REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek powierzchni magazynowej w Europie Środkowej

Rynek powierzchni magazynowej w Europie Środkowej fot. Cushman & Wakefield
Rynek powierzchni magazynowej w Europie Środkowej fot. Cushman & Wakefield

REKLAMA

REKLAMA

Według opinii specjalistów z branży dane nie kłamią. Popyt na powierzchnię magazynową w Europie Środkowej jest obecnie najwyższy od dwóch dekad.

Z danych opublikowanych przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield wynika, że w 2013 r. wybudowano w Europie Środkowej łącznie 690 000 mkw. nowoczesnej powierzchni przemysłowej, logistycznej i magazynowej. Wartość inwestycji wyniosła ponad 330 mln euro, co pozwoliło stworzyć w regionie ok. 3700 nowych miejsc pracy.

REKLAMA

Sąsiedztwo Niemiec dobrze wpływa na rynek Europy Środkowej

REKLAMA

Ferdinand Hlobil, dyrektor działu powierzchni przemysłowych i magazynowych na Europę Środkową firmy Cushman & Wakefield, powiedział: „Europa Środkowa dużo zyskuje na sąsiedztwie Niemiec, które są kołem zamachowym europejskiej gospodarki. Niemieckie firmy, zwłaszcza z sektora motoryzacyjnego, przenoszą produkcję do krajów Europy Środkowej od szeregu lat i nic nie wskazuje na to, aby proces ten miał się zakończyć. Optymizmem napawa fakt, że zagraniczne firmy budują tu zaawansowane technologicznie zakłady – region ten już nie jest tylko warsztatem, w którym odbywa się montaż samochodów z części wyprodukowanych gdzie indziej”.

W 2013 r. wolumen transakcji najmu powierzchni magazynowej w Polsce wyniósł ponad 2 mln mkw. Zawarte duże transakcje świadczą o tym, że Polska stała się bardzo atrakcyjną lokalizacją dla centralnych obiektów logistycznych dzięki znacznej poprawie infrastruktury drogowej oraz że oferuje dogodne warunki do ulokowania lub przeniesienia tu zakładów produkcyjnych z Europy Zachodniej lub innych krajów.

Tom Listowski, dyrektor działu powierzchni przemysłowych i magazynowych w Polsce i relacji z klientami korporacyjnymi na Europę Środkowo-Wschodnią firmy Cushman & Wakefield, powiedział: „Polska jest niewątpliwie jedną z najbardziej atrakcyjnych lokalizacji inwestycyjnych w Europie. Do kluczowych czynników można zaliczyć wzrost optymizmu konsumentów i wydatków konsumpcyjnych, stabilność polityczną, wzrost PKB, płynność oraz dostęp do kapitału ludzkiego i korzystne dla inwestorów przepisy prawa pracy. Przewidujemy, że dzięki nim Polska będzie przyciągać w najbliższych latach kolejne inwestycje”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rok 2013 rekordowy pod względem ilości wynajętej powierzchni magazynowej w EC

REKLAMA

Rok 2013 był rekordowy pod względem ilości wynajętej powierzchni magazynowej w Europie Środkowej – wolumen transakcji w Czechach, Polsce, Rumunii oraz na Słowacji i Węgrzech wyniósł prawie 4 mln mkw. Zainteresowanie firm tym regionem może się utrzymać równie ż w bieżącym roku.

Ferdinand Hlobil powiedział: „W Europie Środkowej inwestują również firmy z innych części świata, które ze względu na dostęp do wysoko wykwalifikowanej siły roboczej budują tu nowe ośrodki badawczo-rozwojowe. Dotyczy to także podmiotów z sektora magazynowo-logistycznego, a zwłaszcza związanych z rozwojem handlu internetowego. W ich przypadku liczy się przede wszystkich niska cena i tania siła robocza”.

Dla porównania w 2012 r. wynajęto w Europie Środkowej ponad 2,8 mln mkw. powierzchni magazynowej, a rok wcześniej 3,2 mln mkw. Dziesięć lat temu roczny wolumen transakcji najmu wyniósł zaledwie ok. 500 000 mkw.

Stabilizacja rynku wynajmu powierzchni magazynowych

Deweloperzy wychodzą naprzeciw oczekiwaniom najemców, które zmieniają się wobec rozwoju handlu internetowego i rosnącego zainteresowania ekologicznymi rozwiązaniami w wynajmowanych obiektach. Niemniej jednak głównymi kryteriami przy wyborze powierzchni magazynowej są nadal jakość obiektu, siła robocza, infrastruktura i koszty najmu. W ubiegłym roku nowa podaż powierzchni magazynowej wyniosła prawie 690 000 mkw. i była zbliżona do średniej z ostatnich czterech lat – dla porównania w 2012 r. powstało ok. 740 000 mkw. nowej powierzchni.

Ferdinand Hlobil powiedział: „Rynek powierzchni magazynowej w Europie Środkowej ustabilizował się na poziomie ok. 700 000 mkw. nowych inwestycji rocznie i taki wolumen powierzchni znajduje najemców wśród nowych firm napływających do tego regionu. Mało prawdopodobny jest powrót rocznej podaży do rekordowych poziomów z lat 2007-2008, gdy wynosiła ona blisko 2,5 mln mkw. Obecnie rynek jest w stanie równowagi, co sprzyja zarówno najemcom, deweloperom, jak i inwestorom”.

Wysokość czynszu podstawowego za wynajem powierzchni magazynowej

Od trzech lat wskaźnik pustostanów utrzymuje się na dobrym poziomie, który dla całego regionu wynosi średnio 10 proc. Jeżeli nie wystąpią istotne zmiany koniunktury, dotychczasowa dynamika popytu utrzyma się również w bieżącym roku. Wynika to z wysokości stawek czynszu podstawowego, które wahają się w granicach 3,5-3,7 EUR/mkw./miesiąc, w zależności od atrakcyjności lokalizacji i stopy pustostanów.
Łączne zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowej w Europie Środkowej wynoszą obecnie 16,5 mln mkw.

Miasta powinny ze sobą współpracować

Europa Środkowa ma znaczny potencjał gospodarczy i siłę nabywczą. Rośnie jej atrakcyjność zarówno dla producentów, jak i firm logistycznych, dla których granice państwowe są coraz mniej istotne. Plany ekspansji firm produkcyjnych są uzależnione przede wszystkim od jakości, dostępności, kosztów i lojalności pracowników. Natomiast w logistyce najważniejszymi czynnikami są zasięg oddziaływania i odległość do klientów. W związku z tym kluczem do przyszłości Europy Środkowej jest bliska współpraca.

Ferdinand Hlobil dodaje: „W przypadku miast takich Wrocław i Liberec czy Katowice i Ostrawa wspólny marketing może przynieść więcej korzyści niż rywalizacja. Dla firm możliwość uzyskania pełnych danych o lokalnym rynku stanowi znaczne ułatwienie, ponieważ nie muszą tracić czasu na poszukiwania informacji u różnych źródeł. Region, który jest dobrze przygotowany i reaguje na potrzeby inwestorów, ma znacznie większe szanse przyciągnąć kolejne inwestycje”.

Źródło: Materiały prasowe Cushman & Wakefield

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA