| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Spedycja > Jakie dane powinien zawierać konosament morski?

Jakie dane powinien zawierać konosament morski?

Prezentujemy krótki poradnik wypełniania konosamentu - podstawowego dokumentu przewozowego w transporcie morskim.

Standardowy konosament jest dokumentem dwustronnym. Składa się z awersu - to w zasadzie opis warunków przewozu określonych przez przewoźnika oraz obowiązujące konwencje i uzanse sformalizowane przez organizacje międzynarodowe. Druga cześć to - rewers - zawiera pola, które powinny być wypełnione przed podpisaniem konosamentu.

W prawym górnym rogu zazwyczaj znajduje się logo i nazwa przewoźnika, po jego lewej stronie rubryki, które wypełniane są w oparciu o informacje od załadowcy:

Shipper (lub consignor): nadawca, wysyłający

Consignee: odbiorca ładunku. Jeżeli na wniosek zlecającego transport ta rubryka pozostaje pusta lub wpisano 'to bearer' to ten konosament będzie wystawiony na okaziciela.

Notify: Tutaj należy podać firmę lub osobę, którą należy powiadomić o tym, że przesyłka zbliża się do portu przeznaczenia. Jest to szczególnie istotne w przypadku konosamentu na okaziciela.

Warto dodać, że przewoźnik nie ma obowiązku powiadamiania podmiotu wymienionego w rubrykach Consignee/Notify o dopływającym ładunku ale należy to dobrej praktyki morskiej.

Kolejne rubryki dotyczą statków (dowozowego i oceanicznego), na który będzie realizowany przewóz oraz portu załadunku, przeładunku i wyładunku. Te dane wypełnianie są przez przewoźnika ale załadowca ma pewien wpływ na ich ostateczną formę i zazwyczaj ma to miejsce w przypadku wysyłek objętych akredytywą.

Freight payable at: dotyczy miejsca płatności frachtu (prepaid / collect) i odzwierciedla uzgodnienia między załadowcą i przewoźnikiem.

Number of orig. B/L: dotyczy liczby oryginalnych egzemplarzy konosamentów.

Centralna część drugiej strony konosamentu to miejsce na opis ładunku.

Te rubryki są również wypełniane w oparciu o dane otrzymane od załadowcy, najczęściej na podstawie dokumentów handlowych (commercial invoice, packing list).

Marks and numbers: znaki i numery - ułatwiają identyfikację danej przesyłki. To rubryka, w której można umieścić dane pozwalające na szczegółową identyfikację przesyłki przez odbiorcę (np. PO - purchase order).

Number and kind of package: liczba i rodzaj opakowań (kartony, palety itp.).

Description of goods: nazwa lub opis towaru (najlepiej z kodem taryfy celnej).

Gross weight: waga brutto ładunku.

Measurement: objętość ładunku.

W dolnej części konosamentu znajdują się następujące informacje, których załadowca nie podaje:

Freight and charges: dotyczy wysokości frachtu i innych opłat za przewóz ładunku.

Na niektórych trasach jest to obligatoryjne (np. Europa <-> Ameryka Południowa).

Place and date of issue: miejsce i data wystawienia konosamentu. Data wystawienia nie może być wcześniejsza od daty fizycznego załadunku na statek. Chyba, że mamy do czynienia z konosamentem 'received for shipment'.

Signature (signed by, The Carrier or his Agents, Signed for the Master, itp.): miejsce na podpis wystawcy konosamentu lub osoby upoważnionej. Jest to zazwyczaj przedstawiciel armatora.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Danielewicz

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »