REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Punkty krytyczne w dystrybucji farmaceutyków

Damian Dziok
fot. Fiege
fot. Fiege
DIRK EGELKAMP

REKLAMA

REKLAMA

Ze wszystkich czynników ograniczających dystrybucję leków w Polsce, przepisy szeroko pojętego prawa farmaceutycznego stanowią największą barierę w jej rozwoju. Jako, że sektor farmaceutyczny należy to tych „wrażliwych”, bo wpływających na zdrowie społeczeństwa, zasady jego funkcjonowania zostały bardzo ściśle określone literą prawa.

I tak, regulacje prawne miedzy innymi:

REKLAMA

• narzucając model obrotu lekiem, w którym wytwórca jest zobligowany do sprzedaży leków tylko z wykorzystaniem ogniwa hurtowego (co utrudnia bezpośrednią relację wytwórcy z odbiorcą finalnym),

• narzucając stałe ceny oraz marże leków refundowanych (ostatnie głośne zmiany refundacyjne, które wprowadzają również pojęcie limitów sprzedaży),

• ograniczając reklamę leków oraz aptek, 

• wprowadzając obowiązki posiadania zezwoleń, ewidencji, opinii, składania sprawozdań, osób wykwalifikowanych itp., w istotny sposób kształtują obraz rynku farmaceutycznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co się tyczy samej logistyki dedykowanej dla branży farmaceutycznej, z zadowoleniem należy odnotować fakt, że z każdym rokiem na polskim rynku rośnie dostępność operatorów logistycznych posiadających wykwalifikowaną kadrę, wymaganą infrastrukturę, stosowne zezwolenia oraz pakiety - coraz bardziej zaawansowanych - usług logistycznych w swoim portfolio. 

Magazyny farmaceutyczne

REKLAMA

Dlatego przyczyn potencjalnych ograniczeń w dystrybucji farmaceutyków w żadnym stopniu nie należy upatrywać po stronie operatorów logistycznych, ponieważ ci z zadziwiającą szybkością adaptują się do potrzeb swoich klientów, zmian prawa oraz wymogów rynku. W ostatnich kilku latach oferta logistyczna dla sektora farmaceutycznego znacznie uległa poszerzeniu, co potwierdza duże zainteresowanie operatorów współpracą z klientami tego sektora.

W wielopoziomowej współpracy operator-klient każdy poziom zawiera punkty krytyczne, które to w idealnych warunkach powinny zostać określone jeszcze przed rozpoczęciem współpracy, co nie zawsze bywa proste i możliwe. W zasadzie każdy istniejący proces operacyjny, komunikacyjny, informatyczny, infrastrukturalny powinien mieć zdefiniowane punkty krytyczne. Wcześniejsze ich zdefiniowanie pozwala na przygotowanie stosownych działań zapobiegawczych i korygujących, minimalizujących skutki ewentualnego przekroczenia punktów krytycznych.


REKLAMA

Najważniejszym – i prawdopodobnie najbardziej różnicującym logistykę tego sektora – obszarem krytycznym jest zapewnienie bezpieczeństwa produktów w zakresie wymogów temperaturowych składowania i transportu. Każdy "farmalogistyk" ma pełną świadomość bezpośredniej zależności między temperaturą a jakością leku. W każdych warunkach relacja ta powinna być bezbłędna, bo finalnie – w przypadku zaistnienia nieprawidłowości – może wpłynąć na zdrowie lub życie ludzi. W szczególności produkty z łańcucha zimnego pod tym kątem powinny być dokładnie nadzorowane.

Gwarancję bezpieczeństwa składowania uzyskujemy poprzez zainstalowanie w magazynach farmaceutycznych odpowiedniej infrastruktury technicznej, czyli urządzeń grzewczych i klimatyzacyjnych, zintegrowanych z systemem kontroli, monitoringu oraz rejestru temperatury i gwarantujących utrzymanie zdefiniowanej temperatury w całej powierzchni magazynu. Z punktu widzenia klienta farmaceutycznego, każde rozwiązanie dodatkowo zabezpieczające warunki składowania ma kluczowe znaczenie. Do takich rozwiązań należą: dostępność agregatów prądotwórczych, zapasowe szafy chłodnicze, rampy załadowczo-rozładowcze z kurtynami ochronnymi, dostępność magazynów buforowych itp.

WMS dla farmaceutyków

Na obecnym etapie rozwoju usług logistycznych komunałem wydaje się powtarzanie, że istotne znaczenie ma posiadanie systemu IT (klasy WMS) wspomagającego istotny proces realizacji decyzji wstrzymania lub wycofania leku z obrotu poprzez zarządzanie serią, datą ważności czy umożliwiającego wzajemną komunikację on-line z klienckimi systemami informatycznymi. Sprawny system informatyczny optymalnie zarządzający gospodarką magazynową to podstawa, bez której nie można już świadczyć konkurencyjnych usług logistycznych.

Dla klienta farmaceutycznego punktem krytycznym może być czas dostawy leku do pacjenta. W wielu terapiach czynnik czasu ma bardzo istotne znaczenie, więc operator logistyczny musi być przygotowany na działania „na cito”, co oznacza dostawę w trybie pilnym (dziś zamówienie, dziś wysyłka, dziś dostawa). Klientom farmaceutycznym chcącym zminimalizować ryzyko błędnego wyboru operatora mogę doradzić szczegółowe audytowanie pomieszczeń, infrastruktury technicznej oraz systemów IT, a także bezpieczeństwa rozwiązań transportowych oraz wdrożonych systemów jakości.

O gwarancji bezpieczeństwa produktów stanowią wdrożone procedury awaryjne na wypadek zaistnienia różnych niepożądanych sytuacji, mających wpływ na jakość produktu lub jego obrót.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA