REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co to jest ekologistyka i co ją wiąże z usługami logistyczno - transportowymi?

Katarzyna Michniewska
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Odzysk opakowań, zwroty, opakowania wielokrotnego użytku to zagadnienia, które dotyczą coraz większej liczby firm. Warto wiedzieć jakie wymagania stawia prawo i na czym można jeszcze zarobić.

Ekologistyka to pojęcie, które odnosi się do projektowania opakowań produktów z poszanowaniem zasad ochrony środowiska. Głównym wyznacznikiem są tutaj normy zharmonizowane opisane w ustawie o opakowaniach i odpadach opakowaniowych.

REKLAMA

Jeśli chodzi zaś o logistykę odzysku, to można ją zobrazować i opisać jako procesy wiążące się z wydatkami dla firmy po dostarczeniu produktu odbiorcy finalnemu jak: zwroty, reklamacje, obsługa opakowań wielokrotnego użytku, konieczność zagospodarowania odpadów. Podobnie jak wyroby, elementy te mogą być i są przedmiotem usług logistyczno-transportowych.

Rola operatora w ekologistyce

Operatorzy logistyczni mogą się angażować w ten sektor uzupełniając trasy przewozu o zwroty. Do tej pory było to szczególnie trudne ze względu na obwarowania prawne – w tej chwili zmiany w przepisach umożliwiają transportowanie odpadów bez decyzji w ramach jednego podmiotu, czyli wtedy gdy dotyczy to jego odpadów, zniesiony został kod odpadu w przypadku złomu, planowane są dalsze ulgi proceduralne m.in. takie jak zniesienie kodu odpadu dla makulatury, która stanie się surowcem – w tej chwili cena za tonę makulatury to 400 zł.

Ekologistyka odpadów własnych

REKLAMA

Kluczowym elementem jest zmiana podejścia odnośnie śmieci generowanych na terenie zakładów – odpowiednia obsługa logistyczna pozwala ze strumienia śmieci wygenerować surowce wtórne o konkretnej wartości rynkowej. Wymaga to zmiany podejścia i wprowadzenia nowych procedur.

Przedsiębiorcy – klienci operatorów logistycznych – mogą także odnosić korzyści zastępując opakowania jednorazowe opakowaniami wielokrotnego użytku – kwoty związane z tymi korzyściami są naprawdę imponujące. Operatorzy logistyczni oferując usługę obsługi zwrotów np. za pomocą odpowiednich platform internetowych – mogą znacznie zredukować swoim klientom koszty związane z obsługą zwrotów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wg badań dostępnych w tym obszarze mówi się, że wśród zwracanych produktów jedynie ok. 5 proc. z nich jest uszkodzone, pozostałe to zwroty związane z niezrozumieniem lub nieumiejętnością obsługi danego wyrobu. Dzięki odpowiednim rozwiązaniom w zakresie logistyki odzysku można zredukować liczbę zwrotów i związanych z tymi zwrotami kosztów o 95proc.

Kto podlega obowiązkowi odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych?

Ustawa z dnia 11 maja 2001 roku o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (T.J. Dz.U. 2007 nr 90, poz. 607 ze zm.) definiuje kogo dotyczy obowiązek zapewnienia odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.

Przepisom ustawy podlegają:

  • wytwórcy produktów w opakowaniach,
  • importerzy oraz firmy dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru (z wykluczeniem importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru w celach eksportu lub wewnatrzwspólnotowej dostawy towarów),
  • przedsiębiorcy prowadzący jednostkę handlu detalicznego o powierzchni handlowej powyżej 500 m2, sprzedający produkty tam pakowane,
  • przedsiębiorcy prowadzący więcej niż jedną jednostkę handlu detalicznego o łącznej powierzchni handlowej powyżej 5000 m2, sprzedający produkty tam pakowane,
  • przedsiębiorcy, którzy pakują produkty wytworzone przez innego przedsiębiorcę i wprowadzają je na rynek krajowy,
  • przedsiębiorcy, nie będący wytwórcą produktu, którzy zlecili wytworzenie tego produktu oraz których oznaczenie zostało umieszczone na produkcie lub opakowaniu
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA