REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jones Lang LaSalle: Jakie zmiany czekają rynek logistyczny w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

W przeciągu ostatnich trzech lat, rynek logistyczny w Polsce rozwijał się najszybciej w Europie Środkowo – Wschodniej. Mimo chwilowego kryzysu, zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe rośnie. Jaka jest specyfika polskiej logistyki i co najważniejsze – jak ona będzie się zmieniać?

REKLAMA

Pierwsze nowoczesne powierzchnie magazynowe w Polsce zaczęły powstawały od połowy lat 90-tych. Deweloperzy skupiali się głównie na Warszawie i jej bezpośrednim sąsiedztwie, nie byli gotowi na wyjście w głąb kraju. Na przestrzeni lat sytuacja zaczęła się rozwijać, w szybkim tempie zaczęły powstawać nowe powierzchnie magazynowe. Na dzień dzisiejszy w Polsce istnieje ponad 6 000 000 m2 powierzchni magazynowej, skoncentrowanej w następujących regionach: Warszawa, Poznań, Wrocław, Górny Śląsk, Łódź, Piotrków Trybunalski, Gdańsk. Zdecydowana większość magazynów powstała w latach 2005 - 2008, które były okresem boomu na rynku magazynów.

REKLAMA

Po okresie gwałtownego rozwoju, gospodarka zwolniła, czego efektem był kryzys – także w branży logistycznej. Gwałtownie zmniejszył się zarówno popyt, jak i podaż na powierzchnie magazynowe. Całkowita wynajęta powierzchnia spadła z 1,5 mln metrów kwadratowych w 2008 do 550 tys. w 2009. Analizy wskazują, że w roku 2010 udało się przezwyciężyć złą passę i prognozowane zamknięcie roku powinno plasować się na poziomie ok. 1 mln mkw.
Kolejną ważną cechą rynku logistycznego jest jego wysoka konsolidacja.

REKLAMA

Trzech największych deweloperów (Panattoni, ProLogis, Segro) kontroluje około 80 proc. rynku. Reszta podzielona jest pomiędzy 5-6 niszowych graczy. Współczynnik powierzchni niewynajętych w skali kraju wynosi ok. 17 proc., co oznacza, że ok. 1 mln metrów kwadratowych wciąż czeka na najemców. Nie znaczy to bynajmniej, że łatwo znaleźć jest wolną i dobrą (oraz tanią) powierzchnię magazynową. Większość pustostanów koncentruje się bowiem w kilku lokalizacjach. Najwięcej niezagospodarowanych powierzchni magazynowych można znaleźć obecnie w Błoniu k. Warszawy (ok. 200.000 mkw.), Szczecinie, Mszczonowie, Rawie Mazowieckiej, Dąbrowie Górniczej i Chorzowie. Natomiast jeśli najemca potrzebuje magazynu w innych lokalizacjach, musi podpisać umowę najmu na budynek nieistniejący, i czekać aż deweloper go zbuduje.

Jednym z problemów rynku jest natomiast brak sprawnego systemu zarządzania i informacji o tym, które powierzchnie są wolne, a które wynajęte. Zwłaszcza, że często dochodzi do częstych zmian najemców, a brakuje jednego narzędzia sprawdzającego na bieżąco jedni najemcy sie wprowadzają, inni wyprowadzają i brak jednego narzędzia pozwalającego na bieżąco śledzić dostępność. Istnieją portale z branżowe opisujące rynek, przedstawiające opisy parków, ale brak jednego miejsca, w którym można sprawdzić dostępność powierzchni w poszczególnych budynkach.

- Dostrzegliśmy, że na rynku jest zapotrzebowanie na sprawny system informacji o wolnej przestrzeni magazynowanej. Takie, które będzie na bieżąco aktualizowane, gdzie każdy manager i logistyk szukający powierzchni magazynowej będzie mógł znaleźć potrzebne mu informacje. Stąd też zrodził się pomysł na portal” – mówi Tomasz Olszewski, z firmy Jones Lang La Salle, która stworzyła portal www.magazyny.pl.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA