REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gazoport w Świnoujściu - kiedy zawinie pierwszy statek?

Gazoport w Świnoujściu - kiedy zawinie pierwszy statek?
Gazoport w Świnoujściu - kiedy zawinie pierwszy statek?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W gazoporcie w Świnoujściu trwają ostatnie prace wykończeniowe. Obecnie malowane są dwa zbiorniki na skroplony gaz ziemny (LNG). W fazie końcowej są również negocjacje inwestora z wykonawcą gazoportu w kwestii aneksu do umowy na realizację inwestycji. Pierwszy statek z LNG zawinie do portu jeszcze w tym roku.

Trwa malowanie dwóch zbiorników na skroplony gaz ziemny (LNG) w powstającym w Świnoujściu (Zachodniopomorskie) gazoporcie. Na budowie prowadzone są ostatnie prace wykończeniowe – podał dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej Polskiego LNG PAP Maciej Mazur.

REKLAMA

Gazoport w Świnoujściu - zbiorniki na gaz LNG

W zbiornikach będzie magazynowany gaz, który przypłynie do świnoujskiego portu. Zbiorniki spełniają bardzo restrykcyjne normy bezpieczeństwa, aby utrzymać skroplony gaz w temperaturze minus 162 st. C. W tak niskiej temperaturze gaz ziemny pozostaje w stanie płynnym, co pozwala zmagazynować go 600 razy więcej, niż gdyby był w stanie naturalnym. Każdy ze zbiorników ma wysokość 20-piętrowego wieżowca i obwód 250 m. Kopuła zbiornika pokrywana jest czterowarstwowym systemem powłok, gdzie powłokę wewnętrzną stanowi mata z włókna szklanego, pełniąca funkcję zbrojenia - wyjaśnił Mazur.

Zobacz też: Jak opodatkować VAT usługi składowania towarów?

REKLAMA

Na ściany zbiorników nakładane są trzy warstwy malarskie. Do zabezpieczenia powierzchni dachów stosuje się zestawy żywic epoksydowych. Do pomalowania obu zbiorników potrzeba aż 54 ton emulsji. Łączna powierzchnia obu zbiorników, którą należy pokryć specjalistycznymi farbami, to 3,3 ha. Zastosowane farby szybko się utwardzają i uzyskują odporność na deszcz. Mają wysoką wytrzymałość na promieniowanie UV i tworzą membranę hydroizolacyjną. Aby spełnić restrykcyjne wymagania związane z aplikacją farb - w czasie upałów - prace wykonywane są w godzinach wieczornych i trwają niemal do północy.

Jak podkreślił Mazur, zaawansowanie inwestycji, zgodnie z raportami wykonawcy – konsorcjum, któremu lideruje włoska firma Saipem - wynosi ponad 98 proc.Dokonano już odbioru mediów pomocniczych, m.in. instalacji przeciwpożarowej i wody pitnej. Działają już instalacje elektryczne, wentylacji/klimatyzacji oraz wodno-kanalizacyjne. Praktycznie zakończona jest budowa dróg wewnętrznych, w tym 4 km dróg asfaltowych. Wykończone zostały wszystkie pomieszczenia administracyjne i warsztatowe, trwa ich meblowanie – poinformował dyrektor.Równolegle trwa szczegółowa kontrola wykonanych prac - dodał. Sprawdzenia wymaga 1536 linii rurociągów i 5718 punktów pomiarowych. Przeprowadzono już 50 tys. szczegółowych inspekcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Nowy magazyn w Porcie Gdynia

Gazoport w Świnoujściu - negocjacje aneksu do umowy

Jak powiedział Mazur, w fazie końcowej są negocjacje inwestora spółki Polskie LNG z wykonawcą gazoportu, dotyczące podpisania aneksu do umowy. W ostatnich miesiącach resort skarbu informował, że wykonawca wysuwał dodatkowe roszczenia finansowe, nieuznawane przez stronę polską. Negocjowany właśnie aneks ma zakończyć ten spór. Zgodnie z deklaracjami konsorcjum realizującego inwestycję, pierwszy statek z LNG zawinie do portu w Świnoujściu w tym roku. Terminal do odbioru skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Świnoujściu to jedna z największych polskich inwestycji energetycznych ostatnich lat, uznana przez rząd polski za strategiczną dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Inwestycja umożliwi odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Początkowa zdolność regazyfikacyjna wyniesie 5 mld m sześć. i odpowiadać będzie około jednej trzeciej polskiego zapotrzebowania na gaz ziemny. Istnieje możliwość rozbudowy mocy terminalu - do 7,5 mld m sześć. rocznie. 8 kwietnia br. Polskie LNG i firma Tractebel Engineering zawarły umowę na opracowanie studium wykonalności na rozbudowę terminala. Świnoujski terminal będzie jedyną tej wielkości instalacją w Europie Północnej i Środkowo - Wschodniej i jedną z największych na całym kontynencie. W Europie działa 22 terminali LNG. (PAP) epr/ gma/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA