REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy możemy uciec od ekologicznych rozwiązań w magazynach?

Przemysław Wlazeł
fot. STILL
fot. STILL

REKLAMA

REKLAMA

Patrząc na innowacyjne rozwiązania zaproponowane w tym roku przez producentów wózków widłowych, można śmiało powiedzieć, że rewolucjonizują podejście do kwestii ochrony środowiska w procesach magazynowania. Poszukiwanie sposobów na redukcję zużywanej energii i emisji CO2 stało się priorytetem w rozwoju intralogistyki.

Rozwiązania optymalizujące pracę magazynu oraz odpowiedni dobór floty wózków widłowych mają decydujący wpływ na racjonalne wykorzystywanie zasobów i zminimalizowanie negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne procesów logistycznych.

REKLAMA

Kluczowe znaczenie ma tutaj zwłaszcza decyzja co do rodzaju napędu oraz wdrożeniu zaawansowanych technologii oszczędzania energii. Wysokie standardy poszanowania środowiska są zazwyczaj domeną największych przedsiębiorstw produkcyjnych i usługowych, ale także sektor MŚP zaczyna dostrzegać korzyści płynące z wprowadzenia proekologicznych rozwiązań. Atutem są nie tylko aspekty wizerunkowe. 

Inwestycja w ekologię, choć często wymaga dodatkowych nakładów finansowych, w dłuższej perspektywie czasu przynosi wymierne korzyści w postaci niższych kosztów eksploatacji.

Zielona flota wewnątrz magazynu 

Odpowiedzialność za środowisko naturalne w zarządzaniu logistyką wewnątrzmagazynową firm, przejawia się przede wszystkim w korzystaniu z nowoczesnych technologii napędu we flocie wózków widłowych.


REKLAMA

Decyzja o źródle zasilania podyktowana jest głównie infrastrukturą i rodzajem wykonywanych prac przeładunkowych, jednak mając na uwadze ekologię to wózki elektryczne są lepszym wyborem. Inwestycja w nie jest korzystna także z ekonomicznego punktu widzenia, a przemawiają za nią niższe koszty eksploatacji, ceny energii czy serwisowania. Wśród technologii oszczędzania energii dedykowanych wózkom widłowym z napędem elektrycznym przełomowym rozwiązaniem są baterie litowo-jonowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Okazuje się, że są one przyszłością nie tylko dla wielu urządzeń mobilnych, takich jak telefony komórkowe czy laptopy, ale i dla pojazdów elektrycznych. Ich wyjątkowość opiera się na możliwości zwiększenia wydajności przy jednoczesnym zredukowaniu rozmiarów akumulatora. W przypadku wózków widłowych jest to szczególnie istotne dla uzyskania kompaktowych rozmiarów, umożliwiających przejazd przez wąskie korytarze magazynu.

REKLAMA

Baterie Li-Ion zyskują także na ominięciu tzw. „efektu pamięci”, co umożliwia ich doładowywanie, nawet gdy nie zostały całkowicie opróżnione. Zredukowany został także czas potrzebny na naładowanie energii, a dzięki większej wydajności wzrasta odstęp między poszczególnymi międzyładowaniami. Nie bez znaczenia jest także ich wpływ na środowisko.
W przeciwieństwie do ołowianych odpowiedników baterie Li-Ion nie zawierają bowiem metali ciężkich, które niosą za sobą znaczne obciążenie ekologiczne.

Wartym rozważenia rozwiązaniem są także programy sterujące odbiornikami elektrycznymi wykorzystywanymi przez pojazd tj. oświetlenie, ogrzewanie czy wycieraczki. Oferowany przez nas system Blue Q optymalizuje zużywaną przez wózek energię podczas jazdy poprzez wyłączenie niewykorzystywanych w danej chwili urządzeń. Tryb oszczędzania aktywowany jest przez operatora i sprawia na przykład, że podczas jazdy do tyłu wyłączane są przednie reflektory, a przy dłuższym postoju pracę kończą szperacze, światła do jazdy w dzień i ogrzewanie. Co istotne, poczynione oszczędności energii nie wpływają w żaden sposób na wydajność pracy pojazdu.


Blue Q pozwala osiągnąć oszczędności rzędu 10-20% zużywanej energii przez wózek widłowy, a przez same odbiorniki elektryczne 35% poboru energii. Dodatkową korzyścią jest wyższa żywotność akumulatora oraz możliwość dłuższej pracy na jednym ładowaniu. Systemy sterujące przyczyniają się również do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, który powstaje w wyniku wytwarzania prądu elektrycznego. 

Rozwiązaniem, które pozwala na całkowitą redukcję CO2 do atmosfery są ogniwa paliwowe. Rozwój technologii bazującej na reakcji wodoru z tlenem z powietrza, która w konsekwencji wytwarza energię elektryczną, jest ważną inwestycją w ekologię i pomysłem na zrezygnowanie z paliw kopalnych. Ułożone kolumnowo ogniwa paliwowe wytwarzają i magazynują energię, która następnie wykorzystywana jest do obsługi hydrauliki i urządzeń elektrycznych. W efekcie ubocznym spalania, zamiast dwutlenku węgla, powstaje woda. Do wdrożenia tej technologii niezbędne są stacje tankowania wodorem. Tego typu rozwiązanie zostało wdrożone już w 2006 roku lotnisko, a w 2008 także port w Hamburgu. Technologia ta ma szczególny potencjał zwłaszcza w zakładach, gdzie wodór powstaje jako produkt uboczny procesów produkcji.

Ekologia na zewnątrz magazynu

Jeśli potrzeby przedsiębiorstwa wymagają prowadzenia prac przeładunkowych poza halą magazynu niezbędne będzie wyposażenie floty w wózki widłowe przystosowane do wpływu czynników atmosferycznych, niskich temperatur oraz jazdy po nierównym podłożu. Do tego typu zadań najczęściej wybierane są pojazdy z napędem LPG lub Diesel, jednak w ostatnim czasie coraz więcej mówi się o zastosowaniu bardziej ekologicznych rozwiązań.

Najwięcej emocji wzbudza rosnąca popularność napędu hybrydowego. Pierwszy model wózka widłowego, który pracuje na zasadzie odzyskiwania energii i elektrycznego przenoszenia mocy, wszedł już do produkcji seryjnej i z powodzeniem obsługuje m.in. port morski w Hamburgu czy lotnisko we Frankfurcie. Na przykład innowacyjność RX70 Hybrid firmy STILL opiera się na wykorzystaniu kondensatorów dwuwarstwowych – tzw. Systemu Ultracaps, który natychmiastowo kumuluje energię wyzwalaną podczas hamowania. Wyróżnia się on dużo większą ilością cykli ładowania niż tradycyjne kumulatory elektryczne, dłuższą żywotnością i lepszą wydajnością.

W połączeniu z wysoką efektywnością silnika spalinowego dodatkowy potencjał energetyczny wykorzystywany jest podczas jazdy, umożliwia redukcję nawet do 15 proc. zużywanego paliwa. Napęd hybrydowy jest najbardziej efektywny w branżach, w których istnieje konieczność częstego hamowania i przyśpieszania. Bez wątpienia jest to jeden z przykładów przełomowych rozwiązań intralogistyki bardziej przyjaznej dla środowiska naturalnego, dzięki któremu obniżamy emisję CO2 do atmosfery.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA