| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Jednoślad > Skutery > Zakup używanego skutera: na co zwrócić uwagę?

Zakup używanego skutera: na co zwrócić uwagę?

Rynek skuterowy kwitnie i używane egzemplarze można niekiedy znaleźć w bardzo okazyjnych cenach. Na co jednak musimy zwrócić uwagę przy zakupie, by się nie rozczarować?

Przede wszystkim, warto gruntownie przemyśleć sprawę i wiedzieć, czego się szuka. Jaki rodzaj skutera spełni nasze oczekiwania? Czy szukamy czegoś na dłuższe trasy, czy raczej niewielkiej miejskiej maszyny? A może myślimy o jeździe w trudniejszych warunkach i przyda nam się model a la „off-road”?

Niepolecane są raczej tuningowane egzemplarze, które mogą okazać się dość awaryjne i np. nie przejść przeglądu technicznego ze względu na nadmiar „bajerów”. Warto też pamiętać, że nie każdy skuter z punktu widzenia budowy nadaje się np. do jazdy z pasażerem.

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

Gdy już zawęzimy nasze poszukiwania do konkretnych marek i modeli, przydatny może się okazać mały research na temat ich najczęstszych wad i usterek. Będziemy wówczas wiedzieć, na co szczególnie zwrócić uwagę w trakcie oględzin.

Jeśli tylko dysponujemy garażem lub zabezpieczonym miejscem do przechowywania skutera, dobrym okresem do zakupu może okazać się zima lub końcówka sezonu. Wtedy ceny sprzętów znacząco spadają.

Oględziny skutera

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

Warto na oględziny zabrać drugą, znającą się na rzeczy osobę, która trzeźwym okiem oceni stan danego egzemplarza i być może ostudzi nieco nasz zapał. Na co warto zwrócić uwagę przy oględzinach? 

Przede wszystkim już stan wizualny owiewek, kanapy, czy schowka na kask świadczy o przeszłości skutera. Jeśli istnieje taka możliwość, warto obejrzeć plastiki od środka, tam najbardziej widoczne będą ślady wszelkich napraw. Sprawdźmy  też jak wyglądają punkty skręcania owiewek, czy do siebie pasują i czy typ wkrętów używanych do mocowania jest identyczny – mówi to wiele o sposobie serwisowania maszyny.

Spójrzmy na opony. Czy obie są tej samej marki i mniej więcej w takim samym stopniu zużyte? Czy zbyt mały bieżnik nie zwiastuje rychłej potrzeby wymiany? Bardzo mocno zużyta, lub wprost przeciwnie – świeża tylna opona może świadczyć o zamiłowaniu do palenia gumy, a więc i „katowania” silnika.

Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

Warto też zerknąć, czy klocki hamulcowe nie są zużyte i czy przedni widelec nie jest zaolejony.  Unieśmy lekko do góry przednią, a później tylną część skutera i sprawdźmy, czy nie czujemy luzów podczas przechylania sprzętu na lewo lub na prawo.

Oceńmy zewnętrzny wygląd silnika. Jeśli śruby wyglądają na zniszczone, być może sprzęt był rozkręcany bez użycia odpowiednich narzędzi. Gaźnik i filtr powietrza powinny być sztywno zamocowane i nie dawać się poruszyć. Podejrzane są wszelkie ślady wycieków i zapocenia. Jeśli sprzedawca zgodzi się na otwarcie przekładni, sprawdźmy również stan paska napędowego.

Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Targowska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »