tranzytem towaru.

Przy przewozie towarów odpowiedzialność przewoźnika w razie zniszczenia, zaginięcia, uszkodzenia lub opóźnienia zgodnie z postanowieniami Konwencji z dnia 28 maja 1999 r. o ujednoliceniu niektórych prawideł dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego sporządzonej w Montrealu, jest ograniczona do kwoty 17 SDR za kilogram, chyba że nadawca w czasie oddawania towaru przewoźnikowi złożył specjalną deklarację interesu w dostawie i uiścił dodatkową opłatę, jeżeli jest ona wymagana.

W takim przypadku przewoźnik obowiązany jest zapłacić kwotę nieprzewyższającą kwoty zadeklarowanej, chyba że udowodnił, że ta ostatnia przewyższa rzeczywisty interes nadawcy w dostawie.

W razie zniszczenia, zaginięcia, uszkodzenia lub opóźnienia części towaru lub jakiegokolwiek przedmiotu stanowiącego jego część, za podstawę do określenia kwoty ograniczającej odpowiedzialność przewoźnika przyjmuje się tylko całkowitą wagę pakunku lub pakunków, których szkoda dotyczy.

Jeżeli jednak zniszczenie, zaginięcie, uszkodzenie lub opóźnienie części towaru albo przedmiotu stanowiącego jego część ma wpływ na wartość innych pakunków objętych tym samym lotniczym listem przewozowym lub poświadczeniem nadania towaru całkowitą wagę takich pakunków bierze się również pod uwagę przy określaniu ograniczenia odpowiedzialności.

Należy również pamiętać o tym, że prawo do dochodzenia odszkodowania od przewoźnika wygasa jeśli powództwo przeciwko przewoźnikowi nie zostało wniesione w okresie dwóch lat, licząc od dnia przybycia do miejsca przeznaczenia lub od dnia, w którym statek powietrzny powinien był przybyć, albo od dnia, w którym przewóz został zatrzymany.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Zbigniew Tankielun

Detektyw

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »