REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opakowania z towrzyw sztucznych, a transport warzyw i owoców

Pojemnik wielokrotnego użytku
Pojemnik wielokrotnego użytku
Media

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnimi czasy daje się zauważyć rosnącą popularność wykorzystywania opakowań z tworzyw sztucznych w transporcie i magazynowaniu warzyw i owoców. Czy opakowania z tworzyw są lepsze w użytkowaniu od tradycyjnych drewnianych?

Opakowania z tworzyw sztucznych coraz bardziej popularne

REKLAMA

Najczęściej spotykanym rozwiązaniem w logistyce i spedycji warzyw i owoców są drewniane skrzynie i palety. Coraz częściej jednak, dystrybutorzy produktów rolnych i sadowniczych decydują się na wybór bardziej praktycznych opakowań z tworzywa sztucznego, najczęściej plastiku. Jedną z głównych zalet zastosowania plastiku zamiast drewna dla skrzyń i palet przy transporcie warzyw i owoców jest higiena. Gładkie wnętrze pojemników z tworzywa sztucznego można w łatwy i wygodny sposób umyć i zdezynfekować, o czym w przypadku drewnianych skrzyń nie może być mowy bez użycia specjalistycznego oprzyrządowania i poddania ich właściwym procesom. Unifikacja przepisów dotyczących transportu i magazynowania produktów spożywczych, szczególnie produktów rolnych i sadowniczych, stawia przed producentami, dystrybutorami i handlowcami szereg warunków do spełnienia, które generują znaczącą część kosztów związanych z logistyką tej grupy towarów. – Łatwość przystosowania palet z plastiku do kolejnego transportu, nawet po okresie wykorzystania ich do magazynowania towaru, pozwala na znaczące ograniczenie kosztów związanych ze spedycją. Tworzywa sztuczne charakteryzują się nie tylko większą odpornością i wytrzymałością od drewna, co pozwala na wydłużenie ich żywotności, ale są całkowicie odporne na wilgoć, a więc nie zaszkodzi im żaden rodzaj czyszczenia po użyciu – tłumaczy Wojciech Bytner, dyrektor generalny Utz Group. 

Opakowania z tworzyw sztucznych - zalety

Odporność tworzywa sztucznego znajduje odzwierciedlenie również w przypadku przerw pomiędzy użytkowaniem palet i skrzyń plastikowych. Przechowywanie nieużywanych pojemników wymaga dodatkowych miejsc magazynowych, na które nie każdy rolnik lub przedsiębiorca może sobie pozwolić. Z drugiej jednak strony, przetrzymywanie pustych skrzyń na zewnątrz naraża je na oddziaływanie czynników atmosferycznych. Naprzemienne działanie słońca i deszczu oraz wysokich i niskich temperatur niszczy drewno, pękają deski, wychodzą gwoździe lub odpadają spody. O tego typu ubytkach nie może być mowy w przypadku skrzyń plastikowych. Charakterystyka technologii łączenia i zastosowanych materiałów w paletach z tworzywa sztucznego odpowiada również za bezpieczeństwo transportowanych produktów. Gładkie ściany i dno nie stwarzają niebezpieczeństwa „skaleczenia” przewożonych owoców, co często ma miejsce w przypadku zastosowania drewnianych skrzyń, w których gwoździe, drzazgi czy ostre krawędzie desek mogą je łatwo uszkodzić. 

Opakowania z tworzyw sztucznych, a ekonomia transportu 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Dodatkowy element komplikujący rozwiązania dla przewozu tej grupy żywności wynika z potrzeby zachowania jej świeżości, a więc wyznaczenia dodatkowej przestrzeni pomiędzy skrzyniami pozwalającej na dostęp powietrza do towaru. Zastosowanie skrzyń z tworzywa sztucznego dla transportu ciężkiego towaru, jak większość warzyw i owoców, pozwala na optymalizację kosztów spedycji. Jak największe możliwe do zachowania zgodnie z przepisami parametry ładowności często decydują o opłacalności transportu towaru. Waga skrzyniopalety z tworzywa sztucznego jest prawie 2 razy mniejsza niż odpowiednika. Odporność tworzywa sztucznego na wilgoć również znajduje odzwierciedlenie w optymalizacji wagi transportu warzyw i owoców.
– Charakterystyka plastiku jest szczególnie istotna w przypadku tzw. wodnego rozładunku skrzyń napełnionych np. jabłkami. W trakcie tej operacji skrzynia zostaje zanurzona w specjalnej wannie napełnionej wodą, wtedy owoc wypływają na powierzchnię i taśmociągami transportowane są dalej. Skrzynia drewniana nasiąka wodą, co wpływa na jej rozmiar oraz ciężar, które będą się zmieniały. Skrzynia z tworzywa nie zmienia tych parametrów – dodaje Wojciech Bytner z Utz Group. 

Wykorzystanie pojemników z tworzywa sztucznego do transportu warzyw i owoców pozwala również na ograniczenie kosztów związanych ze zużyciem skrzyniopalet. Chociaż rozwiązanie to jest wyjątkowo trwałe i odporne, pojemniki te również mogą ulec uszkodzeniu. W takich sytuacjach jednak, gdy zaistnieje potrzeba wymiany płóz lub stóp skrzyniopalety można tę naprawę w łatwy sposób przeprowadzić używając do tego celu jedynie śrubokręta. W przypadku skrzyniopalet drewnianych taki zabieg jest nieopłacalny, częste przypadki uszkodzenia i szybkie tempo zużycia tych pojemników generuje zwykle stałe koszty każdego producenta. Dla przedsiębiorców, którym zależy na budowaniu i utrwaleniu wizerunku firmy skrzyniopalety z plastiku stanowią wygodne rozwiązanie dla obrandowienia transportu. Gładkie ściany tych opakowań powodują, że można w łatwy sposób umieścić na nich trwałe, nawet kolorowe logo użytkownika. Kształt opakowań ułatwia też wdrożenie rozwiązań ułatwiających załadunek i magazynowanie towaru, co możemy osiągnąć poprzez umieszczenie na skrzyniopaletach kodów kreskowych lub transponderów RFID.
W produkcji owoców i warzyw zachodzą ciągłe zmiany. Przetwórcy oraz sami konsumenci oczekują produktów najwyżej jakości. Spełnienie tych wymagań związane jest z optymalizacją wszystkich elementów procesu: od sposobu zbioru, transportu, sortowania i przechowywania w chłodniach, a w niektórych przypadkach aż po ich przetwórstwo. Na wygląd owoców na regale, w sklepie czy straganie z pewnością ma wpływ zastosowany przez sadownika rodzaj skrzyniopalety. Wydaje się, że nowoczesne produkty z tworzywa sztucznego doskonale ułatwiają uzyskanie wysokich standardów, które mogą znaleźć odbicie w sprzedaży.

Źródło: Materiały prasowe Utz Group

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA