| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Kodeks drogowy > Bezpieczeństwo ruchu drogowego > Art. 9 – 10: pojazdy uprzywilejowane i zarządzanie ruchem

Art. 9 – 10: pojazdy uprzywilejowane i zarządzanie ruchem

Uczestnicy ruchu drogowego mają obowiązek ustąpić miejsca pojazdom uprzywilejowanym (art. 9). Z kolei art. 10 określa organy zarządzające ruchem na drogach.

Pojazdy uprzywilejowane

Art. 9 prawa o ruchu drogowym określa obowiązek każdego uczestnika ruchu do ułatwienia przejazdu pojazdom uprzywilejowanym, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się.

Pojazdy uprzywilejowane mają możliwość niestosowania się do znaków i sygnałów drogowych, jak również do przepisów. Obowiązkiem kierującego pojazdem uprzywilejowanym jest jednak zachowanie szczególnej ostrożności.

Aby jednak określony pojazd był uprzywilejowany musi spełnić określone warunki. Uprzywilejowanym będzie pojazd z włączonym światłem błyskowym oraz sygnałem dźwiękowym. Zgodnie z powyższym radiowóz policyjny korzystający jedynie z sygnału świetlnego (popularnego koguta), lecz bez sygnału dźwiękowego, nie będzie pojazdem uprzywilejowanym. Taki pojazd musi stosować się do Inni uczestnicy ruchu nie będą zobowiązani do ułatwienia mu przejazdu.

Zobacz: Art. 3 - uczestnicy ruchu drogowego

Nieustąpienie pierwszeństwa pojazdowi uprzywilejowanemu stanowi wykroczenie drogowe.

Pojazd uprzywilejowany to pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, jadący z włączonymi światłami mijania lub drogowymi; określenie to obejmuje również pojazdy jadące w kolumnie, na której początku i na końcu znajdują się pojazdy uprzywilejowane wysyłające dodatkowo sygnały świetlne w postaci czerwonego światła błyskowego.

Organy zarządzające ruchem – art. 10

Organizacja ruchu jest domeną organów administracji publicznej, na które ustawa (art. 10 Prawa o ruchu drogowym) nakłada obowiązek zarządzania ruchem. Należy w tej mierze odróżnić organy zarządzające ruchem (określone w Prawie o ruchu drogowym) od organów zarządzających drogami (określone w ustawie o drogach publicznych).

Ustalenie organu odpowiedzialnego za zarządzanie ruchem zależy od kategorii drogi. Zgodnie z art. 10 ust. 3 zarządzanie ruchem na drogach krajowych jest kompetencją Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Należy pamiętać, iż zgodnie z ustawą o drogach publicznych do kategorii dróg krajowych zaliczane są także austrady i drogi ekspresowe.

Zobacz: Art. 19 - 21: dozwolona prędkość

W przypadku dróg wojewódzkich organem zarządzającym ruchem będzie Marszałek Województwa. Starosta zaś będzie zarządzał drogami o charakterze powiatowym i gminnym. Brak jest kompetencji rady gminy oraz rady powiatu do wydawania uchwał w sprawie dotyczącej organizacji ruchu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Aneta Juszczuk

Coach

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »