REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po co jest ochrona parku logistycznego?

Magazyn DSV
Magazyn DSV
Media

REKLAMA

REKLAMA

Ochrona spotykana w parkach logistycznych często ogranicza się do sporadycznego patrolowania terenu parku przez ochroniarzy. Do czego przyda się i jak powinna wyglądać rzetelna ochrona obiektów logistycznych?

Cele ochrony paków logistycznych

REKLAMA

REKLAMA

Co do idei - ochrona ma zapewnić bezpieczeństwo ludzi i towaru na danym terenie. Ochronić, to znaczy pracować w ramach systemu, zakładającemu możliwość zapobiegania stratom. Niestety, coraz częściej korzystanie z agencji ochrony kojarzy się z najmem pracownika siedzącego przy bramie, którego jedynym zadaniem jest okazjonalne patrolowanie terenu. 

Przyczyna pierwsza to brak pomysłu na udział ochrony w faktycznym zabezpieczeniu procesu logistycznego. Bardzo często firmy działające na rynku TSL nie potrafią zwerbalizować realnych potrzeb w zakresie ochrony. Skupiając się na prowadzeniu swojej zasadniczej działalności, oczekują wsparcia eksperckiego ze strony agencji.
Kolejna przyczyna, to brak umiejętności agencji ochrony do uświadomienia swoim klientom ich potrzeb w zakresie zabezpieczania terenu i towaru oraz korzyści wynikających z wdrożenia nowoczesnych rozwiązań w tym zakresie. Agencje często nie potrafią konstruktywnie przygotować oferty, tak aby klient miał możliwość zapoznania się ze wszystkimi wartościami dodanymi, wynikającymi z profesjonalnej obsługi.
Ostatnia przyczyna wynika w dużej mierze z winy firm zatrudniających agencje ochrony. Klienci bardzo często nie widzą sensu w płaceniu za ochronę więcej, skoro jedyne co za te pieniądze otrzymują, to pracowników pilnujących ogrodzenia i bramy. Dlatego też, wybierane są często agencje najtańsze, ponieważ ich obecność jest wymagana przez umowę z ubezpieczycielem. 

Niedociągnięcia agencji ochrony

Spośród liderów na rynku firm zajmujących się ochroną, tylko jedna agencja do tej pory stworzyła kompleksowy program bezpieczeństwa logistyki, który został wdrożony u przynajmniej jednego operatora. Jedna z mniejszych agencji natomiast, certyfikowała się w zakresie normy ISO 28000 (Security Management Systems for the Supply Chain). U konkurencji natomiast nie widać na razie żadnych inicjatyw w zakresie specjalizacji do ochrony firm działających na rynku TSL.
Dodatkowo agencje nie modernizują swoich usług i systemów, tak by oferować ochronę na najwyższym poziomie. Główny zarzut dotyczy skupienia się na ochronie fizycznej w postaci pracownika, zapominając o nowoczesnych systemach ułatwiających monitoring i zabezpieczenie terenu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po co nam nowoczesność w ochronie parków logistycznych

Dla porównania w krajach Europy Zachodniej i Stanach Zjednoczonych proces zastępowania pracownika ochrony elementami systemów monitoringu wizyjnego, alarmami lub inteligentnymi systemami zarządzania postępuje już od pewnego czasu. W Polsce ten proces dopiero się rozwija. Dużym impulsem do zmian w postrzeganiu rynku ochrony, były Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej EURO 2012. W wielu agencjach doszło wtedy do istotnych zmian: słabsi gracze na rynku zostali przejęci, inni wyspecjalizowali się w konkretnych usługach, a jeszcze inni zainwestowali w supernowoczesne systemy ochrony.
Polski rynek usług ochrony w 2009 oceniony został na ponad 1,6 mln Euro, z tendencją wzrostową do szacowanych 2,9 mln Euro w roku 2015. Ta różnica wynika między innymi z szerszej oferty zabezpieczenia technicznego. Rynek TSL jest wyjątkowo dynamiczny i firmom nie zawsze opłaca się inwestować w zakup nowoczesnego systemu monitoringu, ponieważ nie zawsze mają pewność co do długoterminowego przeznaczenia danego magazynu.
Zupełnie inaczej planuje się zabezpieczenie magazynu z elektroniką, alkoholem, papierosami czy lekami, a inaczej dla komponentów spożywczych, składowanych w workach. Czasami zupełnie satysfakcjonującym rozwiązaniem mogłoby być po prostu odtworzenie obrazu z kamer po incydencie. W dobie bardzo niskich cen komponentów sprzętu monitorującego, należałoby się spodziewać oferty czasowego zainstalowania jakiegoś sprzętu. Szybko, tanio i tymczasowo. Niestety obecnie na rynku prawie nie sposób znaleźć ofertę na tani, funkcjonalny leasing systemu monitoringu wizyjnego..
Skuteczna ochrona to również sprawny system monitorowania oraz raportowania incydentów, szczególnie istotny w sytuacji prowadzenia operacji w kilku lub kilkunastu lokalizacjach. Dyrektor danego oddziału firmy logistycznej, powinien mieć dostęp do aplikacji sieciowej, współdzielonej z agencją ochrony, w której mógłby znaleźć wszystkie raporty, dotyczące zdarzeń na terenie danego obiektu. 

Ochrona w trzech pierścieniach

Lokalizacje oddziałów DSV Road i Solutions to, oprócz jednego przypadku, wynajmowane powierzchnie w renomowanych parkach branży przestrzeni magazynowych. Każda z nich, już na etapie wyboru, musiała sprostać wysokim wymaganiom naszej firmy.
Na bezpieczeństwo ludzi pracujących w magazynach oraz produktów tam przechowywanych patrzymy jako na dobra ochraniane w „trzech pierścieniach”:
„Pierścień peryferyjny” to ogrodzenie parku logistycznego i jakość pracy firmy ochrony mienia. Pod tym względem z pewnością nie należymy do grona łatwych w obsłudze klientów dla administratorów obiektów. Naszym celem jest jednak bezpieczeństwo ludzi, produktów i biznesu DSV, a nie dobre samopoczucie administratora czy przełożonego ochrony. Na szczęście nasza skuteczność w zabieganiu o jakość wszystkim na końcu wychodzi na dobre.
„Pierścień zewnętrzny” to cały system kontroli dostępu do obiektu właściwego. Począwszy od procedur, poprzez system alarmowy, kontroli dostępu ACS (access control system), po zabezpieczenia mechaniczne. Wszystkie te elementy składają się na starannie przemyślany system, który dodatkowo jest regularnie poddawany krytycznej ocenie audytorów.
„Pierścień wewnętrzny” to przede wszystkim rozbudowany ilościowo oraz jakościowo system kamer CCTV oraz procedury obowiązujące wszystkich pracowników DSV. Zapleczem tego elementu ochrony są także bardzo pojemne dyski z zapisanym materiałem CCTV, które stanowią skuteczny oręż w walce o bezpieczeństwo. 

Tekst: Jacek Tyburka, Doradca ds. Ryzyka i Bezpieczeństwa w DSV

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    REKLAMA

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA