| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Spedycja > Jak korzystać z elektronicznego zgłoszenia celnego w imporcie

Jak korzystać z elektronicznego zgłoszenia celnego w imporcie

Szybka obsługa zgłoszeń celnych to klucz do udanej wymiany towarowej z zagranicą. Obecnie wszystkie zgłoszenia mogą być dokonywane drogą elektroniczną. O korzyściach płynących z tej formy obrotu dokumentami pisze Monika Olesińska, kierownik ds. Obsługi Celnej DHL Global Forwarding Sp. z o.o.

Jednym z zasadniczych elementów wymiany towarowej z zagranicą jest sprawna i szybka obsługa zgłoszeń celnych. W celu dostosowania polskich standardów obsługi celnej do norm obowiązujących w Unii Europejskiej, w szczególności w zakresie sposobu dokonywania zgłoszeń celnych i czasu ich obsługi, Polska Administracja Celna wprowadziła w ub.r. możliwość korzystania z formy elektronicznej, odchodząc tym samym od zgłoszeń papierowych w ramach operacji importowych.

Z punktu widzenia przepisów prawa celnego, zgłoszenie dokonane w formie elektronicznej i poświadczone przez organy celne jest formą, która jest akceptowana przez organy administracyjne.

Decyzja ta stanowiła swego rodzaju punkt zwrotny dla wszystkich podmiotów uczestniczących w łańcuchu dostaw, tj. spedytorów, przewoźników i importerów. Z chwilą jej wejścia w życie zgłoszenia elektroniczne mogą być stosowane zarówno w ramach procedur uproszczonych, jak i w formie standardowej obsługi celnej w następujących procedurach przywozowych: dopuszczenie do obrotu, uszlachetnianie czynne, skład celny, przetwarzanie pod kontrolą oraz odprawa czasowa.

Narzędzia

Jednym z podstawowych wymogów przesyłania zgłoszeń celnych do organów celnych jest warunek posiadania odpowiedniego programu do ich przygotowywania w wymaganym przez organ celny formacie. Niezbędny jest także login do systemu obsługi zgłoszeń celnych oraz posiadanie podpisu elektronicznego niekwalifikowanego.

Poświadczeniem dokonania elektronicznego zgłoszenia celnego jest dokument PZC (poświadczenie zgłoszenia celnego), który zastępuje papierową kartę zgłoszenia celnego. Dokument ten zawiera adnotacje urzędu celnego o dacie i czasie przyjęcia zgłoszenia, nadaniu numeru odprawy celnej OGL oraz dacie zwolnienia towaru, co zastępuje dotychczasowe pieczęcie urzędu celnego.
Współpracując z naszymi Klientami każdorazowo jesteśmy elastyczni i staramy się sprostać wszelkim wymaganiom, dlatego też zawsze analizujemy i doradzamy, jaką formę zgłoszenia celnego zastosować przy danej przesyłce, tak aby Klient miał zapewniony jak najwyższy poziom obsługi celnej.

Korzyści i obowiązki

Z naszego doświadczenia wiemy, iż zgłoszenia elektroniczne niosą ze sobą szereg korzyści dla wszystkich podmiotów uczestniczących w łańcuchu dostaw, z których najważniejsze to niewątpliwie, konkurencyjny do czasu obsługi w procedurach uproszczonych, skrócony czas obsługi zgłoszenia oraz poprawa komunikacji podmiotów z organami administracji celnej. 

Korzystając z tej formy zgłoszeń celnych uzyskujemy na bieżąco informacje o statusie obsługi zgłoszenia celnego, ponieważ jest ono włączone w proces wymiany komunikatów między urzędem a spedytorem, a co za tym idzie możemy lepiej planować dalsze działania związane z przesyłką.

Nie bez znaczenia jest również fakt, że w przypadku zagubienia poświadczenia zgłoszenia celnego (PZC) nie ma konieczności wnioskowania o jego ponowne wydanie, gdyż zarówno spedytor, jak i importer mają w każdej chwili możliwość odczytania komunikatów urzędu celnego.

reklama

Autor:

kierownik ds. Obsługi Celnej

Źródło:

Własne

Zdjęcia

fot. DHL
fot. DHL

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Adwokacka Adwokat dr Sebastian Koczur

ekspert z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych i prawa gospodarczego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »