REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie zainwestować w centrum dystrybucyjne

Artur Pohl
fot. Rohlig Suus Logistics
fot. Rohlig Suus Logistics

REKLAMA

REKLAMA

Górny Śląsk jest najlepszą lokalizacją pod centrum dystrybucyjne na region Europy Wschodniej i Południowej – uważa Artur Pohl, Dyrektor Oddziału ROHLIG SUUS Logistics w Mysłowicach.

Inwestycja w centrum dystrybucyjne ma na celu optymalizację kosztów łańcucha logistycznego firm produkcyjnych. Aby krok ten okazał się opłacalny, ważny jest wybór odpowiedniej lokalizacji. Górny Śląsk z wielu powodów wydaje się najlepszym miejscem na centrum dystrybucyjne na region Europy Wschodniej i Południowej.

REKLAMA

Konsolidacja towaru w jednym, dedykowanym centrum dystrybucyjnym z założenia powinna znacząco redukować koszty łańcucha dostaw. W jakim stopniu teoria przełoży się na praktykę - w dużej mierze zależy od lokalizacji, jaką firma produkcyjna obierze na swoje centrum dystrybucyjne.

Mając na uwadze obszar Europy Wschodniej i Południowej, warto poważnie rozpatrzyć kandydaturę Górnego Śląska. Producenci coraz częściej wybierają ten region i właśnie tutaj lokują swoje centra dystrybucyjne.

Dlaczego? Powodów jest kilka.

1. Centralne położenie w stosunku do dużych aglomeracji

Idealnym położeniem centrum dystrybucyjnego jest taki punkt na mapie geograficznej, który znajduje się jak najbliżej maksymalnie dużej liczby odbiorców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym kontekście Górny Śląsk ze swoim centralnym położeniem w stosunku do Warszawy, Pragi, Wiednia, Bratysławy czy Budapesztu wydaje się wyborem najbardziej optymalnym. Lokalizacja pozwala na bezpośrednią dystrybucję towarów do Czech, Słowacji, Węgier i Austrii, zapewnia także szybki dostęp do pozostałych państw Europy Wschodniej, i tamtejszych rynków zbytu.

2. Rozbudowana infrastruktura

REKLAMA

Region, w którym umiejscowione zostanie centrum dystrybucyjne, musi charakteryzować się dużą przepustowością dróg lądowych, morskich, lotniczych oraz kolejowych. W tym kontekście Górny Śląsk ma gęstą i nowoczesną siatkę dróg krajowych i ekspresowych oraz leży na przecięciu autostrad A1 i A4.

W transporcie kolejowym posiada połączenia z głównymi magistralami kolejowymi, liczne terminale, a także relatywnie szybkie połączenie kolejowe z polskimi portami morskimi oraz istotne w transporcie na Wschód -połączenie szerokotorowe. Atrakcyjność regionu zwiększa łatwy dostęp do trzech międzynarodowych lotnisk: w Pyrzowicach, Krakowie i Ostrawie.

Dzięki tak rozbudowanej infrastrukturze, firmy mają dużą dowolność w projektowaniu optymalnych rozwiązań transportowych. Znaczącą rolę odgrywają tu operatorzy logistyczni, którzy najlepiej potrafią wykorzystać potencjał logistyczny regionu. Ciekawym i nieszablonowym przykładem jest obsługa jednego z klientów Rohlig Suus z branży automotive.

Aby zoptymalizować łańcuch dostaw, w centrum logistycznym w Mysłowicach konsolidujemy towary sprowadzane z fabryk w Polsce i pozostałych krajów Europy Południowej i Wschodniej. Skonteneryzowane ładunki koleją i morzem trafiają do fabryki klienta w St. Petersburgu. Umiejscowienie operacji konsolidacyjnych w centrum logistycznym na Górnym Śląsku powoduje, że zastosowane rozwiązanie jest optymalne zarówno pod względem kosztowym, jak i czasowym.

3. Optymalny koszt powierzchni magazynowych

Równie istotnym aspektem co infrastruktura jest dostęp do nowoczesnej i rozsądnej kosztowo powierzchni magazynowej.

Według najnowszego raportu Colliers International pt. Powierzchnie magazynowe I kw. 2011, Górny Śląsk jest drugim co do wielkości rynkiem nieruchomości magazynowych w Polsce.

REKLAMA

Wyprzedza go jedynie Warszawa. Obecna podaż na Górnym Śląsku wynosi ponad 1,23 mln m², a w 1 kwartale 2011 roku podpisano tam 18 umów najmu na łączną powierzchnię ponad 105 tys. m². Co więcej, cena metra kwadratowego magazynu klasy A jest jedną z niższych w tej części Europy. Liczby te dowodzą, jak wielki potencjał kryje się na Górnym Śląsku.

O sile regionu świadczą też plany deweloperów, którzy nie mając problemów ze sprzedażą dotychczasowych powierzchni, coraz poważniej zastanawiają się nad kolejnymi inwestycjami w tym regionie.

4. Ciągły rozwój regionu

Górny Śląsk docenili nie tylko deweloperzy. To rosnące zagłębie firm produkcyjnych. Znajdują się tutaj cztery fabryki znaczących producentów samochodów: Fiat w Tychach, Opel w Gliwicach, Hyundai koło Frydka-Mistka oraz Kia nieopodal Ziliny. To zaledwie reprezentacja potencjału regionu, który w szerokiej perspektywie przedstawia się równie imponująco.

Na Górnym Śląsku zamieszkuje ok. 4,6 mln mieszkańców. Tak duża liczba ludności powoduje, iż z jednej strony region staje się potężnym rynkiem zbytu, z drugiej – można tu znaleźć wielu wykształconych i cennych pracowników. Ośrodki naukowe z Politechniką Gliwicką, Uniwersytetem Śląskim i Uniwersytetem Ekonomicznym na czele, co roku wypuszczają na rynek absolwentów kierunków związanych z logistyką i transportem. 

Niezwykle silny w ostatnich latach rozwój, otworzył jeszcze większe perspektywy, dzięki którym Górny Śląsk już wkrótce ma szanse stać się jednym z największych ośrodków dystrybucyjnych w makroregionie.


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA