REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jones Lang LaSalle: Największy rynek magazynowy to okolice Warszawy - blisko 2 mln mkw.

Paulina Dziubińska – Fulek

REKLAMA

REKLAMA

Okolice Warszawy są największym regionem magazynowym w Polsce. Obecnie rynek ten obejmuje 1,98 mln mkw., co stanowi 28,5% całkowitej podaży w Polsce. Dla porównania, powierzchnie dystrybucyjne zlokalizowane w granicach stolicy to 526 tys. mkw.

Najważniejszymi obszarami magazynowymi w okolicach Warszawy stały się miejscowości położone na zachód i południowy zachód od granic miasta: Błonie, Nadarzyn, Pruszków, Teresin, Sochaczew i Ożarów. Najemców przyciągała tu stosunkowo najlepiej rozwinięta infrastruktura drogowa (z początku przede wszystkim trasy do Poznania, Katowic i Krakowa, potem zaś autostrada A2), jak również bliskość największych warszawskich centrów handlowych.

REKLAMA

Trzecie miejsce wśród najlepszych miejsc dla lokalizacji magazynu

REKLAMA

„Od czasu, gdy autostrada połączyła Warszawę z zachodnią granicą Polski, okolice stolicy zyskały dodatkowy atut wzmacniający pozycję regionalnego lidera i zwiększający jego atrakcyjność w oczach najemców. Chodzi tu zarówno o firmy, które nie są jeszcze obecne na tym rynku, jak również o tych najemców, którzy wynajmują już powierzchnie w okolicach Warszawy, ale w lokalizacjach oddalonych od autostrady. Wielu z nich podejmie zapewne decyzję o przeniesieniu swoich magazynów do parków usytuowanych tuż przy A2” - wyjaśnia Paulina Dziubińska, Konsultant w firmie Jones Lang LaSalle odpowiedzialna za region okolic Warszawy. 

Atrakcyjność okolic Warszawy potwierdzają dane rynkowe. W I połowie 2012 roku podpisano umowy na 108 tys. mkw. magazynów zlokalizowanych w tym regionie (19% popytu brutto w całej Polsce). Jedynie Górny Śląsk był popularniejszą lokalizacją. Całkowicie nowe umowy najmu dotyczyły 61 tys. mkw., co dawało rynkowi podwarszawskiemu trzecie miejsce za Górnym Śląskiem i Wrocławiem. 


„Podobnie jak w całej Polsce, największy udział w popycie w okolicach Warszawy mają firmy logistyczne. W I połowie 2012 roku zdominowały one transakcje, wynajmując 77,8 tys. mkw., co przełożyło się na 72% całkowitego popytu w regionie. Procentowy udział innych branż w popycie pozostawał niewielki” – komentuje Paulina Dziubińska.

Dużo pustych magazynów

REKLAMA

Wskaźnik pustych magazynów w okolicach Warszawy wyniósł pod koniec czerwca 19%. Był to najwyższy – oprócz Szczecina – wynik w całym kraju. Jednak sytuacja wcale nie jest tak korzystna dla najemców, jakby to wyglądało na pierwszy rzut oka. W najciekawszych lokalizacjach wzdłuż A2 wybór jest niewielki. Dla przykładu, w Pruszkowie zaledwie 3% powierzchni magazynowej pozostaje bez najemcy. O deficycie magazynów w pobliżu A2 powinny pamiętać zwłaszcza firmy poszukujące dużych powierzchni. W ich przypadku jedyną właściwie opcją jest budowa nowego obiektu. To jednak oznacza konieczność co najmniej półrocznego oczekiwania na zrealizowanie inwestycji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odzwierciedleniem znacznych różnic we wskaźnikach dostępnej powierzchni w poszczególnych lokalizacjach okolic Warszawy jest niejednorodna struktura czynszów efektywnych wahających się między 2,30 a 2,90 EUR/mkw./miesiąc. 

„W najbardziej atrakcyjnych rejonach najemcy muszą się liczyć z tym, że stawki będą stosunkowo wysokie i ciężko będzie im wynegocjować większe upusty. Z kolei w lokalizacjach, które cierpią na chroniczny deficyt najemców, jak np. w Błoniu, deweloperzy będą skłonni pójść na daleko idące ustępstwa. Różnice w czynszach są na tyle znaczące, że potencjalni najemcy powinni najpierw zastanowić się, jak ważny jest dla nich dostęp do autostrady, i dopiero wtedy szukać odpowiedniej oferty” – radzi Paulina Dziubińska. 

Okolice Warszawy pozostaną w najbliższej przyszłości zdecydowanym liderem rynku pod względem istniejącej powierzchni. Wprawdzie na koniec I połowy 2012 roku w budowie znajdowało się zaledwie 13 tys. mkw. (5% powstających obiektów magazynowych w Polsce), ale deweloperzy z pewnością rozpoczną wkrótce nowe inwestycje. 

„Przedmieścia stolicy to naturalny przyczółek do ekspansji na polskim rynku i najemcy będą tu poszukiwać obiektów magazynowych. Zwłaszcza, że dzięki autostradzie A2 regiony okolic Warszawy i Polski Centralnej (zwłaszcza Strykowa) zbliżą się do siebie na tyle, że dla części najemców wygodną opcją będzie stworzenie jednego, dużego magazynu obsługującego jednocześnie oba te rynki. Dlatego uwagę firm poszukujących magazyny będą przyciągać przede wszystkim miejscowości położone wzdłuż A2, takie jak Pruszków czy Grodzisk Mazowiecki” – mówi Paulina Dziubińska.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA