REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jones Lang LaSalle: Polska Centralna - analiza rynku magazynowego

Paulina Dziubińska – Fulek

REKLAMA

REKLAMA

Aktualnie w Polsce Centralnej funkcjonuje 14 parków magazynowych, głównie w okolicy Łodzi, Strykowa i Piotrkowa Trybunalskiego. Pod kątem podaży jest to trzeci największy rynek magazynowy w Polsce po Warszawie i Górnym Śląsku. Analiza autorstwa Pauliny Dziubińskiej – Fulek, konsultanta Jones Lang LaSalle.

Centra logistyczne muszą posiadać dostęp do dobrej jakości infrastruktury drogowej. Pod tym względem Centralna Polska prezentuje się korzystanie w porównaniu z innymi częściami naszego kraju. Przede wszystkim przez rejon przebiega autostrada A2, która po planowanym ukończeniu w 2012 roku ma zapewniać dostęp do granicy z Niemcami, a od wschodu będzie sięgać Warszawy. Z ostatnich informacji wynika, że przez nie wywiązanie się z kontraktu dotyczącego dwóch odcinków przez chińskiego wykonawcę autostrada w stronę stolicy może być opóźniona.

REKLAMA

REKLAMA

Co więcej w trakcie budowy jest również autostrada A1, która ma diametralny wpływ na komunikację północ-południe i połączy rejon Centralnej Polski z Trójmiastem. Odcinek od Grudziądza do Torunia ma być gotowy jeszcze w tym roku, natomiast na kawałek trasy od Torunia do Strykowa poczekamy do kwietnia 2012 roku.

Kolejny odcinek od Strykowa na południe do Tuszyna jest projektowany, a część autostrady dalej w stronę Katowic znajduje się dopiero na etapie decyzji środowiskowej. Dodatkowo w trakcie przebudowy znajduje się droga S8 od Piotrkowa do Warszawy.

Stryków będzie miejscem przecięcia się autostrad A1 i A2 i wyrasta na wiodąca lokalizację logistyczną w regionie. Obserwujemy w tym rejonie zwiększenie liczby zapytań ofertowych dotyczących kupna dobrze przygotowanych pod funkcję magazynową terenów inwestycyjnych. Dodatkowo, ilość dostępnych gruntów jest także gwarantem stabilizacji cen na rozsądnym poziomie.

Dostęp do infrastruktury dywersyfikuje atrakcyjność parków. Aktualnie, najmniej korzystnie wygląda sytuacja magazynów zlokalizowanych w rejonie Piotrkowa Trybunalskiego, czyli najbardziej wysuniętego na południe miejsca koncentracji powierzchni magazynowej w Centralnej Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W czerwcu, co czwarty metr kwadratowy powierzchni magazynowej w tej okolicy nie był zajęty przez najemców. Jest to spowodowane prowadzeniem przez właścicieli nieruchomości magazynowych agresywnej polityki czynszowej.

Kuszą magazyny w znanych lokalizacjach

REKLAMA

Najemców przyciągają głównie magazyny zlokalizowane w uznanych lokalizacjach, takich jak Łódź czy Stryków. Co ciekawe na rynku zaczynają pojawiać się również nowe lokalizacje. Jedną z nich są Pabianice, gdzie firma Goodman niebawem rozpocznie budowę parku magazynowego o powierzchni 27 000 metrów kwadratowych.

Deweloper poinformował już o podpisaniu pierwszej umowy najmu. Rozwijają się również lokalizacje znane już przez najemców: Panattoni Business Center Łódź ( 8 900metrów kwadratowych) i Panattoni Lódź East (12 300 metrów kwadratowych). Powstaje także projekt typu BTS realizowany przez Panattoni dla Manuli Hydraulics w Radomsku. Firma ta zawarła największą w ostatnim czasie umowę w Centralnej Polsce na 32 000 metrów kwadratowych powierzchni.


Może zabraknąć powierzchni w magazynach

Z naszych obserwacji wynika, że zainteresowanie najemców Centralną Polską jest wyższe niż w ubiegłym roku. Szczególnie aktywnymi rejonami jest wspomniana wcześniej Łódź i Stryków, w których w najbliższym czasie może zabraknąć wolnej powierzchni magazynowej (wakaty na poziomie odpowiednio 4% i 8%).

Sytuacja tych rejonów prezentuje się bardzo korzystnie i najprawdopodobniej w tych lokalizacjach rozpoczną się niebawem kolejne budowy. Toczące się aktualnie rozmowy odnośnie wynajmu powierzchni nie przekładają się jeszcze na dane statystyczne dotyczące poziomu popytu, ale możemy być pewni, że region będzie mógł się pochwalić wieloma nowymi umowami najmu.

Strefa ekonomiczna przyciąga inwestorów

Powodem, dla którego rejon może cieszyć się zwiększonym zainteresowaniem jest nie tylko poprawiająca się infrastruktura drogowa, ale również prężnie funkcjonująca Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna.

Rozwijające się firmy działają jak magnes dla innych inwestorów. Świetnym przykładem jest fabryka Della, dzięki której w okolicach Łodzi pojawiło się kilka nowych firm. Ostatnio swoje plany rozwoju w strefie przedstawił inwestor obecny w niej już od wielu lat – Indesit. SSE jest niewątpliwym atutem Centralnej Polski. Już historycznie okolice Łodzi uznawane były za rejony produkcyjne. Duża aglomeracja, relatywnie niskie zarobki i wysokie bezrobocie nadal przyciągają firmy z sektora produkcji, co automatycznie napędza popyt na powierzchnie magazynowe.

Czynsze nieco w górę

Popularność poszczególnych lokalizacji ma oczywiście wpływ na osiągane czynsze najmu. Magazyn w rejonie Piotrkowa Trybunalskiego, czyli lokalizacji cieszącej się niskim zainteresowaniem najemców, można wynająć efektywnie już za 2,00-2,40 €/ m2/ miesiąc.

Inne rejony są droższe, np. w Łodzi najemcy muszą być przygotowani zapłacić efektywnie 2,90-3,10 €/ m2/ miesięcznie, a w Strykowie 2,60-2,85 €/ m2/ miesięcznie.

W tych dwóch lokalizacjach, ze względu na wysoki popyt i niski wskaźnik pustostanów, czynsze zaczęły rosnąć.

W nowej lokalizacji na mapie Centralnej Polski – Pabianicach, czynsze będą zbliżone do stawek łódzkich. Najdroższe natomiast są małe powierzchnie magazynowe tzw. small business units, które kosztują efektywnie aż 4,25 €/ m2/ miesięcznie.

Coraz mniej pustostanów

Pomimo podziału na lokalizacje cieszące się większym i mniejszym uznaniem najemców ogólny obraz rynku powierzchni magazynowych kształtuje się optymistycznie. Obniżający się z kwartału na kwartał wskaźnik pustostanów świadczy o poprawiającej się sytuacji.

Na koniec I kw. wynosił on 13,5%. Wyjątkiem od reguły jest tutaj Piotrków Trybunalski, w którym rejestrowany jest wysoki wskaźnik pustostanów (25%). Po remoncie trasy S8, którego ukończenie planowane jest pod koniec przyszłego roku, oraz przedłużeniu autostrady A1 ze Strykowa, również ta lokalizacja stanie się bardziej atrakcyjna. Dziś jednak zainteresowanie najemców jest relatywnie niskie. Inne rejony radzą sobie dużo lepiej.

Wzrost aktywności deweloperów, którzy w ubiegłym roku oddali do użytku jedynie 26 000 metrów kwadratowych nowej powierzchni magazynowej, to kolejny czynnik świadczący o polepszającej się kondycji rynku.

Przypomnijmy, że w czerwcu w realizacji pozostawało ponad 53 000 metrów kwadratowych powierzchni, co potwierdza fakt, że deweloperzy starają się nadążyć za rosnącym popytem na powierzchnie magazynowe.

Co więcej, na rynku kreowane są nowe lokalizacje magazynowe, które dodatkowo zwiększają konkurencyjność i dają najemcom szerszą możliwość wyboru najbardziej odpowiadającego im miejsca do prowadzenia biznesu. Rejon ma wiele do zaoferowania zarówno dla firm prowadzących działalność logistyczną, jak i produkcyjną, co jest doceniane przez obecnych i potencjalnych najemców.

Region Polski Centralnej niewątpliwie będzie zyskiwał na znaczeniu w najbliższych latach i stanie się jeszcze bardziej atrakcyjnym miejscem na magazynowej mapie Polski.

Focus On jest najnowszą publikacją Jones Lang LaSalle opartą na dokładnej analizie poszczególnych rynków nieruchomości magazynowych w Polsce. Focus On jest przygotowany przez Specjalistów działu powierzchni magazynowo przemysłowych Jones Lang LaSalle.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA