REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak złożyć reklamację usługi spedycyjnej

Marcin Kopka
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Warto zadbać o właściwe sformułowanie umowy spedycyjnej. W przypadku reklamacji szczegółowe zapisy mogą być decydujące. Może się okazać, że to co miało być spedycją jest tylko przewozem.

Firmy z branży TSL działają zwykle w oparciu o reżim prawny regulujący usługi przewozu lub usługi spedycji ładunków towarowych. Bardzo często dochodzi również do sytuacji, w której przedsiębiorstwo, pozycjonujące się w relacji z klientem jako spedytor, pod względem formalnym ponosi jednak odpowiedzialność na podstawie przepisów regulujących dany rodzaj przewozu.

REKLAMA

Dzieje się tak zwykle wbrew intencjom operatora transportowego, z uwagi na niewłaściwe, niezgodne z charakterem usługi, przygotowanie dokumentów umów i zleceń przyjmowanych w relacji z klientami. Warto jest dbać o jednoznaczność i jednolitość dokumentacji w tym zakresie, co pozwoli na zastosowanie właściwych regulacji prawnych.

W polskim prawodawstwie cywilnoprawne reguły świadczenia usług spedycyjnych opisane zostały nad wyraz skromnie w zaledwie kilkunastu artykułach regulujących umowę spedycji zawartych w Kodeksie cywilnym.

Żaden z owych przepisów nie wspomina o kwestii reklamacji nienależytego wykonania umowy spedycji, przez co przedsiębiorcy parający się świadczeniem usług spedycyjnych bardzo często wpadają w „pułapkę” takiej skąpej legislacji.

REKLAMA

Przepisy art. 794 – 804 Kodeksu cywilnego określają jedynie w podstawowych ramach prawa i obowiązki stron umowy spedycji, opisują generalne zasady odpowiedzialności oraz statuują specyficzne terminy przedawnienia roszczeń z umowy spedycji. W tym kontekście bardzo częstym problemem praktycznym jest brak jakiejkolwiek regulacji problematyki reklamacji niewykonania bądź nienależytego wykonania usług spedycyjnych, zwłaszcza w zakresie braku procedury i terminów składania lub rozpatrywania reklamacji oraz dokumentów niezbędnych do jej rozpatrzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie jest również jasne, który podmiot jest uprawniony do złożenia takiej reklamacji, czy będzie to wyłącznie zleceniodawca usługi, czy może również odbiorca przesyłki. W tym kontekście przepisy regulujące świadczenie usług przewozowych, a szczególnie ustawę Prawo przewozowe, można uznać za bardzo szczegółowe i wyczerpujące.

Usługi spedycyjne a przewozowe

W codziennym obrocie można spotkać się z praktyką, w której przy rozpoznawaniu reklamacji spedytorzy posługują się posiłkowo przepisami regulującymi świadczenie usług przewozowych.

REKLAMA

Praktykę tę należy jednak uznać za błędną, szczególnie z uwagi na ryzyko prawne jakie niesie ona dla spedytora. Przede wszystkim bowiem może okazać się, że stosowanie przepisów odnoszących się do usług przewozowych może wpłynąć w zasadniczy sposób na zakwalifikowanie umowy pomiędzy spedytorem a klientem, jako de facto umowy przewozu, a co za tym idzie zmianie może ulec całkowicie reżim odpowiedzialności spedytora.

Co więcej, rozpatrzenie i odrzucenie reklamacji usługi spedycyjnej w oparciu o np. przepisy procedury reklamacyjnej zawarte a ustawie Prawo przewozowe może zostać uznane za pozbawione podstaw, a co za tym idzie kreuje dodatkowe ryzyko wystąpienia sporu sądowego. Z tych też względów niezbędne jest, aby każdy spedytor uregulował w sposób jasny procedurę reklamacji nienależytego wykonania usług spedycji, czy to w umowach z klientami, czy też w ramach regulaminów świadczenia usług spedycyjnych, które włączane są do stosowania w umowach spedycji.

Jest to istotne z punktu widzenia klarowności relacji pomiędzy spedytorem a klientem, ułatwienia komunikacji i osiągnięcia celu, w jakim reklamacja jest składana.

Czym dokładnie jest reklamacja

Poprzez reklamację należy rozumieć wstępne, zwykle pisemne pozasądowe zwrócenie się przez osobę uprawnioną do wniesienia do spedytora wszelkich roszczeń odszkodowawczych wynikających z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy spedycji. Jest pewną oczywistością fakt, że reklamacje składane są tylko w sytuacjach, w których klient nie jest usatysfakcjonowany jakością świadczonej usługi spedycyjnej, zatem trzeba pamiętać, że złożenie reklamacji stanowi sygnał możliwości powstania potencjalnego sporu prawnego.

Często zdarza się, iż strony umowy spedycji nadają reklamacji charakter obligatoryjny, w którym dopiero bezskuteczne wykorzystanie drogi reklamacyjnej uprawnia do wystąpienia z powództwem sądowym, jakkolwiek postanowienia takie można uznać za niezgodne z przepisami Kodeksu cywilnego.

Zasadniczym celem reklamacji jest ustalenie, czy spedytor ponosi odpowiedzialność cywilną za umowy spedycji, w szczególności czy ponosi odpowiedzialność za powierzony mu towar, a jeśli tak, to jakie odszkodowanie jest klientowi należne. W tym kontekście niezwykle ważną funkcję odgrywa przepis art. 799 Kodeksu cywilnego, pozwalający spedytorowi na uniknięcie odpowiedzialności w przypadku, gdy wykaże on, że nie ponosi winy w wyborze przewoźników lub dalszych spedytorów, a do szkody doszło w czasie, gdy podmioty te sprawowały pieczę nad przesyłką.

W związku z tak daleko idącym uprawnieniem spedytora rozstrzygnięcie sprawy reklamacyjnej ma również za zadanie udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy poszkodowany może żądać wypłaty odszkodowania od spedytora, czy też jednak powinien, przy pomocy spedytora, dochodzić swych praw bezpośrednio od profesjonalnych podwykonawców spedytora.

Zadbaj o szczegóły zlecenia spedycji

Wspomniana wyżej skąpa regulacja prawna zasad świadczenia usług spedycyjnych prawie zawsze wymaga umownego dookreślenia pomiędzy stronami szczegółowych praw i obowiązków stron, w tym także kwestii składania i rozpatrywania reklamacji. Ze względu na szybkość nawiązywania relacji umownych z klientami, z punktu widzenia spedytora korzystne jest, aby tego typu kwestie opisane zostały dokładnie w regulaminie świadczenia usług, który będzie stosowany powszechnie przez spedytora.

Obecnie bardzo często zdarza się, że spedytorzy tworzą własne regulaminy dopasowane do zasad funkcjonowania ich organizacji gospodarczej. Część spedytorów, szczególnie tych nie dysponujących rozbudowanym aparatem prawnym, w zawieranych umowach odnosi się do treści Ogólnych Polskich Warunków Spedycyjnych, które chociaż są dość ubogie w zakresie problematyki reklamacji, stanowią jednak postęp w stosunku do przepisów Kodeksu cywilnego.

Są to działania jak najbardziej pożądane i zgodne z prawem, chociażby z uwagi na naczelną zasadę swobody umów funkcjonującą w obrocie demokratycznego państwa prawa.

Co więcej, działania te można określić jako uzupełnienie sfery, która leży na marginesie aktywności legislacyjnej państwa, a zaczyna odgrywać coraz istotniejszą rolę w obrocie gospodarczym.

Można zatem pokusić się o stwierdzenie, że w obecnych polskich realiach prawnych właściwe uregulowanie problematyki reklamacji nienależytego wykonania usług spedycyjnych musi odbywać się na bazie konstrukcji umownych, zwykle tych zainicjowanych ze strony spedytora, jako podmiotu zajmującego się zawodowo świadczeniem tego typu usług.

Konstrukcje te powinny uwzględniać specyfikę pracy spedytora, ale również wskazywać jego klientowi jasną procedurę, której przestrzeganie jest wymagane do ostatecznego rozstrzygnięcia zasadności kierowanego roszczenia i zabezpieczenia praw klienta względem osoby odpowiedzialnej za szkodę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA