REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Art. 3: uczestnicy ruchu drogowego

autostrada, droga, uczestnicy ruchu drogowego Fot. Fotolia
autostrada, droga, uczestnicy ruchu drogowego Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepis art. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym określa podstawowe obowiązki uczestników ruchu drogowego. Uczestnikami ruchu drogowego są zarówno kierujący, piesi oraz inne osoby znajdujące się czy to w pojeździe, czy na drodze.

Art. 3. 1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani zachować ostrożność albo gdy ustawa tego wymaga - szczególną ostrożność, unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę. Przez działanie rozumie się również zaniechanie.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do osoby znajdującej się w pobliżu drogi, jeżeli jej zachowanie mogłoby pociągnąć za sobą skutki, o których mowa w tym przepisie.
3. Jeżeli uczestnik ruchu lub inna osoba spowodowała jednak zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, jest obowiązana przedsięwziąć niezbędne środki w celu niezwłocznego usunięcia zagrożenia, a gdyby nie mogła tego uczynić, powinna o zagrożeniu uprzedzić innych uczestników ruchu.

REKLAMA

Uczestnik ruchu

Art. 3 Prawa o ruchu drogowym określa podstawowe obowiązki uczestników ruchu. Zgodnie z definicją (zawartą w art. 2 pkt. 17) przez uczestnika ruchu rozumie się pieszego, kierującego, a także inne osoby przebywające w pojeździe lub na pojeździe znajdującym się w drodze.

Zobacz: zasada ograniczonego zaufania (art. 4)

Zasady ostrożności

Podstawowym obowiązkiem każdego uczestnika ruchu jest zachowanie ostrożności, a gdy ustawa tego wymaga także szczególnej ostrożności. Reguły ostrożności wyznaczają określone zasady postępowania w ruchu drogowym.  Dotyczy zarówno zdarzeń nietypowych, trudnych do przewidzenia, jak również możliwości naruszenia zasad ruchu przez innych uczestników (np. pieszych przechodzących przez jezdnię w niedozwolonym miejscu).

Obowiązek zachowania ostrożności dotyczy wszystkich uczestników ruchu, czyli także pieszych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Naruszenie reguły ostrożności (zasady ograniczonego zaufania) może stanowić podstawę zarzutów względem sprawcy wypadku. Najostrzej są przestrzegane w odniesieniu do kierowców, od których reguły ostrożności wymagają dostosowania swojego zachowania (m.in. szybkości, czujności) do określonych warunków jazdy (warunki nocne, opady atmosferyczne, nawierzchni drogi) oraz określonych sytuacji drogowych (skrzyżowanie, przejście dla pieszych). W orzeczeniu z 17 czerwca 1983 r. Sąd Najwyższy stwierdził, iż kierowca ma obowiązek nie tylko prowadzić pojazd zgodnie z obowiązującymi nakazami i zakazami, lecz winien on także prowadzić pojazd w sposób rozważny i ostrożny.

Granice zasady ostrożności

REKLAMA

Problemem o wielce praktycznym znaczeniu może być określenie granic zasad ostrożności w ruchu drogowym. Zgodnie z regułami ograniczonego zaufania każdy uczestnik ruchu powinien zachowywać czujność, by odpowiednio zareagować na nieprzewidywalne zdarzenia związane z ruchem. Nie jest to oczywiście zasada absolutna. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 28 grudnia 1970 r. (sygn. Rw 1437/70), w której stwierdzono, iż nie można uznać, że kierowca powinien się liczyć z każdym naruszeniem przepisów prawa.

W każdym przypadku należy bowiem określone zachowanie danego kierowcy odnieść do generalnego wzorca kierowcy przestrzegającego reguł ostrożności. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 7 września 1998 r. (sygn. II KKN 48/97) w każdej sprawie należy rozważyć, „czy w takiej sytuacji drogowej kierowca o umiejętnościach pozwalających na dopuszczenie do udziału w ruchu drogowym mógł zachować się w sposób poprawny”.

Zobacz: Kontrola drogowa (art. 6)

Szczególna ostrożność

W sytuacjach, kiedy ustawa nakłada taki obowiązek, uczestnicy ruchu mają obowiązek zachowania szczególnej ostrożności. Przez szczególną ostrożność należy rozumieć wzorzec zachowania się uczestnika ruchu z podwyższonymi wymaganiami co do możliwości reagowania na nieprzewidziane wydarzenia.

Przy włączaniu się do ruchu samochodowego kierowcy są zobowiązani zachować szczególną ostrożność (art. 17 par. 2 Prawa o ruchu drogowym). Szczególną ostrożność należy zachować także przy zmianie kierunku jazdy lub zajmowanego pasa ruchu (art. 22 par. 1).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA